Esitetty muutos perustuu perusopetuksen oppimisen tuen uudistukseen, jonka mukaisesti rajatun oppimäärän (ent. yksilöllistäminen) mukaisesti opiskelleen oppilaan päättöarvosanaksi kyseisessä oppiaineessa merkitään arvosana 5.
OAJ esitti jo vuonna 2021, että yksilöllistettyjen oppimäärien arvosanojen näyttäytyminen ilman tietoa yksilöllistämisestä aiheuttaa hakijoiden yhdenvertaisuusongelman ja se ei kerro välttämätöntä tietoa opiskelijan todellisesta osaamisesta tai tuen tarpeesta. Esitetty muutos on kannatettava ja korjaa mainitun epäkohdan.
Korostamme, että uudistus edellyttää sujuvaa tiedonsiirtoa oppimisen tuen tarpeesta ja päätöksistä toisen asteen koulutuksen järjestäjälle. Se edellyttää myös, että perusopetuksessa tukea annetaan riittävästi ja että päätöksiä oppimäärän rajaamisesta tehdään vain harkitusti vahvimpien tukitoimien osoittauduttua riittämättömäksi arvosanan 5 tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tehostetun opinto-ohjauksen puitteissa on varmistettava oppilaan ja tämän huoltajan kanssa yhteinen näkemys toisen asteen opiskelupaikan oikeellisesta valinnasta.