• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Loma voi alkaa stressillä – psykologi jakaa 6 vinkkiä lomastressin taltuttamiseen

28.05.2020 - 09.00 Uutinen
Kuvituskuva

Rankan koronakevään jälkeen stressin laukeaminen ja kierrosten hidastuminen voi ottaa aikansa, sanoo psykologi Tarja Nummelin. Hän antaa neuvoja lomalle laskeutumiseen Työhyvinvoinnin lukuvuoden nettijuttusarjan viimeisessä osassa.

Koronan kurimuksessa ja opetusjärjestelyjen myllerryksessä monen opettajan mieli on käynyt kovilla kierroksilla. Koronan puhkeaminen oli shokki, johon opettajat vastasivat välittömästi. Etäopetus polkaistiin pystyyn pikavauhdilla, ja yhtä äkkinäisesti palattiin lähiopetukseen. Opettajat ovat kannatelleet oppilaita ja heidän perheitään, ja omankin perheen rutiinit ovat menneet monella uusiksi.

Kun koko kevät on pitänyt puskea eteenpäin, ei kaikkea tapahtunutta ole välttämättä ehtinyt käydä läpi. Kun työpaine hellittää lomalle jäädessä, olo ei olekaan ehkä heti auvoinen, ja stressi saattaa nostaa päätään ikään kuin jälkijunassa.

– Rankan stressin jälkeen tunnetasapaino ei palaudu hetkessä, psykologi Tarja Nummelin sanoo.

Hyvä loma on hänen mukaansa tasapainoa.

– Siinä on ohjelmoimatonta aikaa, mutta myös rytmit, roti ja rutiinit, ettei mene ihan haahuiluksi.

Tarja Nummelin jakaa kuusi pointtia, jotka on hyvä tiedostaa ja huomioida, jotta lomalle laskeutuminen onnistuu ja palautuminen voi alkaa.

1. Nosta itsellesi hattua

Ihan ensiksi: nosta hattua itsellesi, työyhteisölle ja koko ammattikunnalle: tästä hurjasta keväästä selvittiin! Myös jatkossa selvitään mistä vaan, kun tuetaan toinen toisiamme.

2. Hyväksy myös stressi

Äreyttä, kireyttä? Huoliajatuksia, unettomuutta, paineen tunnetta rinnassa tai pala kurkussa? Itkettää, väsyttää. Mikään ei kiinnosta, ei saa mitään aikaiseksi. Kampeaako stressi sinua ylivireyden vai alivireyden tilaan? Nämä ovat elimistön normaaleja tapoja reagoida stressiin.

Ihmisen tapa reagoida stressiin on yhtä yksilöllinen kuin sormenjälki. Tunnista oma tapasi, ja hyväksy se. Silloin ei energia kulu siihen, että taistelet itseäsi vastaan. Stressinhallinta on itsetuntemuksen kehittämistä, ja sitä voi vahvistaa läpi elämän.

3. Satsaa tietoisesti hyvinvointiin

Lähde lomalla tuottamaan tietoisesti itsellesi hyvinvointia. Harjoittele jokin rentoutumismenetelmä ja järjestä itsellesi mukavaa tekemistä sekä rauhan ja hiljaisuuden hetkiä. Pikkuhiljaa elimistö alkaa rauhoittua ja palautua kuormituksesta.

4. Turvaudu tarvittaessa huolihetkeen

Seuraavatko murheet oppilaista tai opiskelijoista lomallekin? Se todistaa, että sinulla on lämmin ja ymmärtävä sydän. Jokaisen aikuisen ihmisen elämän keskushenkilö on kuitenkin oma itse. Jos et pidä huolta itsestäsi, myös voimavarasi pitää huolta toisista heikkenevät.

Jos työhön liittyvät asiat huolettavat, varaa niiden miettimistä varten viidentoista minuutin huolihetki, ja kirjoita kaikki huolet paperille. Päätä sitten, että sinulla on 23 t 45 minuuttia vuorokaudessa aikaa, jolloin sinulla on oikeus lomailla ja unohtaa työasiat.

5. Huomaa hyvä

Työvuoden haipakassa ei aina ehdi miettiä, mitä itselle kuuluu. Pysähdy tunnustelemaan elämänarvojasi. Elätkö sellaista elämää, josta nautit? Harjoittele optimismia. Haasta itseäsi näkemään myös kadun aurinkoiselle puolelle. Muista myös ne kiitollisuuden aiheet, jotka ovat päässeet hämärtymään.

6. Jos stressi ei hellitä, pyydä apua

Jos stressi ei ala muutaman viikon kuluessa hellittämään, mieti, ovatko stressin peruspuskurisi kunnossa. Nukutko riittävästi, syötkö terveellisesti, ovatko liikuntatottumukset reilassa? Onko sinulla joku, jonka kanssa purkaa huolia?

Hae apua mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään, joko ystävältä tai terveydenhuollon ammattilaiselta. Esimerkiksi unettomuutta ei pidä jäädä liian pitkäksi aikaa potemaan, sillä se alkaa laskemaan herkästi mielialaa.

Tarja Nummelin
  • Laillistettu psykologi, psykoterapeutti ja työnohjaaja.
  • Auttaa ymmärtämään stressiä ja antaa työkalujen sen hallintaan Hallitse stressiä -kirjassaan. Atena 2020.
  • On osallistunut muun muassa ratkaisukeskeisen psykoterapian kehittämisprojekteihin, työskennellyt kuntoutus- ja työterveyspsykologina sekä kouluttanut esimiehiä henkisen työsuojelun teemoista.

 

Työhyvinvoinnin lukuvuosi 2019–2020

  • Lukuvuonna 2019–2020 OAJ:n viestintäkanavissa nostetaan esiin erilaisia työhyvinvointiin vaikuttavia teemoja ja tarjotaan konkreettisia välineitä ja jäsenetuja hyvinvoinnin tueksi.
  • Verkkosivujen juttusarjassa haastatellaan asiantuntijoita, jotka kommentoivat teemoja ja antavat konkreettisia eväitä työhyvinvoinnin lisäämiseksi.
  • Seuraa OAJ:tä Facebookissa ja tutustu lukuvuoden varrella kasvavaan työhyvinvointipakettiin!

    Työhyvinvoinnin lukuvuosi 

Jaa

Työhyvinvoinnin lukuvuosi 2019–2020

OAJ tarjoaa työkaluja työssäjaksamiseen läpi lukuvuoden. Koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden ongelmiin vastataan kuukausittain vaihtuvin teemoin. Tutustu vinkkeihin ja hyvinvointietuihin!

Työhyvinvointivuosi