• logo
  • logo

Kari Kinnunen: Työyhteisö tarvitsee toimintamallin vihapostin käsittelemiseen

23.05.2019 - 09.00 Uutinen
Kuvituskuva
–Sekä nykytehtävässäni että aiemmin työsuojeluvaltuutettuna kohtasin tilanteita, joissa oli taustalla erityisesti huoltajien taholta tulevaa epäasiallista kirjoittelua ja siitä syntyneitä ristiriitoja. Nykyisessä some-maailmassa ilmiö on lisääntynyt ja laajentunut. Valitettavasti kirjoitetut tekstit saattavat olla sellaisia joita ei kasvokkain tavatessa sanoisi, sanoo OAJ:n työmarkkina-asiamies Kari Kinnunen.

Juuri julkaistu Häiritsevä palaute –sivusto tarjoaa selkeitä ohjeita tilanteisiin, joissa työntekijä saa vihapostia tai joissa koko työyhteisön maine on uhattuna. Sivustoa voi käyttää ennakointiin, ensiapuun ja koulutukseen.

Opettaja löysi Instagramista pornografisen kuvan, jossa mieshenkilön kasvoiksi oli kuvamanipulaation keinoin vaihdettu opettajan kasvot. Toisessa kuvassa opettajan kasvot oli liitetty natsille, kolmannessa pyörätuolin käyttäjälle.

Miten opettaja toimi? Sen voit lukea TJS-opintokeskuksen "Häiritsevä palaute" -sivustolta, joka julkaistaan tänään.

Tapausesimerkkien lisäksi sivusto tarjoaa perustietoa ja neuvoja epäasiallista palautetta tai vihapuhetta kohdanneelle asiantuntijalle sekä hänen esimiehelleen ja työyhteisölleen.

Häiritsevä palaute tai vihapuhe kuormittaa asiantuntijan työtä, heikentää hänen hyvinvointiaan sekä vahingoittaa koko työyhteisöä.

Yhteinen toimintamalli tuo turvaa

Sivuilta löytyy monia hyödyllisiä keinoja, joilla haastavia vuorovaikutustilanteita voidaan purkaa. Sinne on koottu myös pikaohjeet esimiehille. Rauhallinen häirintätilanteen selvittely on vahva viesti hyvästä johtamisesta ja työpaikkakulttuurista.

Häiritsevä palaute iskee tunteisiin. Sivusto neuvoo kertomaan tapahtuneesta esimiehelle, ja samaa korostaa OAJ:n työmarkkina-asiamies Kari Kinnunen.

– On tärkeää, että kukaan ei jää yksin henkilökohtaisen kuormituksen kanssa. Valitettavasti sosiaalisen median vihapuhe on ilmiö, joka luultavasti vain lisääntyy. Siksi jokaisessa työyhteisössä pitäisi olla yhdessä sovittu toimintamalli, joka luo turvallisuutta ja helpottaa tilanteen hallintaa. Uudelta sivustolta saa hyvin tukea tällaisen toimintamallin luomiseen, Kinnunen kiittää.

–Jos mikä tahansa tilanne tulee yllätyksenä, se on tavanomaista kuormittavampi, ja tunnekuohun vallassa ihminen saattaa toimia niin kuin ei pitäisi.

Kun ikäviä tilanteita selvitellään esimerkiksi oppilaiden ja huoltajien kanssa, on parasta kohdata kasvokkain.

– Pelkkien kirjoitettujen viestien perusteella tulee helposti väärinkäsityksiä, koska jokainen tulkitsee kirjoitettua viestiä omista lähtökohdistaan ja oman tunnetilansa kautta, Kinnunen korostaa.

Mainehaittoja minimoimaan

Somessa leimahtanut vihapuhe voi vahingoittaa myös koko organisaation mainetta. Myös tällaisia tilanteita varten Häiritsevä palaute –sivusto antaa neuvoja, joissa painotetaan esimerkiksi dokumentoinnin tärkeyttä.

Häiritsevistä viesteistä kannattaa ottaa ruutukaappaus tai vaikka kuva kännykällä. Asiat kannattaa pitää asioina, ja varoa henkilöön menevää kommentointia. Faktat kannattaa korjata, mutta väitteleminen, inttäminen tai selittely ei ole hyväksi.

häiritseväpalaute.fi

Häiritsevä palaute -sivuston on tuottanut Osuuskunta Mediakollektiivi ja STTK:n ja Akavan koulutusorganisaatio TJS Opintokeskus. Hanketta on rahoittanut Työsuojelurahasto ja yhteistyökumppanina on ollut muun muassa Opettajien ammattijärjestö OAJ.

Lue myös Opettaja-lehden juttu aiheesta täältä.

Teksti: Tiina Tikkanen
Kuva: Leena Koskela

Jaa