• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Perustaitoja ja huippuosaamista – Euroopan ammattitaitoviikko nostaa esiin amiksen merkitystä

05.11.2018 - 09.00 Uutinen
Kuvituskuva

Euroopan ammattitaitoviikko nostaa ammatillisen koulutuksen merkitystä yksilöille ja yhteiskunnille. Osaamisen hankkimista ja oppimisen iloa tukeva ilmapiiri on Euroopalle kilpailuvaltti, sanoo OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen.

Tällä viikolla vietetään Euroopan ammattitaitoviikkoa. Kolmatta kertaa järjestettävän koulutuskampanjan päätapahtuma järjestetään tänä vuonna Itävallan Wienissä, EU:n puheenjohtajamaassa. Se todennäköisesti tarkoittaa, että ensi vuonna vuorossa on loppuvuoden 2019 puheenjohtajamaana toimiva Suomi.

Osana kampanjaa EU-maissa on järjestetty pitkin syksyä yli tuhat tapahtumaa teemalla ”Löydä omat taitosi”. Tällä viikolla huipentuvan kampanjan tavoitteena on osoittaa nuorille, että ammatillinen koulutus on muuttuvassa maailmassa viisas valinta, jonka kautta on mahdollista hankkia huippuosaamista sekä hyviä mahdollisuuksia työmarkkinoilla.

Samalla viikko on viesti ammatillisen koulutuksen merkityksestä yhteiskunnalle, muistuttaa Itävallan digitalisointi- ja yritystoimintaministeri Margarete Schramböck.

– Vakiintunut ja hyvin toimiva ammatillisen koulutuksen järjestelmä on tärkeä talouden kehitykselle.

”Osaamisesta uskallettava iloita”

OAJ:n koulutusasiainpäällikön Nina Lahtisen mukaan Suomen ja Euroopan ammatillisen koulutuksen on tuotettava sekä perus- että huippuosaamisen korkea taso.

– Ammatillisessa koulutuksessa on luotava ilmapiiri, jossa omasta ja toisten osaamisesta uskalletaan iloita, ja oppimisen halu kasvaa aina vain lisää. Globaaleilla osaamisen markkinoilla pärjäämme sillä, että koulutus nähdään keskeisenä investointikohteena EU:ssa ja jäsenmaissa, Lahtinen sanoo.

Suomessa ammatilliseen koulutukseen hakeutuu noin puolet ikäluokista. Se, ja amiksen tarjoamat reitit korkea-asteelle ja työelämään ovat Lahtisen mukaan Suomen järjestelmän onnistumisia.

– Meillä tajuttiin aikoinaan, että oppipoika–kisälli-malli tuottaa liian suppeaa osaamista. Luotiin järjestelmä, jossa opiskellaan sekä työelämässä että oppilaitoksissa. Opettajien pedagoginen osaaminen tunnustettiin, Lahtinen tiivistää.

Hänen mukaansa Suomessa ei pitäisi edelleenkään kuvitella, että kuka tahansa voi opettaa.

– Opiskelija tarvitsee ja ansaitsee sen, että osaamista hankitaan opettajan johdolla. Sellainen uhka nostaa Suomessa välillä päätään, ettei ammatillisessa koulutuksessa opettavalla tarvitsisi olla opettajan pätevyyttä.

Suomalaishankkeita ehdolla laatupalkinnon saajiksi

Euroopan komissio palkitsee ammatillisen koulutuksen toimijoita ja hyviä käytäntöjä Wienin päätapahtuman yhteydessä. Laatupalkintojen saajaksi ehdolla on myös kolme suomalaishanketta.

Kampanjan menneitä ja tulevia tapahtumia löytyy karttapalvelussa. Sosiaalisessa mediassa kampanjan aihetunnisteet ovat #EUVocationalSkills sekä #DiscoverYourTalent, joita myös Suomesta kampanjaan osallistuvien kannattaa käyttää.

Teksti: Matias Manner
Kuva: Leena Koskela