Pyysimme opettajia kertomaan työnsä merkityksestä ja suomalaisen opettajuutensa ytimestä, koska liian usein opettajien ääni puuttuu keskustelusta, kun puhutaan koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta ja tutkimuksesta. Opettaja, nosta sinäkin oma äänesi esiin!
Kari Ruusula innostuu vielä yli 30 vuoden opettajanuran jälkeenkin, kun näkee nuorten ammatillisten opiskelijoiden kasvun osaaviksi ammattilaisiksi.
– Sen kolmen vuoden aikana, kun opetan samaa luokkaa, näen, miten nuorista kasvaa ammattilaisia. Sen kehityksen seuraaminen tuntuu hienolta ja on tuntunut jo 37 vuoden ajan.
Kari Ruusula opettaa sähkötekniikkaa Vantaan ammattiopisto Variassa. Yhtenäinen luokka mahdollistaa tiiviin ryhmän muodostumisen.
– Siinä näkee myös, jos jollakin oppilaalla on ongelmia oppimisessa. Niihin voi tarttua ajoissa, eivätkä ongelmat eskaloidu. Esimerkiksi poissaolojen jatkuva seuraaminen vähentää merkittävästi luvattomia poissaoloja.
Sitoutuminen työhön opettajuuden ytimessä
Ruusula arvioi opiskelijoiden kädentaitojen lähtötason pudonneen uravuosien varrella. Porakone tai monet työkalut eivät ole enää niin tuttuja opiskelijoille kuin hänenä uransa alussa.
Oivaltavaa opettajaa tarvitaan sitä suuremmalla syyllä.
– Opettajuuteni ytimen muodostavat ammattitaidon lisäksi oikeudenmukaisuus, rehellisyys ja sitoutuminen työhön, Ruusula kuvailee.
Vankka ammattitaito, työhön sitoutuminen ja välittäminen ovatkin hänen mielestään suomalaisen opettajan parhaat puolet.
Teksti: Salla Hongisto
Kuva: Konsta Leppänen