• logo
  • logo
Kansainvälisyys

Yli 20 maan opetusministerit ja opettajajärjestöjohtajat koolla tänään Dipolissa

14.03.2019 - 13.49 Uutinen
Kuvituskuva
Ryhmäkuvassa ISTP-kokoukseen osallistuneiden maiden ministerit. Eturivissä OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen (3. vas.) ja keskellä ministeri Sanni Grahn-Laasonen.

OECD:n ja maailman opettajajärjestöjen kattojärjestö EI:n vuosittainen huippukokous toi tänään Espoon Dipolissa alkaneeseen huippukokoukseen opetusministereitä ja opettajajärjestöjen puheenjohtajia 21 maasta.

OECD:n ja maailman opettajajärjestöjen kattojärjestö EI:n vuosittainen huippukokous International Summit on the Teaching Profession (ISTP) järjestetään tänään ja huomenna, 14.–15. maaliskuuta, ensimmäistä kertaa Suomessa ja Pohjoismaissa.

Ratkaisuja etsitään keskustellen


Opetus- ja kulttuuriministeriön ja OAJ:n yhdessä järjestämän kaksipäiväisen huippukokouksen aikana 21 maan opetusministerit ja opettajajärjestöjen puheenjohtajat käsittelevät johtajuutta, varhaiskasvatusta ja koulutuksen kestävyyshaasteita.

Kaikkiaan osallistujia on noin 280 ja peräti 27 eri maasta, kun otetaan huomioon opettajajärjestö Education Internationalin delegaatio.

Huippukokouksessa osallistujat etsivät keskustellen ratkaisuja muun muassa siihen, miten koulutusuudistuksissa saadaan eri toimijat työskentelemään tehokkaasti yhteistyössä.

Suomeen lähes ennätysmäärä osallistujamaita

Ministeri- ja opettajajärjestödelegaatioita saapui Suomeen Belgiasta, Etelä-Koreasta, Georgiasta, Kiinasta (Shanghai), Hong Kongista, Espanjasta, Irlannista, Isosta-Britanniasta (ja Skotlannista), Latviasta, Moldovasta, Portugalista, Puolasta, Ruotsista, Singaporesta, Sloveniasta, Sveitsistä, Tšekistä, Venäjältä, Vietnamista ja Virosta.

Huippukokoukseen osallistuvien delegaatioiden kokonaismäärä on ISTP-historian suurimpia. Varsinaisten osallistujien lisäksi tapahtumassa ovat tarkkailijoina mukana Saksa, Hollanti, Tanska ja Ranska.

Varhaiskasvatus ensimmäisen kerran asialistalla

Suomen aloitteesta kokouksessa puidaan nyt ensimmäisen kerran varhaiskasvatusta, jonka järjestämisessä eri mailla on hyvin erilaisia käytäntöjä. Haasteet ovat kuitenkin pitkälti yhteisiä. Keskusteltavina ovat muun muassa keinot, joiden avulla lasten osallistumista varhaiskasvatukseen voidaan lisätä, joilla oppimiseroja voidaan tasata ja joiden avulla varhaiskasvatuksen laatua voidaan parantaa siten, että lapset saavat parhaan mahdollisen pohjan oppimiselleen.

Koulutuksen kestävyyshankkeita kokouksessa pohditaan muun muassa ilmastonmuutoksen, maahanmuuton, työn murroksen ja digitalisaation kannalta.

OAJ:llä oma ammattijärjestötilaisuus

Kaksipäiväistä huippukokousta edelsi keskiviikkona niin sanottu pre-summit, jolloin vieraat kiersivät Suomen järjestämissä oheistapahtumissa. Kaikki seitsemän koulu- ja päiväkotivierailua täyttyivät, ja niihin osallistui lähes 150 vierasta.

OAJ järjesti eilen iltapäivällä erillisen opettajajärjestöjohtajien kokouksen.

ISTP: Tästä tapahtumassa on kyse

  • International Summit on the Teaching Profession on Pisa-testeissä parhaiten menestyneiden sekä koulutuksen tasoa merkittävästi korottaneiden maiden huippukokous. Se järjestetään Suomessa 14.–15.3.2019.
  • Vuodesta 2011 eri puolilla maailmaa järjestetty ISTP sitouttaa poliittisia päättäjiä ja opettajajärjestöjä yhteistyöhön jo omalla poikkeuksellisella työtavallaan. Huippukokoukseen kutsutut maat saavat kokouksessa puheoikeuden ainoastaan, jos osallistujamaasta saapuu pääpöytään sekä ministeri että opettajajärjestöjohtaja. Toinen ei riitä ilman toista.
  • ISTP-kokoukset saivat alkunsa Yhdysvaltain entisen opetusministerin Arne Duncanin aloitteesta. Kaksi ensimmäistä kokousta pidettiinkin New Yorkissa vuosina 2011–2012. Sittemmin isäntänä ovat toimineet Alankomaat, Uusi-Seelanti, Kanada, Saksa, Iso-Britannia sekä viimeksi keväällä 2018 Portugal.

Teksti: Airi Vuolle
Kuva: OKM

Jaa