• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ansa Kynttilän jälki-istunto, osa 4: Syrjäytyminen seis

05.03.2019 - 15.45 Uutinen
Kuvituskuva

Jäikö läksyt tekemättä? Suomen luokattomin luokanopettaja istuttaa suomalaiset jälki-istuntopenkkiin kuulemaan, mitä kaikkea koulutuksessa pitäisi korjata. Korjausliikkeet korostuvat kevään eduskuntavaaleissa.

Appappap! Sitä on taas oltu tuhmia, kun jälki-istunto edessä?

Tällä kertaa Ansa on huolissaan vakavasti ilmiöstä. Ei, ei flossaamisesta, vaan nuorten syrjäytymisestä.

— Surullinen fakta on se, että edes minun kaltaiseni pedagoginen lahjakkuus ei pysty estämään sitä, että osa nuorista tippuu kyydistä.

Katso Facebook-video tästä neliöstä! Muista napsauttaa äänet päälle ruudun oikeasta alakulmasta.

Estetään syrjäytymistä pidentämällä oppivelvollisuutta

Koulutuksen ulkopuolelle jääminen tarkoittaa usein yhteiskunnan ulkopuolelle jäämistä.

— Joten eiköhän muuteta oppivelvollisuutta siten, että kattaa myös toisen asteen opinnot. Siihen asti, että nuori täyttää 19 vuotta, Ansa sanoo.

Näin juuri.

Tutustu ratkaisuehdotuksiin!

 


Osa 3: Varhaiskasvatusta kaikille!

Appappap! Et ole tainnut tehdä varhaiskasvatuksen läksyjäsi riittävän hyvin? Olet nimittäin jälki-istunnossa.

Tällä kertaa Ansa on huolissaan. Nimittäin Suomessa varhaiskasvatuksen osallistumisaste  on Euroopan heikoimpia. Jopa heikoimpi kuin Ruotsissa! 

— Varhaiskasvatuksen ulkopuolelle jää valtava määrä idioot... innokkaita lapsia!

Nyt on Ansan mielestä skarpattava!

Katso Facebook-video tästä neliöstä! Muista napsauttaa äänet päälle ruudun oikeasta alakulmasta.

Varhaiskasvatus on lapsen oikeus

OAJ komppaa Ansaa. Pedagoginen varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus sekä merkittävä osa opinpolkua ja hyvää lapsuutta. Varhaiskasvatus pitää säätää sivistykselliseksi perusoikeudeksi.

Lasten osallistumisastetta päiväkodin pedagogiseen varhaiskasvatukseen on nostettava. Se on osa työtä muuttaa yhteiskunnallinen syrjäytymiskehitys osallisuudeksi. Varhaiskasvatukseen osallistumisen on oltava päivittäistä ja mahdollisimman säännöllistä.

Tämä vaatii perhevapaauudistusta, jossa lapsen oikeutta varhaiskasvatukseen vahvistetaan. 

Tutustu ratkaisuehdotuksiin!

 


Osa 2: Jatkuvaa oppimista

Appappap! Aika jäädä toiseen jälki-istuntoon! Tällä kertaa hän puolustaa jatkuvaa oppimista. 

Ansa on nimittäin herännyt siihen, että maailma ympärillä muuttuu sittenkin. Uuden teknologian myötä monet työt muuttuvat tai katoavat kokonaan. Siksi opettajien osaamisen kehittämiseksi on luotava uusia malleja.

Ansa ei silti ole huolissaan:

— Minua ei mikään robotti tule koskaan korvaamaan! Tällaiseen oppilaiden traumatisoimiseen tarvitaan ihkaoikea opettaja, Ansa julistaa videolla.

Katso Facebook-video tästä neliöstä! Muista napsauttaa äänet päälle ruudun oikeasta alakulmasta.

Jatkuva oppiminen takaa sivistyksen

OAJ on Ansan kanssa samaa mieltä. Sivistyksen, yhteiskunnan toimivuuden ja kilpailukyvyn kannalta on tärkeää huolehtia opettajien osaamisen ajantasaisuudesta.

Tämä edellyttää niin opettajien peruskoulutuksen aktiivista kehittämistä kuin työssä olevien opettajien systemaattista ja jatkuvaa osaamisen kehittämistä työajalla läpi työuran.

Vain opettajan ammatin arvostus ja vetovoima takaavat sen, että erinomaiset hakijat hakeutuvat alalle jatkossakin.

Tutustu ratkaisuehdotuksiin!

 


Osa 1: Oppimisen tuki kuntoon

Appappap! Ansa Kynttilän jälki-istunto alkaa än yy tee nyt, eikä loppua näy ennen kuin moni asia on koulutuksessa saatu kuntoon. Korjausliikkeet korostuvat kevään eduskuntavaaleissa.

Jälki-istuntojen ensimmäisessä osassa Ansa on suivaantunut oppimisen tuen ontumisesta. Rahoituksen kuntoon laittaminen kun auttaisi oppijoiden lisäksi opettajia keskittymään olennaiseen, eli täyttämään sudok… Siis opettamaan!

Katso Facebook-video tästä neliöstä! Muista napsauttaa äänet päälle ruudun oikeasta alakulmasta.

Tuki tarpeen

OAJ on Ansan kanssa samaa mieltä siitä, että oppimisen tukea pitäisi olla tarjolla oppijoille riittävästi ja tarpeeksi varhain. Keväällä valittavalla eduskunnalla on avaimet ratkaista oppimisen tuen ongelmat.

Tuki on korjattava pian vastaamaan oppijoiden nopeasti kasvavaa tarvetta. Tämä edellyttää muutoksia lainsäädäntöön ja lisärahoitusta. Etenkin varhaisimpina vuosina tuen resursseja pitää vahvistaa.

Tutustu ratkaisuehdotuksiin!

Teksti: Salla Hongisto
Kuva: Heikki Pölönen
Video: Salla Hongisto, Ernest Lawson, Heikki Pölönen

 

Juttua on julkaistu ensimmäisen kerran 22.11.2018 
Juttu on julkaistu uudestaan päivitettynä 13.12.2018: Juttuun on lisätty toinen jälki-istunnon osa 2 .
Juttu on julkaistu uudestaan päivitettynä 4.1.2019: Juttuun on lisätty toinen jälki-istunnon osa 3.
Juttu on julkaistu uudestaan päivitettynä 5.3.2019: Juttuun on lisätty toinen jälki-istunnon osa 4.