• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

5 syytä, miksi opiskeluhuoltoa ei saa siirtää sote-maakuntien järjestettäväksi

Maan hallitus kaavailee opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluiden siirtämistä kunnilta uusien sote-maakuntien vastuulle. OAJ vastustaa siirtoa ja vaatii, että koulupsykologi- ja -kuraattoripalveluiden järjestäminen säilyy kuntien tehtävänä ja kunnilla säilyy oikeus päättää palveluiden järjestämisestä. Siirto maakuntiin heikentäisi opiskeluhuollon ennaltaehkäisevää, yhteisöllistä toimintaa sekä vaikeuttaisi käytännön työtä kouluissa monin tavoin.

17.09.2020 Näkemys
Kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa saatava vihdoinkin kuntoon

Varhaiskasvatukseen on odotettu parempia tuen pykäliä jo vuosia. Ensimmäinen yritys oli 2010-luvun alkuvuosina, kun varhaiskasvatuslakia laadittiin. Lakiin ei tuolloin kirjattu säädöksiä, mutta saatiin lupaus, että ne laaditaan lain toisessa vaiheessa. Toisin kävi. Varhaiskasvatuslakia uudistettiin lähes kaksi vuotta sitten. Tuen pykälät jäivät taas uupumaan. Nyt on saatava aikaan korjaus, erityisasiantuntija Kirsi Sutton OAJ:stä sanoo.

10.06.2020 Näkemys
Tasa-arvoinen perusopetus rakentuu lähiopetukselle

Koronan vuoksi perusopetusta on tänä keväänä järjestetty etäopetuksena. Syksylläkin koronaepidemia saattaa vaikuttaa opetukseen, ja siksi on perusteltua mahdollistaa opetuksen poikkeusjärjestelyt pakottavissa tilanteissa väliaikaisella lakimuutoksella. Kevään kokemuksista pitää kuitenkin ottaa opiksi, ja jo olemassa olevia etäyhteyksien mahdollisuuksia tulisi perusopetuksessa hyödyntää. Pysyvästi lakiin ei OAJ:n mielestä ole syytä tehdä etäopetusta koskevia muutoksia, koska perusopetuksen laaja kokonaistehtävä rakentuu nimenomaan lähiopetuksen varaan.

04.06.2020 Näkemys
Tuki toimivaksi koko opinpolulle

OAJ on laatinut oppimisen tuen toimivuuden parantamiseksi oman mallinsa. Malli perustuu kentän kokemuksiin tuen käytänteistä sekä asiantuntijoiden tekemiin ratkaisuehdotuksiin. Erityisasiantuntija Sari Jokinen kertoo, miten oppimisen tuki OAJ:n mielestä saataisiin kuntoon.

03.06.2020 Näkemys
Nämä 9 asiaa työnantajan pitää varmistaa ennen lähiopetukseen paluuta

Koulujen ja päiväkotien pitää olla turvallisia paikkoja lapsille ja henkilöstölle. Viranomaisten valtakunnalliset ohjeet jättävät valitettavasti turvallisuuden näkökulmasta paljon toivomisen varaa. Vastuu turvallisuudesta on varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjällä. Työsuojeluvaltuutetut ovat avainroolissa varmistamassa, että työnantajat kantavat vastuunsa turvallisuuden takaamisesta. OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Nina Lahtinen ja johtava lakimies Erkki Mustonen listaavat 9 asiaa, jotka jokaisen työnantajan pitää varmistaa.

08.05.2020 Näkemys
Näistä syistä opettajien lomauttaminen ei kannata kriisissä eikä sen jälkeen

Opettajien osaamista tarvitaan koronaepidemian aikana ja sen jälkeen. OAJ listasi syyt sille, miksi kuntien ja muiden opetuksen järjestäjien ei missään nimessä pidä lomauttaa opettajia.

