• logo
  • logo

Ajankohtaista

Tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus pitää saada osaksi virallista koulutusjärjestelmää

OAJ esittää, että tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus siirretään työ- ja elinkeinoministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle.

07.12.2018 Näkemys
OAJ:n työmarkkinatavoitteet eduskuntavaaleihin 2019

OAJ:n työmarkkinatavoitteet koskevat työllistymistä tukevia toimia, työntekijän perusoikeuksia, jotka kaipaavat lainsäädäntöä ja verotusta, jolla on turvattava laadukas julkisen sektorin toiminta.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Turvallisuus ja hyvinvointi oppimisen perustana

Yhteiskunnan muutokset näkyvät oppilaitosten arjessa. Maahanmuutto sekä sosioekonomisten ja hyvinvoinnin erojen kasvu ovat muun muassa lisänneet syrjäytymistä ja radikalisoitumista.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Suomen kilpailu- ja innovaatiokykyä on vahvistettava uusien työpaikkojen luomiseksi

Kansainvälisten vertailujen mukaan Suomi on jäänyt jälkeen tutkimukseen, koulutukseen ja uudistavaan innovaatiotoimintaan panostamisessa. Juuri tieteen ja tutkimuksen keinoin voidaan vastata yhteiskunnan kiperimpiin ongelmiin, luoda uudenlaista työtä ja kehittää yhteiskuntaa.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Syrjäytymiskehityksestä osallisuuskehitykseen

Syrjäytymiskehitys on vakavimpia yhteiskunnallisia ongelmiamme. Syrjäytymisen seuraukset konkretisoituvat usein esimerkiksi opintojen keskeytymisenä, työttömyytenä, köyhyytenä ja sosiaalisina ongelmina. Syrjäytymisen juuret ovat kuitenkin jo lapsuudessa. Siksi myös ongelman ratkaiseminen on aloitettava lapsuudesta ja taattava koko elinkaaren kattava mahdollisuus kiinnittyä yhteiskuntaan.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Maailman parasta koulutusjärjestelmää on kehitettävä kokonaisuutena

Sivistys, kasvatus ja koulutus ovat nostaneet Suomen maailman onnellisimpien, edistyksellisimpien ja vauraimpien maiden joukkoon. Kasvatus ja koulutus sekä niillä luotu osaaminen ovat olleet keskeisiä kansakunnan kehittäjiä, uudistajia ja voimavarojen luojia – koko henkisen ja taloudellisen hyvinvointimme kivijalkoja.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Opetusalalla elämäntyönä on tulevaisuus

Suomalaisen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän laadun tae ovat opettajat ja laadukas johtaminen. Opettajat työskentelevät eri nimikkeillä kaikenikäisten oppijoiden kanssa päiväkodeissa, kouluissa, oppilaitoksissa ja työpaikoilla.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Vahvoja tekoja koulutuksen tasa-arvon hyväksi

Tutkimustiedon ja muun muassa PISA-tulosten mukaan koulutuksellisen tasa-arvon rapautumisesta on selviä merkkejä. Koulu ei enää kykene tasoittamaan perhe- ja kulttuuritaustasta johtuvia eroja niin kuin ennen. Matala koulutustaso periytyy sukupolvelta toiselle.

05.10.2018 Näkemys
Laadukkaat varhaiskasvatuspalvelut ovat kunnan vahvuus

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestäminen ja kehittäminen on kuntien ydintehtävä. OAJ muistuttaa, että varhaiskasvatus ja esiopetus ovat keskeinen osa kasvatus- ja koulutuspalvelujen kokonaisuutta.

01.10.2018 Näkemys
Henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia korkeakouluyhteisön päätöksiin on vahvistettava, ei vähäteltävä

Yliopistolaki, jossa yliopistoista muodostettiin itsenäisiä julkisoikeudellisia toimijoita, on ollut voimassa yhdeksättä vuotta. Laki on arvioitu kahteen otteeseen. Molemmilla arviointikerroilla (valtioneuvosto 2012, OKM 2016) ja myös henkilöstöltä heti yliopistolakiuudistuksen alkumetreillä on tullut vahva viesti, että vaikuttamismahdollisuudet ovat kaventuneet ja johtamisjärjestelmiin ollaan tyytymättömiä.

22.03.2018 Näkemys
Korkeakouluista tehtävä ensin hyviä työpaikkoja – ja sitten parhaita

Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen henkilöstön työssäjaksaminen ja kuormittuminen on otettava vakavasti ja työolojen kehittämiseen on puututtava vaikuttavin lisäpanostuksin.

21.03.2018 Näkemys
Ammattikorkeakoulu läpäisi selviytymiskokeensa – nyt epäkohdat on korjattava

Ammattikorkeakoulu on kantanut viimeisen kuuden vuoden aikana oman vastuunsa Suomen taloudellisen tilan kohentamistalkoissa. Kellekään ei pitäisi olla enää epäselvää, että valtion kohdistamat mittavat perusrahoituksen leikkaukset (-22 % eli 200 miljoonan muutos vuosittaisessa rahoituksen tasossa) vaikuttavat ammattikorkeakoulutuksen opetukseen ja osaamiseen sekä työ- ja opiskeluhyvinvointiin.

20.03.2018 Näkemys
Työtaakka kasvoi opsin myötä

Uuden opetussuunnitelman käyttöönotto on lisännyt opettajien työmäärää. Eniten työtaakkaa on kasvattanut jatkuva arviointi.

16.03.2018 Näkemys
OAJ: Peruskoulufoorumin tavoitekuva huutaa tekoja – katso 5 tavoitetta

Perusopetuksen tulevaisuutta pohtinut peruskoulufoorumi julkisti tänään tavoitekuvan, joka ohjaa Suomea peruskoulun pelastamisessa. Nyt poliittisten päättäjien tehtävänä on ryhtyä tekemään visiosta totta.

16.02.2018 Näkemys
Maailman paras peruskoulu vai vuotava laiva – Pitääkö peruskoulusta olla huolissaan?

Tuntuu varmasti ristiriitaiselta seurata keskustelua peruskoulun tilasta. Puhujasta ja tilanteesta riippuen Suomen peruskoulua ylistetään maailman parhaana tai sitten kuvataan koulun ja Pisa-tulostemme romahdusta. Ristiriitaa vain vahvistavat julkisen keskustelun ja uutisoinnin laatu, joka on lyhytjänteistä ja mustavalkoista: kaikki on upeaa / kaikki on mennyt – ennen oli paremmin / kaikki on uudistettava.

21.11.2017 Näkemys