• logo
  • logo

Pedagogiset järjestöt: Kohtaaminen palautettava koulutyön keskiöön

27.10.2018 - 13.00 Uutinen
Kuvituskuva

Pedagogisten opettajajärjestöjen POE:n syysseminaari päättyi lauantaina Helsingissä. Seminaarin päätteeksi järjestöt julkaisivat julkilausuman, jossa päättäjiltä vaaditaan toimia opettajien ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen turvaamiseksi.

Pedagogiset opettajajärjestöt vaativat velvoittavia säädöksiä riittävästä oppimisen tuesta sekä riittävän pienistä opetusryhmistä. Päättäjien on järjestöjen mukaan korjattava tilanne, jossa oppilas ja opettaja ovat ajautumassa yhä etäämmälle toisistaan.
 
Lauantaina julkaistu julkilausuma kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti:

Suomella ei ole varaa hukata opettajien osaamista

Opettaminen ja kasvattaminen on opettajan työssä kaikkein tärkeintä. Me opettajat osaamme ja haluamme tehdä työmme hyvin.
 
Tämä arvokas ja meille rakas työ on nyt hautautunut kiireeseen, huoleen ja byrokratiaan. Se uuvuttaa meidät opettajat. On tullut aika palauttaa opettajan ja oppilaan kohtaaminen koulun keskeiseksi toiminnaksi sekä turvata opettajien työssä jaksaminen.
 
Laadukkaan opetuksen ainekset ovat yksinkertaiset. Siihen tarvitaan riittävästi aikaa opettajan ja oppilaan kohtaamiselle sekä vuorovaikutukselle, sillä oppilas yksilönä katoaa liian suureen ryhmään. Lisäksi tarvitaan riittävä ja tarpeellinen oppimisen tuki sekä pätevän opettajan valitsemat, tilanteeseen parhaiten soveltuvat opetusmenetelmät ja -materiaalit.
 
Poliittisten päättäjien on aika tehdä asiassa korjausliike ja säätää riittävästä oppimisen tuesta kuntia velvoittavasti sekä siitä, että opetusta annetaan riittävän pienissä opetusryhmissä.
 
Työssään hyvinvoiva opettaja innostuu ja innostaa sekä varmistaa oppilaiden mahdollisuudet laadukkaaseen oppimiseen. Tätä intoa ja osaamista ei Suomella ole varaa menettää. Tarvitsemme opetuksen tuottamaa hyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa.
 
Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajisto (POE)