• logo
  • logo

Ajankohtaista

Lukion uusi ops jättää paljon paikallisesti päätettäväksi – näillä vinkeillä suunnittelu pysyy hanskassa!

Lukion uudessa opetussuunnitelmassa tavoitteet ovat hyviä, mutta rahoitus uudistuksen toteuttamiseen on vajavainen. OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso kokosi vinkit, mihin paikallisessa lops-työssä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota, jotta käytännöistä ei tule liian työläitä.

04.12.2019 Näkemys
Jatkuva oppiminen mahdolliseksi kaikille – OAJ:n 11 ehdotusta

Hallitus uudistaa jatkuvaa oppimista sekä parlamentaarisesti että kolmikantaisesti. OAJ kannattaa uudistusta, mutta muistuttaa, että uudistukseen on taattava riittävästi resursseja. Tutustu OAJ:n 11 ehdotukseen, joiden avulla jatkuvan oppimisen uudistus saadaan maaliin.

11.11.2019 Näkemys
Opettajarekisteri turvaisi työmarkkinoiden toimivuuden ja lisäisi opettajan ammatin vetovoimaa

Suomi tarvitsee opettajarekisterin, sillä julkinen rekisteri lisäisi alan vetovoimaisuutta ja helpottaisi opettajatarpeen ennakointia. OAJ ja viisi tutkimuslaitosta ehdottavat, että OKM ryhtyisi selvittämään opettajarekisterin perustamista ensi tilassa.

03.10.2019 Näkemys
Tekijänoikeudet tutuiksi

Saako verkkomateriaaleja kopioida ja käyttää vapaasti opetuksessa? Millaisia oikeuksia opettajalle itselleen voi syntyä tekemäänsä opetusmateriaaliin? Millaisia tekijänoikeuslupia oppilaitoksille on hankittu helpottamaan opettajan arkea?

26.09.2019 Näkemys
Työllisyysasteen nousu on tärkeää mutta ei tapahdu itsestään – tässä OAJ:n keinot

Kesäkuussa 2019 aloittanut maan hallitus alkaa työmarkkinajärjestöjen kanssa etsiä keinoja, joilla työllisyysaste saadaan nousuun. Myös OAJ pitää tavoitetta tärkeänä ja on mukana hakemassa ratkaisuja kolmikannassa. Ratkaisun avaimet löytyvät koulutuksesta sekä riittävästi resursoiduista työllistymispalveluista.

18.06.2019 Näkemys
Varhaiskasvatusta lapsen etu edellä

Varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä, tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Näin säädetään varhaiskasvatuslain 4. pykälässä. Säännös perustuu YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 3 artiklaan. Sen mukaan lapsia koskevissa toimissa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.

11.04.2019 Näkemys
Amiksen tavoitteet toteen – OAJ:lta 9 parannusesitystä ammatillisen toisen asteen koulutukseen

OAJ:n asiantuntijat ovat koonneet päättäjille ja koulutuksen järjestäjille toimenpidepaketin, jonka avulla ammatillisen koulutuksen tavoitteet voidaan viedä maaliin.

08.03.2019 Näkemys
Miten kehittää työelämäjaksoja? OAJ:ltä 11 ehdotusta

Lapsiasiavaltuutetun toimisto selvitti, miten työelämään tutustumis- eli tet-jaksot toteutetaan peruskouluissa ja millaisia näkemyksiä ja kokemuksia oppilailla on jaksoista. OAJ nosti selvityksen julkaisutilaisuudessa esiin omat näkemyksensä. Tärkeää olisi, että Opetushallitus ja ministeriöt tukevat työelämään tutustumista laatimalla työnantajille oppaan ja mallipohjia tet-jaksojen toteuttamisen tueksi.

22.02.2019 Näkemys
7 kysymystä 5-vuotiaiden eskarista

Kuuluvatko viisivuotiaat varhaiskasvatukseen vai esiopetukseen? OAJ:n mielestä ehdottomasti esiopetukseen.

18.12.2018 Näkemys
Tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus pitää saada osaksi virallista koulutusjärjestelmää

OAJ esittää, että tutkintoon johtamaton työvoimakoulutus ja kotoutumiskoulutus siirretään työ- ja elinkeinoministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle.

07.12.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Turvallisuus ja hyvinvointi oppimisen perustana

Yhteiskunnan muutokset näkyvät oppilaitosten arjessa. Maahanmuutto sekä sosioekonomisten ja hyvinvoinnin erojen kasvu ovat muun muassa lisänneet syrjäytymistä ja radikalisoitumista.

05.10.2018 Näkemys
OAJ:n työmarkkinatavoitteet eduskuntavaaleihin 2019

OAJ:n työmarkkinatavoitteet koskevat työllistymistä tukevia toimia, työntekijän perusoikeuksia, jotka kaipaavat lainsäädäntöä ja verotusta, jolla on turvattava laadukas julkisen sektorin toiminta.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Syrjäytymiskehityksestä osallisuuskehitykseen

Syrjäytymiskehitys on vakavimpia yhteiskunnallisia ongelmiamme. Syrjäytymisen seuraukset konkretisoituvat usein esimerkiksi opintojen keskeytymisenä, työttömyytenä, köyhyytenä ja sosiaalisina ongelmina. Syrjäytymisen juuret ovat kuitenkin jo lapsuudessa. Siksi myös ongelman ratkaiseminen on aloitettava lapsuudesta ja taattava koko elinkaaren kattava mahdollisuus kiinnittyä yhteiskuntaan.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Vahvoja tekoja koulutuksen tasa-arvon hyväksi

Tutkimustiedon ja muun muassa PISA-tulosten mukaan koulutuksellisen tasa-arvon rapautumisesta on selviä merkkejä. Koulu ei enää kykene tasoittamaan perhe- ja kulttuuritaustasta johtuvia eroja niin kuin ennen. Matala koulutustaso periytyy sukupolvelta toiselle.

05.10.2018 Näkemys
Koulutus ratkaisee: Suomen kilpailu- ja innovaatiokykyä on vahvistettava uusien työpaikkojen luomiseksi

Kansainvälisten vertailujen mukaan Suomi on jäänyt jälkeen tutkimukseen, koulutukseen ja uudistavaan innovaatiotoimintaan panostamisessa. Juuri tieteen ja tutkimuksen keinoin voidaan vastata yhteiskunnan kiperimpiin ongelmiin, luoda uudenlaista työtä ja kehittää yhteiskuntaa.

05.10.2018 Näkemys