OAJ:n kyselyn mukaan varhaiskasvatuksen opettajien suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen varattu työaika toteutuu heikoimmin yksityisissä ja parhaiten kunnallisissa päiväkodeissa. Lähes 60 prosenttia kunnissa työskentelevistä käyttää sak-aikaa vähintään viisi tuntia viikossa. Ongelmakohtiin puututaan tulevissa sopimusneuvotteluissa, OAJ:n Kristiina Johansson sanoo.
OAJ kysyi vuoden alussa päiväkodin johtajilta sekä varhaiskasvatuksen opettajilta ja erityisopettajilta, miten uusi sopimusmääräys sak-työajasta on toteutunut yhden viikon aikana helmikuussa. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli tyytyväinen saamaansa suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajan eli sak-työajan määrään. Kyselyn tulokset löytyvät oaj.fi- sivuilta Hyödynnä sak-työaikasi -oppaasta.
Varhaiskasvatuksen opettajien työaikaa koskevan erityismääräyksen mukaan sak-työaikaa pitää varata kulloinkin riittävästi. Nykyisessä sopimusmääräyksessä on arvioitu, että varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen suunnittelu-, arviointi ja kehittämistehtäviin sekä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien laatimiseen tarvitaan työaikaa noin 13 prosenttia viikkotyöajasta eli keskimäärin 5 tuntia viikossa.
— Sak-työaika voi vaihdella myös viikoittain. Joskus sitä tarvitaan enemmän ja joskus vähemmän, OAJ:n työmarkkina-asiamies Kristiina Johansson muistuttaa.
Yksityisissä sak-aikaa noin 3 tuntia
Suurin ero sak-työajan käytössä on OAJ:n kyselyn perusteella kunnallisen ja yksityisen työnantajan välillä. Yksityisissä päiväkodeissa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät tarkasteluviikon aikana vähemmän sak-työaikaa kuin kunnan palveluksessa olevat.
EK-päiväkodeissa, joissa sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta SOSTESia, varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät sak-tehtäviin noin 3 tuntia 40 minuuttia viikossa ja Avainta-päiväkodeissa, joissa sovelletaan Avaintyönantajien työehtosopimusta AVAINTESia noin 3 tuntia viikossa.
EK-päiväkodeissa työskentelevistä varhaiskasvatuksen opettajista 12 prosenttia ilmoitti, ettei sak-työaikaa varata lainkaan etukäteen. Avainta-päiväkodeissa ilman sak-työaikaa jäi 6 prosenttia vastanneista.
Työaikamääräys esille neuvotteluissa
Johansson kertoo, että yksityisen sosiaalipalvelualan ja Avaintyönantajien työehtosopimusten työaikamääräykset poikkeavat sanamuodoiltaan kunnan sopimusteksteistä. Tarkoitus on kuitenkin sama: varata varhaiskasvatuksen opettajille riittävästi työaikaa varhaiskasvatuslain tuomien velvoitteiden hoitamiseen.
— Viimeistään seuraavalla neuvottelukierroksella työaikamääräyksestä on sovittava velvoittavammin, Johansson sanoo.
Kuntien päiväkodeissa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät tarkasteluviikon aikana suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistehtäviin noin 4 tuntia 10 minuuttia. Lähes 60 prosenttia heistä käytti sak-tehtäviin 5 tuntia tai enemmän. Kahdella prosentilla opettajista ei ollut tarkasteluviikon aikana lainkaan sak-työaikaa.
— Kyselyn perusteella näyttää siltä, että kunnan varhaiskasvatuksen opettajille on varattu sak-työaikaa kulloinkin riittävästi, kun taas joissakin yksityisissä päiväkodeissa sovelletaan edelleen aiemmin voimassa ollutta työaika määräystä, jonka mukaan viikkotyöajasta piti varata noin 3 tuntia suunnittelutehtäviin, Johansson sanoo.
Hän muistuttaa, että varhaiskasvatuslaki ja muut säädökset velvoittavat yksityisiä päiväkoteja samalla tavalla kuin kunnallisiakin.
