Kuinka vähentää opettajien työn vaaratekijöitä ja lisätä hyvinvointia? Aihe puhuttaa läpi Euroopan. Torstaina OAJ:n ja eurooppalaisten opettajien yhteisen Etucen seminaarissa haetaan ratkaisuja. Kansainvälistä ohjelmaa järjestetään ensimmäistä kertaa koko Educan ajan.
Educa on tänä vuonna kansainvälisempi kuin koskaan. Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna järjestettävässä opetusalan jättitapahtumassa on ensimmäistä kertaa myös kansainvälisille vieraille tarkoitettu ohjelmakokonaisuus.
Ohjelmaa koordinoivat yhteistyössä OAJ, Opetushallitus, opetus- ja kulttuuriministeriö ja Messukeskus.
– Suomalainen koulutus ja sen menestystekijät kiinnostavat ulkomailla tosi paljon. Ulkomailta on ilmoittautunut mukaan jo lähes 500 opetusalan ihmistä, OAJ:n kehittämispäällikkö Jaakko Salo kertoo.
Yhteisiä ratkaisuja työhyvinvointiin
Kansainvälinen keskustelu starttaa jo Educaa edeltävänä torstaina. Silloin OAJ:n ja opettajien eurooppalaisen kattojärjestön Etucen yhteinen seminaari pureutuu työhyvinvointiin ja työsuojeluun.
– Läpi Euroopan pohditaan nyt keinoja lisätä opettajien työhyvinvointia ja parantaa työoloja. On hienoa, että pääsemme jakamaan näkemyksiä ja hyviä käytäntöjä eurooppalaisten kollegoidemme kanssa, OAJ:n työelämäasiamies Sari Melkko sanoo.
Suomella on annettavaa ja muilta opittavaa
Melkko vetää seminaaria yhdessä OAJ:n työmarkkina-asiamiehen Petra Kirkko-Jaakkolan ja Etucen puheenjohtajan Susan Flockenin kanssa.
– Muualla ollaan todella kiinnostuneita etenkin OAJ:n kehittämästä nuorten opettajien NOPE-koulutuksesta, jonka avulla tarjoamme uransa alussa oleville opettajille mahdollisuuden verkostoitua ja saada oppia palvelussuhteen ehdoista sekä välineitä esimerkiksi jaksamiseen, Kirkko-Jaakkola toteaa.
Mutta myös Suomella on opittavaa muilta mailta.
OAJ pyrkii tulevalla neuvottelukierroksella muiden tavoitteidensa ohella edistämään mentorointimallia, jolla tuettaisiin uransa alussa olevia opettajia. Tarve mentoroinnille nousi vahvasti esiin muun muassa OAJ:n nuorille opettajille tekemästä kyselystä.
Seminaarissa pureudutaan muiden maiden mentorointimalleihin.
– Mentoroinnissa esimerkiksi Norja ja Viro ovat paljon meitä edellä. On todella tärkeää koko suomalaisen koulutuksen ja kasvatuksen kannalta, että uudet opettajat saavat työuran alussa tukea ja vinkkejä kollegoiltaan, Melkko toteaa.
Mentoroinnissa esimerkiksi Norja ja Viro ovat paljon meitä edellä.
OAJ tekee yhteistyötä yli rajojen
- OAJ edistää tavoitteitaan myös kansainvälisesti: järjestön tiiviit kansainväliset yhteydet ulottuvat niin Pohjoismaiden, Euroopan kuin koko maailman tasolle.
- OAJ:n kansainvälisen toiminnan lähtökohtana on opettajien edunvalvonta, opettajien aseman parantaminen ja koulutuksen kehittäminen. Järjestö tekee läheistä yhteistyötä muiden opettajajärjestöjen, kuten pohjoismaisen Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS:n, eurooppalaisen ETUCE:n ja maailmanlaajuisen Education International EI:n, kanssa.
Lue myös:
- Blogi: Mitä nuori opettaja kaipaa? Näihin 5 asiaan tarvitaan ratkaisu
- Blogi: Vertaismentoroinnilla työhyvinvointia ja osaamista opettajille
Teksti: Heikki Pölönen
Kuva: Leena Koskela