• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ministeri Saarikko: Opettajalla pitää olla aikaa opettaa

21.11.2018 - 15.58 Uutinen
Kuvituskuva

Opettajalla pitää olla aikaa keskittyä ydintehtäväänsä, totesi perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko OAJ:n valtuuston avajaisissa.

Koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen ammattilaisten varaan lasketaan paljon, mutta onko opettajan venyttävä kaikkeen? Ei pidä. Opettajan täytyy voida keskittyä perustehtäväänsä. Tällaiset valtiovallan terveiset toi ministeri Annika Saarikko OAJ:n valtuutetuille syyskokouksen avajaisissa.

Muutosähkylläkin on Saarikon mukaan rajansa. Opetukseen tarvitaan myös tavallisia aikoja, jolloin voidaan keskittyä uusien asioiden juurruttamiseen.

— Meillä päättäjillä on kova halu jättää historiaan oma kädenjälkemme. Toivottavasti meillä on myös malttia keskittyä muutosten toimeenpanoon ja arvioimaan sitä, onko muutoksissa onnistuttu, hän sanoi.

Vastuuta kodeille

Saarikko korosti myös kotien vastuuta ja moniammatillista yhteistyötä lasten kasvatuksessa.

— Varhaisten vuosien panostukset ovat kannattavimpia. Opettajille ei voi kuitenkaan sanoa, että hoitakaa vielä nämäkin kuormat päälle, kun syliin lävähtää koulukunnoton lapsi ja koko hänen risainen elämänsä.

Keskustalainen Saarikko esitteli OAJ:n valtuutetuille sosiaali- ja terveysministeriön lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmaa ja hallituksen lapsistrategiaa, jossa sosiaali- ja terveyspalvelut ja koulut toimisivat tiiviimmin yhteistyössä.

Lapen perhekeskukset tuovat sotepalveluja lapsille, nuorille ja perheille saman katon alla. Niiden keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat varhaiskasvatus ja koulujen oppilashuolto.

— Koulu ei selviydy tehtävästään ilman yhteiskunnan tukea. Lapeen on panostettu paljon tällä hallituskaudella. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan moniammatilliseen yhteistyöhön, jota tarvitaan maakunta- ja soteuudistuksessa, Saarikko sanoi.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen muistutti, että riittävä lähiopetus riittävän pienissä ryhmissä on tärkeä osa lastensuojelua.

Oppia läpi elämän

OAJ tahtoo lapsistrategian sijasta oman strategian varhaiskasvatukselle, koulutukselle ja tutkimukselle, koska niillä on eniten vaikutusta kaikkien lasten ja nuorten hyvinvointiin.

— Oppiminen jatkuu läpi elämän. Siksi OAJ:n koulutustrategia ei pääty 18 ikävuoteen eikä se voi olla vain osa lapsistrategiaa, OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen perustelee.

Nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi OAJ on tarjonnut oppivelvollisuuden muuttamista joustavammaksi ja henkilökohtaisemmaksi. OAJ:n mallissa oppivelvollisuutta muutettaisiin kaikilla tasoilla varhaiskasvatuksesta toisen asteen loppuun.

OAJ tavoittelee kaikille nuorille vähintään toisen asteen tutkintoa. Ilman sitä syrjäytymisriski kasvaa. Tämä näkyy selvästi myös Me-säätiön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteisestä syrjäytymisen dynamiikka -selvityksestä

Koulutuserot kasvaneet

OAJ antoi elokuussa lapsiasiainvaltuutetulle lausunnon tämän hallituskauden vaikutuksista alle 18-vuotiaisiin lapsiin ja kansalliseen lapsipolitiikkaan. OAJ:n mielestä koulutuspolitiikkaa on viety oikeaan suuntaan, mutta leikkaukset ovat vesittäneet uudistukset.

Hallituksen toimien seurauksena koulutuksellinen eriarvoisuus on kasvanut. Lausunnossaan OAJ ottaa kantaa myös hallituksen lapsistrategiaan.

Lasten oikeudet retuperällä

OAJ vaatii, että lapsivaikutusten arviointi ja budjetointi on saatava vahvemmin näkyviin seuraavalla hallituskaudella. Puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa blogissaan, että lasten ja nuorten oikeusturva on Suomessa peruskoulussa ja toisella asteella retuperällä. Siksi olisi tärkeää, että aluehallintovirasto saisi oikeuden puuttua oma-aloitteisesti opetuksen lain vastaiseen järjestämiseen, kuten sijaiskieltoon

OAJ:n valtuuston syyskokous Helsingissä 21.-22. marraskuuta. 

Katso Olli Luukkaisen ja Annika Saarikon avajaispuheet valtuustosta

Katso myös, miten Saarikko vastasi valtuuston kysymyksiin

Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Jarkko Mikkonen