• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Vipu-arvonnan voittaja: työajan seuraaminen pitää kärryillä työajan riittävyydestä

01.11.2019 - 08.05 Uutinen
Kuvituskuva
Hanna Sirkiä voitti OAJ:n syksyllä järjestämän Vipu-arvonnan, jonka palkintona oli Holiday Club -viikonloppu vapaavalintaisessa kohteessa.

Työajan seuraaminen Vipu-sovelluksella on auttanut luokanopettaja Hanna Sirkiää hahmottamaan työaikaansa siten, että työ ei luisu vapaa-ajalle. Hän on melko kokenut Vivun käyttäjä, mutta kiireisinä hetkinä työajan seuraaminen jää helposti paitsioon.

Kannelmäen peruskoulussa kuudennen luokan opettajana työskentelevä Hanna Sirkiä kertoo, että Vipu-sovelluksen käyttö on auttanut häntä hahmottamaan työaikaansa. Vipu tuo esille näkymättömän, mutta kuormittavan osan opettajan työstä.

– Työajan seuraaminen on tärkeää, ettei tee työtä ilman palkkaa, hän valottaa seuraamisen hyödyllisyyttä.

Seuraaminen on tuonut näkyväksi, kuinka paljon aikaa Sirkiällä menee opetustyön ulkopuolisiin tehtäviin. Hän seuraa Vipu-sovelluksella ys-aikaa sekä kodin ja koulun välistä viestintää.

– Esimerkiksi Wilma-viestittelystä kertyy yllättävän paljon työaikaa, vaikka ajattelen kirjoittaneeni vain silloin tällöin jonkun nopean viestin. Kun alan niputtaa viestejä yhteen, huomaankin, että niihin meni melko paljon aikaa.

Kiireisenä hetkinä seuraaminen unohtuu

Hanna Sirkiä merkitsee työaikansa Vipu-sovellukseen kännykällä. Aikaa kirjaamiseen menee viikoittain viitisen minuuttia. Silloin kun työssä tapahtuu paljon ja jaksaminen on kortilla, työajan seuraaminen unohtuu kuitenkin helposti.

– Tuollaisina hetkinä yritän vain pitää itseni pinnan yläpuolella ja jaksaa päivästä toiseen. Huomaan, että stressaavina aikoina Vipu-merkinnätkin ovat jääneet jälkeen. Loppupeleissä tämä harmittaa, koska olisi ollut kiva tietää, kuinka paljon aikaa minulla kaiken kaikkiaan meni.

Merkintöjen puuttuminen vääristää työajan käyttöä, jolloin osa työstä jää näkymättömäksi. Samoin tekee opettajan työn luonne, jossa joskus pystyisi esimerkiksi vastaamaan Wilma-viesteihin välitunneilla.

– Se on kuitenkin oppituntien aikaista työtä, joten sitä ei voi kirjata Vipuun työajaksi. Välillä olen tehnyt niin, etten vastaa oppituntien aikana viesteihin, vaan siirrän ne tarkoituksella työpäivän loppuun, Sirkiä kertoo.

Tähän mennessä vuotta hänelle ei ole tullut vielä yllätyksiä työajan määrässä.

– Rupean tarkkailemaan joululoman jälkeen tarkemmin ys-ajan riittävyyttä. Tarvittaessa käyn keskustelemassa rehtorin kanssa, jos näyttää siltä, ettei ys-aika riitä.

Tieto on tallessa yhdessä paikassa

Vuonna 2017 julkaistu Vipu-sovellus kehitettiin alun perin ys-ajan seuraamiseen. Myöhemmin Vipua on kehitetty siten, että kaikki opettajat voivat käyttää sitä. Jäsenen tiedot ovat turvassa sovelluksessa eivätkä ne tule OAJ:n käyttöön. Tänä syksynä OAJ julkaisi jäsenten hyödynnettäväksi myös Excel-taulukon, jonka avulla voi seurata työajan kulumista.

Sirkiälle Vipu on tuttu työkalu, sillä hän on ottanut sovelluksen ensimmäistä kertaa käyttöönsä sen julkaisuvuonna. Työajan seuraaminen auttaa jaksottamaan työtä siten, että työkuorma pysyy hallinnassa lukuvuoden aikana.

– Ennen Vipua pystyin vain arvioimaan, kuinka paljon aikaa mihinkin oli mennyt.

Hän suosittelee työajan seuraamista muillekin.

– Osa kirjaa työaikaa kalenteriin tai paperilappusille, mutta minulla ei pysyisi homma sillä tavalla kasassa. On kiva, kun tieto on keskitetysti tallessa yhdessä paikassa, Sirkiä sanoo.

Teksti: Sara Juntunen
Kuva: Hanna Sirkiä

 

Työhyvinvoinnin lukuvuosi 2019–2020

  • Lukuvuonna 2019–2020 OAJ:n viestintäkanavissa nostetaan esiin erilaisia työhyvinvointiin vaikuttavia teemoja ja tarjotaan konkreettisia välineitä ja jäsenetuja hyvinvoinnin tueksi.
  • Verkkosivujen juttusarjassa haastatellaan asiantuntijoita, jotka kommentoivat teemoja ja antavat konkreettisia eväitä työhyvinvoinnin lisäämiseksi.
  • Seuraa OAJ:tä Facebookissa ja tutustu lukuvuoden varrella kasvavaan työhyvinvointipakettiin!

    Työhyvinvoinnin lukuvuosi