Kokonaisuutta on edelleen haastavaa ennakoida ja pitkäjänteinen suunnittelu on mahdotonta, ennen kuin kokonaisvaikutukset selviävät muutaman vuoden kuluttua.
OAJ vaatii lausunnossaan, että rahoitusmalli ottaa paremmin huomioon tuen tarpeen, rahoitusta saa koko vuodesta (12 kk) ja kertoimien ohjausvaikutusta seurataan tarkoin ja tarvittaessa kertoimia muutetaan. OAJ edellyttää myös, että opettajien ja erityisopettajien antamaa opetusta ja tuen määrää sekä rahoituksen kohdentumista opetukseen ja oppimisen tukeen sekä erityiseen tukeen seurataan vuosittain.
Asetusluonnoksen muutoksien vaikutuksia kokonaisuudessaan tulee seurata ja huolehtia siitä, että muutokset eivät johda lähiopetuksen määrän vähentämiseen, oppimisen tuki ja erityinen tuki toteutuvat ja tukea on saatavilla aina, kun tuelle on tarve.
OAJ vaatii myös, että Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä opetushallituksen on ohjattava koulutuksen järjestäjiä siten, että rahoituksen laskentaperusteiden muutoksien jälkeenkin opiskelijat saavat laadukasta opetusta ja tukea riittävästi, ja että perustaidot voidaan oppia turvallisessa ympäristössä ammattitaitoisen opettajan johdolla.