• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Rehtori, vaali aikuisuutta - 10 vinkkiä esimiehille

31.01.2020 - 14.00 Uutinen
Kuvituskuva

Kuinka sitouttaa henkilöstöä ja saada kaikki puhaltamaan yhteen hiileen? Työyhteisökouluttaja Pirkko Heiske antaa rehtoreille ja muille opetusalan esimiehille 10 vinkkiä.

Hyvä johtaminen on työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen kannalta avainasemassa. Siksi johtaminen on valittu myös OAJ:n työhyvinvoinnin lukuvuoden tammikuun teemaksi.

Työyhteisökouluttaja Pirkko Heiske on kouluttanut muun muassa rehtoreita. Hänen ajatustensa pohjalta koottiin kymmenen vinkkiä, jotka auttavat sitouttamaan henkilöstön työntekoon ja yhteisiin päämääriin. Vinkit soveltuvat kaikille opetus- ja kasvatusalan esimiehille.

1. Ymmärrä ryhmädynamiikkaa

Vaikka työntekijät ovat aikuisia, ryhmässä aletaan herkästi käyttäytyä lapsenomaisesti.  Ilmiö koskee kaikenlaisia työpaikkoja. Työntekijät saattavat unohtaa sen, miksi työpaikalla ollaan.  He eivät oikeasti tee työtään ja pyri työnsä päämäärään, vaan esimerkiksi kokoustaminen, työnjako, ammattinimikkeet, bonuksen saaminen, vanhat perinteet ja riidat syövät pois työntekoa.

Sinun tehtäväsi rehtorina on olla ryhmän aikuinen, ja ohjata ryhmää keskittymään koulun perustehtäviin, jotka ovat opettaminen ja oppiminen.

2. Ruoki aikuisen näkökulmaa

Lapsille on tyypillistä katsoa asioita yhdestä näkökulmasta. Kun jokin on kurjaa, se on kurjaa alusta viimeiseen pisaraan asti. 

Aikuisuus tarkoittaa kykyä katsoa asioita myös muiden näkökulmasta, muistaa työhön liittyvät tehtävät, lainsäädäntö, taloudelliset reunaehdot, sosiaalisen kanssakäymisen vivahteet ja huumori.

Yritä säilyttää perustyö keskiössä.  Aikuisuutta vahvistetaan tukemalla työyhteisössä aitoa, asiakeskeistä keskustelua sekä hankaluuksien ratkomista yhdessä.

3. Ole kuin hyvä vanhempi

Vaikka työyhteisössä kaikki osapuolet ovat aikuisia, ihmisten välistä dynamiikkaa voi ymmärtää vertaamalla työyhteisöä perheeseen.  Hyvin toimiva vanhempi sietää sitä, että hänen lapsensa ei osaa toimia järkevän aikuisen tavoin, mutta hän tukee aikuistumista. 

Hyvä vanhempi auttaa lasta kohtaamaan realiteetit, tukee häntä ja tarjoaa hänelle menetelmiä selvitä hankalista tilanteista. Ihanne-esimies muistuttaa hyvää vanhempaa, joka vie lasta aikuisuuden suuntaan. Hänessä on sama lämmin yhdistelmä tukea, valvontaa ja rohkaisua.

4. Ota vastaan opettajien tunteita

Esimies ei ole roskis, johon kaikki negatiivinen saadaan kaataa, mutta hänen tulisi hyvän vanhemman tavoin kyetä ottamaan vastaan myös alaisten epämukavia tunteita kuten ärtymystä, kateutta ja kyllästymistä. Väsyneelle opettajalle ei kannata tiuskaista, että hakeudu muualle. Välittömässä tilanteessa kannattaa ottaa tunne vastaan, ja palata myöhemmin asian ratkaisemiseen.

5. Pidä yllä realistista toiveikkuutta

Jotta esimies voi johtaa hyvin, hänen pitää välittää yhteisölle realistista toiveikkuutta.  Kun jokin muuttuu ja yhteisö ahdistuu, esimiehen tulee olla eturintamassa etsimässä ratkaisua ja välittämässä työyhteisölle luottamusta siihen, että ongelma ratkotaan. Silloin esimies oikeasti johtaa ryhmäänsä.

