• logo
  • logo

Amiksen opolla yli 500 ohjattavaa – ohjauksen laadusta joutuu tinkimään

26.02.2020 - 08.00 Uutinen
Kuvituskuva

Virpi Salmisella on amiksessa ohjattavana yli 500 opiskelijaa. Jos ohjattavia olisi vähemmän, voisi opiskelijoiden tarpeisiin vastata nykyistä nopeammin.

Antoisinta työssä ovat todelliset kohtaamiset opiskelijoiden kanssa. Se, että pääsee seuraamaan opiskelijan kehittymistä opintojen alkuvaiheesta valmiiksi ammattilaiseksi ja saa auttaa häntä löytämään omaa polkua uralla ja opinnoissa.
 
Näin kertoo 15 vuotta opinto-ohjaajana työskennellyt Virpi Salminen. Hän kannattaa vahvasti OAJ:n ehdotusta siitä, että ohjattavien määrä rajattaisiin 200:aan per opo.
 
– Ohjauksen laatu nousisi heti, jos ohjattavia olisi vain 200. Voisin vastata opiskelijoiden tarpeisiin nykyistä nopeammin, käyttää enemmän aikaa kunkin opiskelijan ohjaamiseen ja paneutua yksilöllisesti kunkin opiskelijan omista tavoitteista lähtevään ohjaukseen, Salminen sanoo.

Ohjausta joutuu nyt odottamaan

Maan hallitus valmistelee oppivelvollisuuden laajentamista. Yksi uudistuksen tavoitteista on taata jokaiselle vähintään toisen asteen tutkinto.

Salminen muistuttaa, että yleisin syy koulutuksen keskeyttämiseen on väärä alavalinta. Opinto-ohjausta vahvistamalla voitaisiin varmistaa, että opiskelijat eivät ajaudu umpikujaan.
 
– Mitä pikemmin opiskelijaa autetaan ja ohjataan, sitä paremmat vaikutukset ohjauksella on. Nyt opiskelijat saavat henkilökohtaista ohjausta käytännössä vain varaamalla ajan. Ohjaajan pakeille pääsemistä voi joutua odottamaan pitkään.

Mitä pikemmin opiskelijaa autetaan ja ohjataan, sitä paremmat vaikutukset ohjauksella on.

Tarvitaan aikaa kuunnella ja kannustaa

Laadukas ohjaus on Salmisen mukaan ennen kaikkea opiskelijan kuuntelemista, ymmärtämistä ja kannustamista. Tätä hän haluaa tarjota jokaiselle opiskelijalle. Laadukas ohjaus onnistuu vain lisäämällä aikaa kohtaamiseen.

Laadukas ohjaus onnistuu vain lisäämällä aikaa kohtaamiseen.

Henkilökohtaisesta tuesta ja ohjauksen laadusta joutuu tinkimään, kun ohjattavana on yli 500 perustutkinto-opiskelijaa. Heidän lisäkseen Salminen ohjaa vuosittain satoja oppilaitokseen hakeutuvia sekä kymmeniä sieltä aiemmin valmistuneita. 
 
– Jokaisen opiskelijan pitää tietää, mistä saa ajantasaista koulutustietoa ja kuinka toimia, jos ja kun tieto muuttuu. Lisäksi olisi tärkeää, että nuoret saisivat tukea usein tiuhaankin muuttuvissa elämäntilanteissa – kun ensirakkaus päättyy, kotona on ongelmia tai taloudellinen tilanne on vaikea.

Ohjaus tuottaa tulosta

Virpi Salminen toivoo ohjattavien määrän rajaamista, koska hän tietää, miten merkityksellistä opinto-ohjaajan tuki monelle nuorelle on. Hänelle on jäänyt mieleen viesti opiskelijalta, jonka hän sai houkuteltua palaamaan opintojen pariin ja joka lopulta valmistui erinomaisin arvosanoin.
 
– Hän kiitti siitä, että soitin useita kertoja hänen peräänsä, ja totesi antamani avun olleen suurin syy siihen, että hän lopulta valmistui.

OAJ:n laskelma: Näin opomitoitus voitaisiin toteuttaa 
  • Jotta opinto-ohjaajia olisi yksi 200 opiskelijaa kohti, perusopetukseen ja lukioihin tarvittaisiin 190 opoa lisää ja ammatilliselle toiselle asteelle 500.
  • OAJ ehdottaa, että lisäystä kokeillaan jo tällä hallituskaudella kohdentamalla siihen hallitusohjelmassa luvattua hankerahaa ja jaksottamalla opinto-ohjaajamäärän lisäys useammalle vuodelle. Näin mitoitus toteutuisi täysimääräisesti hallituskauden lopussa.
  • Seuraavan hallituksen pitäisi OAJ:n mielestä kirjata mitoitus lakiin ja muuttaa rahoitus pysyväksi. Mitoitus toteutuisi lisäämällä perusopetuksen ja lukiokoulutuksen perusrahoitukseen 13 miljoonaa euroa ja ammatillisen koulutuksen perusrahoitukseen 33 miljoonaa euroa.
OAJ:n oppivelvollisuusmalli

Tutustu OAJ:n oppivelvollisuusmalliin osoitteessa oaj.fi/oppivelvollisuus

Teksti: Heikki Pölönen

Kuva: Konsta Leppänen

Jaa