— Jos opettajalla ei ole mahdollisuutta käyttää työajastaan riittävää määrää suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistehtäviin, se näkyy väistämättä varhaiskasvatuksen laadussa, Johansson toteaa.
Sopimusmääräys vastaa työaikatarpeeseen
Johanssonin mielestä OAJ:n kysely kertoo, että kunnissa nykyiset sopimusmääräykset on otettu hyvin käyttöön ja varhaiskasvatuksen opettajat ovat pääosin olleet tyytyväisiä heille annettuun työaikaresurssiin.
— Vastausten perusteella lapsiryhmän ulkopuolisiin tehtäviin käytettävän työajan määrä on kasvanut samassa suhteessa kuin varhaiskasvatuksen opettajille asetetut velvoitteet ovat lisääntyneet, Johansson sanoo.
Tarkasteluviikon aikana varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistehtäviin, tiimi- ja asiantuntijapalavereihin sekä vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön yhteensä noin 16 prosenttia viikkotyöajastaan, kun vuonna 2016 näihin tehtäviin käytettiin noin 8 prosenttia viikkotyöajasta.
— Lapsiryhmän ulkopuolista työaikaa olisi voitu käyttää enemmänkin, jos tarkasteluajankohdaksi olisi valittu toimintavuoden käynnistymis- tai päättymisaika, jolloin käsitellään paljon lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmia, Johansson sanoo.
Esimiehellä tärkeä rooli
Sak-ajan toteutuminen riippuu myös siitä, kuka ajan käytöstä päättää ja ohjeistaa. OAJ:n kyselyssä kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat, jotka saivat itse arvioida sak-työajan määrän, ajankohdan ja paikan, käyttivät sak-työaikaa vähemmän kuin opettajat, jotka toimivat oman esimiehensä tai varhaiskasvatuksen ylempien johtajien ohjeiden mukaisesti.
Johansson muistuttaa, että vastuu sak-ajan toteutumisesta on päiväkodin johtajalla ja lähiesimiehellä.
— Riittävän sak-ajan toteutuminen edellyttää, että työnantaja on laatinut hyvän paikallisen työaikamääräyksen soveltamisohjeen, jota noudattamalla päiväkodin johtajat merkitsevät varhaiskasvatuksen opettajien työvuoroluetteloon kulloinkin riittävästi sak-työaikaa eli noin 5 tuntia viikossa, hän sanoo.
Näin varmistat sak-ajan toteutumisen
OAJ:n kyselyssä riittävä sak-työaika toteutui vain tietyin ehdoin. Johansson listaa niistä kuusi tärkeintä.
- Sak-työaikaa varataan kulloinkin riittävän pitkä aika eikä sitä pilkota liian pieniin jaksoihin.
- Työnantajalla on selkeät ohjeet työaikaa koskevan erityismääräyksen soveltamisesta, ja ohjeet vastaavat keskustasolla sovittua sopimusmääräystä.
- Päiväkodin johtaja tai lähiesimies vastaa työaika johtamisesta eli työvuoroluettelojen laadinnasta.
- Sak-työaika merkitään työvuoroluetteloon etukäteen.
- Päiväkodissa on asianmukaiset työtilat ja -välineet, minkä lisäksi osan sak-työajasta voi tehdä kotona.
- Varhaiskasvatuksen opettaja tietää, että hänellä on varhais kasvatuslain mukaan kokonaisvastuu varhaiskasvatuksen pedagogisesta suunnittelusta, arvioinnista ja kehittämisestä.
Kyselyyn vastasi lähes tuhat opettajaa
OAJ:n kyselyyn tuli 723 vastausta 161 kunnasta ja vajaat 100 vastausta yksityisistä päiväkodeista.
Hyödynnä sak-työaikasi -opas jaetaan myös painettuna 18.9. ilmestyvän Lastentarha-lehden välissä.
Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien vastauksista kootut tulokset julkaistaan myöhemmin.
Teksti: Riitta Korkeakivi
Kuva: Leena Koskela