Kuinka lukemista opetetaan tänä päivänä? Moni hyväksi havaittu konsti toimii edelleen, mutta opetus on nyt paljon monipuolisempaa kuin aiemmin. Sen tietää luokanopettaja Kati Miettinen. Hän on mukana SuomiAreenaan pystytettävän pop up -koulun lukutaitotuokiossa, joka kutsuu tutustumaan nykyisiin lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen keinoihin.
Käytännössä jokainen ekaluokkalainen oppii ensimmäisen kouluvuoden aikana lukemaan ainakin auttavasti. Sen tietää kokemuksesta Lahden Kivimaan koulussa luokanopettajana työskentelevä Kati Miettinen, joka on 15-vuotisen opettajauransa aikana opettanut kolme kertaa ekaluokkalaisia lukemaan.
Yksilöllisyyttä, eriyttämistä ja lukutaidon moninaistumista
Mutta miten lapsia opetetaan tänä päivänä lukemaan? Suurin osa pikkukoululaisista oppii lukemaan perinteisellä kirjain-äänne-tavu-sana -menetelmällä. Ja vaikka useimmilla on yhä aapiskirja, moni asia lukemisessa, opetusmetodeissa ja materiaaleissa on muuttunut.
Uudet opetustavat tulevat 17. heinäkuuta tutuiksi SuomiAreenassa OAJ:n pystyttämän pop up -koulun kävijöille.
– Nykyään pyrimme löytämään nopeasti lapsen osaamisen tason ja eriyttämään opetusta sen mukaan. Uutta ovat myös sähköiset oppimateriaalit ja vaihtelevat tekstit. Nyt on käytössä kirjoitettujen tekstien lisäksi esimerkiksi kuvien ja kuvallisten tarinoiden lukeminen.
Monet koulut hyödyntävät alkuopetuksessa eli ykkös- ja kakkosluokilla erityisopetusresurssia. Lukemaan oppimisessa tämä mahdollistaa lasten yksilöllisten tarpeiden huomioon ottamisen ja sen, että jokainen lapsi pääsee oppimaan omalla tasollaan.
– Luokanopettaja voi erityisopettajan kanssa toimia samanaikaisopettajina. Eriyttämistä voi toteuttaa myös ryhmittelemällä oppilaita eri tavoilla.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Oppiminen on välillä työlästä
Pop up -koulussa Miettinen kutsuu vierailijoita tutustumaan lukemisen opetteluun. Aikuisten hän toivoo ymmärtävän, että perusasioiden opettelu on nykykoulussakin työtä eikä kaikki oppiminen ole aina pelkästään kivaa. Opettajat kuitenkin pyrkivät tekemään oppimisesta mielekästä ja valitsevat motivoivia opetusmenetelmiä.
– Moni oppilas tykkää sähköisistä opetusmateriaaleista. Myös menetelmät ovat vaihtelevia, ja oppilaat oppivat sekä yksin, parin kanssa että tiimeissä.
Nykyisenä vitosluokan opettajana Miettinen on iloinen siitä, että lukemaan oppivat pääsevät hyötymään erityisopetusresurssista. Toinen merkittävä asia on ryhmäkoko. Miettisen mukaan ihanne olisi, että lukemaan oppimisvaiheessa ryhmässä olisi alle 20 oppilasta.
Pop up -koulu SuomiAreenassa 17.7.2019
OAJ:n pop up -koulu avaa SuomiAreena-kävijöille mahdollisuuden tutustua nykykouluun – siis siihen, mitä opetus ja oppiminen tänä päivänä on eri koulutusasteilla.
- Pop up -koulu valtaa keskiviikkona 17.7. klo 9.30–15 kokonaisen koulukorttelin ja löytyy parin korttelin päässä Porin torista. Paikkana on Porin lyseo, osoite on Annankatu 5.
- Kaiken kaikkiaan mukana on yli 30 elämyksellistä opetustuokiota, jotka sopivat kaikenikäisille.
- Lounasaikaan klo 11–13 tarjotaan maksuton kouluruokailukokemus 500:lle ensimmäiselle.
- Kati Miettinen on mukana pop up -koulun Lukutaitoa-osiossa, jossa pääsee tutustumaan lukemaan opetukseen ekapelin ja toiminnallisen paritehtävän avulla. Kirjoittamista harjoitellaan iMovien avulla eli kuvaamalla ja kirjoittamalla sekä toiminnallisen paritehtävän avulla. Lisäksi näytillä on tämän hetken oppikirjoja ja kustantajien materiaaleja.
- Lukutaitoon pureutuvat myös äidinkielen opettajat. Heidän opetustuokiossaan kävijät saavat seurata, miten perusopetuksessa ja lukiossa opetetaan kriittistä medialukutaitoa, vihapuheen käsittelyä ja elokuvan kerrontakeinoja.
- Tutustu koko kattaukseen osoitteessa oaj.fi/suomiareena.
TekstI: Maija-Leena Nissilä
Kuva: Sakari Piippo