6. Säilytä esimiehen rooli

Älä päästä alaisia tai vanhempia kävelemään ylitsesi. Joskus rehtori voi paeta johtamistehtäväänsä, koska hän pelkää vanhempia. 

Esimies joutuu tekemään päätöksiä, ja joskus päätökset ovat vääriä.  Päätökset oli kuitenkin pakko tehdä, ja omia virheitä täytyy myös antaa itselleen anteeksi.

7. Rehtorikin on vain ihminen

Rehtorilla on oikeus rajallisuuteensa ja virheiden tekemiseen kuten kaikilla ihmisillä.  Kun yrität vilpittömästi tehdä työsi hyvin, uskallat kohdata ongelmat, näet työyhteisössä ponnistelevat ihmiset ja säilytät suhteellisuudentajun ja huumorin, asiat ovat hyvällä mallilla.

8. Sitoudu johtamiseen

Esimiehen pitää sitoutua johtamiseensa ja ruokkia myös opettajien sitoutumista.  Usein alaiset ovat esimiestä kohtaan varsin hyväntahtoisia, kun he aistivat, että esimies todella yrittää kaikkensa. Samalla tavalla lapset hyväksyvät vanhempansa aistiessaan, että tämä todella yrittää huolehtia heistä.

Pyri kehittymään omassa aikuisessa johtamisessasi.  Jos esimies itse ei ole sitoutunut työhönsä, yhteisön jäsenet eivät aina ole halukkaita auttamaan häntä.

9. Pyydä työyhteisön apua

Kun esimies yrittää olla aikuinen, hän voi myös aikuisena pyytää työyhteisön jäsenten apua. Jos esimerkiksi

kokous ei tahdo sujua, pyydä apua läsnäolijoilta ja kysy, mikä hämmentää, mikä ei ole kohdallaan. Usein vilpittömään kysymykseen saa vilpittömän vastauksen ja näin päästään eteenpäin.

10. Pidä tuumaustauko

Jos olet väsynyt, hae keskustelutukea tai pidä tauko. Sen jälkeen jaksat taas olla se aikuinen, joka kestää työporukkasi arkitahmeutta ja sinuun suunnattua kritiikkiäkin.

Teksti: Tiina Tikkanen
Kuva: Raimo Korpela

Pirkko Heiske on kouluttaja, kirjailija ja valmentaja, joka on kouluttanut opettajia johtamiseen, ajankäyttöön, työyhteisöihin ja vaativiin vanhempiin liittyen.  Hän on julkaissut eKirjan ”Pitäiskö tässä vielä hymyilläkin?” hankalista kohtaamisista ja niiden psykologisista ratkaisuista. Kirjassa on esimerkkejä myös kouluista. Pirkko kerää lisää vaativiin vanhempiin liittyviä esimerkkitilanteita koulutuksia ja seuraavaa eKirjaa varten.  Kirjoita omasi heiske@heiske.fi

 www.heiske.fi

 

 

Työhyvinvoinnin lukuvuosi 2019–2020

  • Lukuvuonna 2019–2020 OAJ:n viestintäkanavissa nostetaan esiin erilaisia työhyvinvointiin vaikuttavia teemoja ja tarjotaan konkreettisia välineitä ja jäsenetuja hyvinvoinnin tueksi.
  • Verkkosivujen juttusarjassa haastatellaan asiantuntijoita, jotka kommentoivat teemoja ja antavat konkreettisia eväitä työhyvinvoinnin lisäämiseksi.
  • Seuraa OAJ:tä Facebookissa ja tutustu lukuvuoden varrella kasvavaan työhyvinvointipakettiin!

    Työhyvinvoinnin lukuvuosi 

Työhyvinvoinnin lukuvuosi 2019–2020

OAJ tarjoaa työkaluja työssäjaksamiseen läpi lukuvuoden. Koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden ongelmiin vastataan kuukausittain vaihtuvin teemoin. Tutustu vinkkeihin ja hyvinvointietuihin!

Työhyvinvointivuosi