Ajankohtaista
- Uutiset ja tiedotteet
- Näkemyksemme
- Lausunnot
- Blogiartikkelit
- Julkaisut
- Tapahtumat
- Asiantuntija-artikkelit
Maan hallitus kaavailee opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluiden siirtämistä kunnilta uusien sote-maakuntien vastuulle. OAJ vastustaa siirtoa ja vaatii, että koulupsykologi- ja -kuraattoripalveluiden järjestäminen säilyy kuntien tehtävänä ja kunnilla säilyy oikeus päättää palveluiden järjestämisestä. Siirto maakuntiin heikentäisi opiskeluhuollon ennaltaehkäisevää, yhteisöllistä toimintaa sekä vaikeuttaisi käytännön työtä kouluissa monin tavoin.
17.09.2020 NäkemysVarhaiskasvatukseen on odotettu parempia tuen pykäliä jo vuosia. Ensimmäinen yritys oli 2010-luvun alkuvuosina, kun varhaiskasvatuslakia laadittiin. Lakiin ei tuolloin kirjattu säädöksiä, mutta saatiin lupaus, että ne laaditaan lain toisessa vaiheessa. Toisin kävi. Varhaiskasvatuslakia uudistettiin lähes kaksi vuotta sitten. Tuen pykälät jäivät taas uupumaan. Nyt on saatava aikaan korjaus, erityisasiantuntija Kirsi Sutton OAJ:stä sanoo.
10.06.2020 NäkemysKoronan vuoksi perusopetusta on tänä keväänä järjestetty etäopetuksena. Syksylläkin koronaepidemia saattaa vaikuttaa opetukseen, ja siksi on perusteltua mahdollistaa opetuksen poikkeusjärjestelyt pakottavissa tilanteissa väliaikaisella lakimuutoksella. Kevään kokemuksista pitää kuitenkin ottaa opiksi, ja jo olemassa olevia etäyhteyksien mahdollisuuksia tulisi perusopetuksessa hyödyntää. Pysyvästi lakiin ei OAJ:n mielestä ole syytä tehdä etäopetusta koskevia muutoksia, koska perusopetuksen laaja kokonaistehtävä rakentuu nimenomaan lähiopetuksen varaan.
04.06.2020 NäkemysOAJ on laatinut oppimisen tuen toimivuuden parantamiseksi oman mallinsa. Malli perustuu kentän kokemuksiin tuen käytänteistä sekä asiantuntijoiden tekemiin ratkaisuehdotuksiin. Erityisasiantuntija Sari Jokinen kertoo, miten oppimisen tuki OAJ:n mielestä saataisiin kuntoon.
03.06.2020 NäkemysKoulujen ja päiväkotien pitää olla turvallisia paikkoja lapsille ja henkilöstölle. Viranomaisten valtakunnalliset ohjeet jättävät valitettavasti turvallisuuden näkökulmasta paljon toivomisen varaa. Vastuu turvallisuudesta on varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjällä. Työsuojeluvaltuutetut ovat avainroolissa varmistamassa, että työnantajat kantavat vastuunsa turvallisuuden takaamisesta. OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Nina Lahtinen ja johtava lakimies Erkki Mustonen listaavat 9 asiaa, jotka jokaisen työnantajan pitää varmistaa.
08.05.2020 NäkemysOpettajien osaamista tarvitaan koronaepidemian aikana ja sen jälkeen. OAJ listasi syyt sille, miksi kuntien ja muiden opetuksen järjestäjien ei missään nimessä pidä lomauttaa opettajia.
28.04.2020 NäkemysOAJ:n mielestä peruskouluja ei pidä avata enää keväällä 2020 koulutyölle. Jatkamalla etäopiskelua saadaan lukuvuoden viimeisetkin kouluviikot käytettyä aktiiviseen opiskeluun. OAJ ehdottaa täsmätoimia, joilla jokainen oppilas voidaan tavoittaa turvallisesti.
27.04.2020 NäkemysKoulutus on yhteiskuntamme tärkein voimavara. Poikkeusoloissakin opettajat varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin tekevät parhaansa, että osaaminen säilyy. Ilman osaajia emme pärjää, eikä ilman opettajia ole osaajia.
20.04.2020 NäkemysOppivelvollisuuden laajentaminen on Sanna Marinin (sd.) hallituksen suurimpia rakenteellisia uudistuksia. Tavoitteena on saada suomalaisten koulutustaso ja sen myötä työllisyys nousuun. OAJ kannattaa uudistusta, mutta korostaa sitä, että nyt tiedossa olevat ongelmat perusopetuksessa ja nivelvaiheessa on tässä yhteydessä korjattava.
24.02.2020 NäkemysHallitusohjelmaan on kirjattu selkeät ammatillisen koulutuksen kehittämistavoitteet. Ohjelman mukaan oppilaitoksiin laaditaan kokonaisen koulupäivän malli ja opettajamäärää lisätään. OAJ:llä on tähän selkeä resepti: rahoitusta on oltava riittävästi, opiskelijoiden tulee oikeasti voida edetä suunnitelmansa (HOKS) mukaan, opiskelijoiden opetustuntimäärät on määriteltävä ja opettajamitoituksesta on säädettävä. Laadukas kokonainen koulupäivä turvataan näillä eväillä.
19.02.2020 NäkemysPerusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.
11.02.2020 NäkemysKun henkilö irtisanotaan työstä, muutosturva auttaa hänen pääsyään uuteen työhön. Tämänhetkinen opetusalan muutosturva ei kuitenkaan toimi. Siksi alalle on kehitettävä oma muutosturvansa samalla, kun jatkuvaa oppimista uudistetaan. OAJ:llä on neljä keinoa muutosturvan kehittämiseksi.
10.12.2019 NäkemysLukion uudessa opetussuunnitelmassa tavoitteet ovat hyviä, mutta rahoitus uudistuksen toteuttamiseen on vajavainen. OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso kokosi vinkit, mihin paikallisessa lops-työssä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota, jotta käytännöistä ei tule liian työläitä.
04.12.2019 NäkemysHallitus uudistaa jatkuvaa oppimista sekä parlamentaarisesti että kolmikantaisesti. OAJ kannattaa uudistusta, mutta muistuttaa, että uudistukseen on taattava riittävästi resursseja. Tutustu OAJ:n 11 ehdotukseen, joiden avulla jatkuvan oppimisen uudistus saadaan maaliin.
11.11.2019 NäkemysSuomi tarvitsee opettajarekisterin, sillä julkinen rekisteri lisäisi alan vetovoimaisuutta ja helpottaisi opettajatarpeen ennakointia. OAJ ja viisi tutkimuslaitosta ehdottavat, että OKM ryhtyisi selvittämään opettajarekisterin perustamista ensi tilassa.
03.10.2019 Näkemys