28.04.2020 Näkemys
OAJ:ltä ehdotus perusopetukseen: Näin oppilaat voitaisiin tavoittaa avaamatta kouluja

OAJ:n mielestä peruskouluja ei pidä avata enää keväällä 2020 koulutyölle. Jatkamalla etäopiskelua saadaan lukuvuoden viimeisetkin kouluviikot käytettyä aktiiviseen opiskeluun. OAJ ehdottaa täsmätoimia, joilla jokainen oppilas voidaan tavoittaa turvallisesti.

27.04.2020 Näkemys
Ei anneta koronan repiä oppimiseen kuilua – Opettaja auttaa jokaista

Koulutus on yhteiskuntamme tärkein voimavara. Poikkeusoloissakin opettajat varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin tekevät parhaansa, että osaaminen säilyy. Ilman osaajia emme pärjää, eikä ilman opettajia ole osaajia.

20.04.2020 Näkemys
Nivelet notkeiksi - Joustavat polut perusopetuksesta toiselle asteelle

Oppivelvollisuuden laajentaminen on Sanna Marinin (sd.) hallituksen suurimpia rakenteellisia uudistuksia. Tavoitteena on saada suomalaisten koulutustaso ja sen myötä työllisyys nousuun. OAJ kannattaa uudistusta, mutta korostaa sitä, että nyt tiedossa olevat ongelmat perusopetuksessa ja nivelvaiheessa on tässä yhteydessä korjattava.

24.02.2020 Näkemys
Kokonaiset koulupäivät amikseen: näin se käy

Hallitusohjelmaan on kirjattu selkeät ammatillisen koulutuksen kehittämistavoitteet. Ohjelman mukaan oppilaitoksiin laaditaan kokonaisen koulupäivän malli ja opettajamäärää lisätään. OAJ:llä on tähän selkeä resepti: rahoitusta on oltava riittävästi, opiskelijoiden tulee oikeasti voida edetä suunnitelmansa (HOKS) mukaan, opiskelijoiden opetustuntimäärät on määriteltävä ja opettajamitoituksesta on säädettävä. Laadukas kokonainen koulupäivä turvataan näillä eväillä.

19.02.2020 Näkemys
Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu – tässä 5 pääasiaa

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.

11.02.2020 Näkemys
Opetusalalle on kehitettävä oma muutosturva – OAJ:n neljä keinoa

Kun henkilö irtisanotaan työstä, muutosturva auttaa hänen pääsyään uuteen työhön. Tämänhetkinen opetusalan muutosturva ei kuitenkaan toimi. Siksi alalle on kehitettävä oma muutosturvansa samalla, kun jatkuvaa oppimista uudistetaan. OAJ:llä on neljä keinoa muutosturvan kehittämiseksi.

10.12.2019 Näkemys
Lukion uusi ops jättää paljon paikallisesti päätettäväksi – näillä vinkeillä suunnittelu pysyy hanskassa!

Lukion uudessa opetussuunnitelmassa tavoitteet ovat hyviä, mutta rahoitus uudistuksen toteuttamiseen on vajavainen. OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso kokosi vinkit, mihin paikallisessa lops-työssä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota, jotta käytännöistä ei tule liian työläitä.

04.12.2019 Näkemys
Jatkuva oppiminen mahdolliseksi kaikille – OAJ:n 11 ehdotusta

Hallitus uudistaa jatkuvaa oppimista sekä parlamentaarisesti että kolmikantaisesti. OAJ kannattaa uudistusta, mutta muistuttaa, että uudistukseen on taattava riittävästi resursseja. Tutustu OAJ:n 11 ehdotukseen, joiden avulla jatkuvan oppimisen uudistus saadaan maaliin.

11.11.2019 Näkemys
Opettajarekisteri turvaisi työmarkkinoiden toimivuuden ja lisäisi opettajan ammatin vetovoimaa

Suomi tarvitsee opettajarekisterin, sillä julkinen rekisteri lisäisi alan vetovoimaisuutta ja helpottaisi opettajatarpeen ennakointia. OAJ ja viisi tutkimuslaitosta ehdottavat, että OKM ryhtyisi selvittämään opettajarekisterin perustamista ensi tilassa.

03.10.2019 Näkemys