• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Aikuiskoulutuskeskuksen opettaja: ”Haluaisin, että opettajan työ olisi edelleen hieno ammatti”

13.03.2020 - 08.00 Uutinen
Kuvituskuva
Aikuiskoulutuskeskuksen opettaja Petri Karoskoski muistuttaa, että ammatillisen opettajan työ vaatii jatkuvaa tietojen ja osaamisen päivittämistä.

Petri Karoskosken mielestä ammatillisen koulutuksen reformi on lisännyt ammatillisten opettajien hallinnollista työtä ja riittämättömyyden tunnetta. Hänestä opettajan tulisi saada keskittyä perustehtäväänsä: opettamiseen ja ohjaamiseen. Työstä pitää saada kilpailukykyistä palkkaa, ja on tärkeää, että aikaa jää myös palautumiselle.

Aikuiskoulutuskeskuksen opettaja Petri Karoskoski vastaa viiteen työhönsä liittyvään kysymykseen.

Mikä työssäsi on vaativinta?

Minun pitää pystyä puhuttelemaan ihmisiä, joilla on hyvin erilaiset lähtökohdat opiskeluun. Joukossa on niitä, joilla on hyvät opiskeluvalmiudet, peruskoulupohjalta opiskelevia, erityistä tukea tarvitsevia ja maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita. Ammattiin opiskelun on oltava kaikkien taustasta riippumatta mielekästä ja puhuttelevaa.

Opettamiseen kuuluu myös vastuu siitä, että opetettavat asiat ovat hyödynnettävissä työelämässä ja muuttuvat osaksi opiskelijoiden ammatillista pääomaa. Niinpä työ asiantuntija-ammatissa vaatii minulta jatkuvaa tietojeni ja osaamiseni päivittämistä.

Työ asiantuntija-ammatissa vaatii minulta jatkuvaa tietojeni ja osaamiseni päivittämistä.

On haastavaa, että meidän ammatillisten opettajien pitäisi pystyä tarjoamaan viimeisintä näkemystä ja tietoa alaltamme, mutta kouluttautumiseen emme saa paljonkaan tukea työnantajan puolelta.

 

Opetat sosiaali- ja terveysalaa. Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Ihmisen kohtaaminen on minulle ykkösasia opettajuudessa – ja hänen haaveidensa mahdollistaminen.

Meillä aikuiskoulutuksessa on paljon opiskelijoita, joilla on risainen työhistoria tai joilta puuttuu kokonaan tutkinto. Esimerkiksi teollisuudesta työttömäksi jääneet ihmiset tulevat tyypillisesti opiskelemaan sote-alaa.

Kun tällainen tutkintoa vailla oleva ihminen sitten saa jossain vaiheessa itsestään sen verran irti, että tulee opiskelemaan ja huomaa pärjäävänsä opinnoissa ja työelämässä, hän alkaa oikein kukoistaa. Itseluottamus kohenee, ja opiskelija saattaa saada tutkinnon kautta aivan uuden alun elämäänsä.

Kun ajattelen työn merkitystä, niin minusta tämä on kaikkein isoin asia.


Miksi opettajien palkkoja on korotettava?

OAJ:n vaatimus palkkaohjelmasta on tärkeä, jotta opetusala pysyy vetovoimaisena. Suomessa sanotaan olevan maailman parhaat opettajat. Palkka on tärkeä tekijä, jotta jatkossakin olisi näin.

Suomessa sanotaan olevan maailman parhaat opettajat. Palkka on tärkeä tekijä, jotta jatkossakin olisi näin.

Opetusalan sisällä on ammattiryhmiä, jotka ehdottomasti ansaitsisivat selkeästi paremman palkan: varhaiskasvatuksen opettajat ovat palkkakuopassa.

Ammatillisia opettajia taas rekrytoidaan paljon työelämästä. Silloin opettajan työn ja palkan on oltava kilpailukykyisiä ihmisten muualla tekemiin työuriin nähden, oli kyse sitten insinöörin, ekonomin tai hoitajan urasta.

Miten ammatillisen koulutuksen reformi on vaikuttanut työhösi?

Ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä vähennettiin lähiopetuksen resursseja. Samaan aikaan oppilaitoksista pitäisi valmistua ammattiin osaavaa väkeä, joilla on paikkansa työelämässä. Opiskelijoiden riittävä osaaminen on joiltain osin jopa vaarantunut reformin ja leikkausten takia.

Ammatillisen perusosaamisen tarjoaminen on oppilaitosten ydintehtävä ja edellyttää lähiopetusta. Siitä ei pitäisi tinkiä liikaa opintojen henkilökohtaistamisella tai aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisella, vaikka joskus tämä voikin olla järkevää.

Ammatillisille opettajille tuli reformissa paljon lisää hallinnollista työtä, mikä kuormittaa monia. Opettajan työnkuvasta on tullut hajanaisempi. Haluaisin, että opettaminen pysyisi tässä työssä pääasiana.


Mikä lisäisi eniten ammatillisten opettajien työhyvinvointia?

Meidän ihmiset ovat stressaantuneita ja kokevat riittämättömyyttä. Tämä on minusta vahvistunut ammatillisen koulutuksen reformin jälkeen.

Opettajilla tulisi olla riittävät edellytykset tehdä työnsä hyvin. Työn pitäisi mahtua työaikaan, jotta jäisi tilaa myös palautumiselle, itsensä kehittämiselle ja muulle elämälle. Jos yhden opettajan kontolla ei olisi niin suurta määrää tukea ja ohjausta tarvitsevia opiskelijoita kuin nyt, niin opettaja voisi hyvillä mielin lähteä kotiin, kun työpäivä päättyy.

Opettajilla tulisi olla riittävät edellytykset tehdä työnsä hyvin. Työn pitäisi mahtua työaikaan.

Olisi myös tärkeää, että ammatillisilla opettajilla olisi paremmat mahdollisuudet ammattitaitonsa ylläpitoon ja alan kehityksen seuraamiseen työajallaan. Tässä auttaisivat esimerkiksi opettajien työelämäjaksot.

Niin kuin opettajat yleensä, minäkin haluan tehdä työni hyvin. Haluaisin, että edellytykset siihen olisivat sellaiset, että opettajan työ olisi edelleen hieno ammatti.

Teksti: Veera Nuutinen
Kuva: Jarkko Mikkonen

 

Tykkää ja jaa opettajien videot ja kuvat leviämään somessa!

Sopimusneuvottelujen aikana nostamme opettajien työn merkitystä, palkankorotusten ja työhyvinvoinnin tärkeyttä OAJ:n somekanavissa esiin Hyvän tekijät -videoiden ja kuvien avulla. Seuraa ja jaa sisältöjä FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä!

 

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

  • Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • Ajankohtaista sopimuksista -sivulle olemme keränneet usein kysyttyjä kysymyksiä sopimusaloittain. 
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.

PSST! Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!