• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Luokanopettaja: ”Työn vastuullisuuden pitää näkyä palkassa”

01.04.2020 - 10.57 Uutinen
Kuvituskuva
"Minusta opettajan palkassa pitää huomioida se, miten paljon vastuuta ja läsnäoloa työmme vaatii", luokanopettaja Lalla Pohjanpalo sanoo.

Stoppi liialle kuormitukselle ja palkat vastaamaan työn vaativuutta. Luokanopettaja Lalla Pohjanpalo opettaa koronaviruksen vuoksi muutamaa ensimmäisen luokkansa oppilaista lähes tyhjässä koulussa. Hän muistuttaa, että epidemian aikana ja sen jälkeen on entistä tärkeämpää huolehtia siitä, että opettajilla on mahdollisuus tehdä työnsä hyvin.

Koronaviruksen vuoksi valtaosa Suomen peruskoululaisista opiskelee opettajien avulla kotoa käsin. Luokanopettaja Lalla Pohjanpalo työskentelee hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa: hän opettaa nyt koululla vain muutamaa lähiopetukseen jäänyttä ensimmäisen luokkansa oppilasta.

Pohjanpalo seuraa tiiviisti käynnissä olevia sopimusneuvotteluja. Kunta-alalla ratkaisua ei ole syntynyt, vaikka nykyiset sopimukset umpeutuivat 31. maaliskuuta. Ratkaisua haetaan nyt valtakunnansovittelijan johdolla.

Lue täältä lisää neuvottelujen tilanteesta.

Mikä tekee luokanopettajan työstä niin vaativaa, että palkkoja on korotettava? 

– Nyt opetus on poikkeusoloissa, mutta me opettajat pyrimme tässäkin tilanteessa pitämään huolta kaikkien oppimisesta. Kriisi sävyttää nyt kaikkea mutta ei kestä ikuisesti. Kun epidemia on ohi, on entistä tärkeämpää, että opettajat jaksavat työssään ja että meillä on mahdollisuus tehdä työmme hyvin. Oikeudenmukainen palkkaus on tärkeää, jotta alalle saadaan jatkossakin houkuteltua motivoituneita ja vastuuntuntoisia ammattilaisia vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin, Pohjanpalo sanoo.

Artikkelissa Pohjanpalo vastaa viiteen työhönsä liittyvään kysymykseen.

Mikä työssäsi on vaativinta?

Meidän täytyy olla koko ajan läsnä. Opettajan työ vaatii jatkuvaa vuorovaikutusta ja herpaantumattomuutta. Me emme voi valita, että tänään en jaksa. Lapsilla on joka päivä oikeus siihen samaan aitoon kohtaamiseen ja välittämiseen.

Vaativimpia tilanteita työssäni ovat ne, kun luokassani on lapsi, joka voi oikein huonosti. Silloin minun pitäisi yhtäkkiä muuttua mielenterveyshoitajaksi, psykologiksi tai järjestysmieheksi.

Vaativimpia tilanteita työssäni ovat ne, kun luokassani on lapsi, joka voi oikein huonosti.

Tällaiset tilanteet ovat kohtuuttomia. Luokanopettajana en pysty tarjoamaan pahoinvoiville lapsille heidän tarvitsemaansa apua.

Opetat peruskoulun ensimmäistä luokkaa. Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Olen todella innoissani työstäni. Parasta opettajan työssä ovat lapsen kanssa jaetut oivalluksen hetket ja oppimisen ilo.

Valitsin alani siksi, että minua kiinnostaa oppiminen. Oppiminen on ikään kuin heikoilla jäillä kävelemistä. Mukana on epävarmuutta siitä, kantavatko omat tiedot ja taidot, mutta parhaimmillaan oppiminen avaa aivan uuden maailman tai näkökulman.  Oppiakseen ihmisellä täytyy olla ennen kaikkea turvallinen olo.

Oppiakseen ihmisellä täytyy olla ennen kaikkea turvallinen olo.

Työni keskiössä on siis turvallisten olosuhteiden luominen oppijoille. Olen yksi turvallinen aikuinen, joka on läsnä lapsille.

Tässä muuttuvassa maailmassa on myös tärkeää, että lapsi oppii ajattelemaan itsenäisesti. Näistä asioista saan suurimmat onnistumiset kokemukseni.

Miksi opettajien palkkoja on korotettava?

Olisi todella tärkeää, että saisimme oikean korvauksen tästä työstä. Minusta opettajan palkassa pitää huomioida se, miten paljon vastuuta ja läsnäoloa työmme vaatii.

Minusta opettajan palkassa pitää huomioida se, miten paljon vastuuta ja läsnäoloa työmme vaatii.

Meillä on todella vaativa työpäivä oppilaiden kanssa. Sen jälkeen on vielä melkein yhtä monta tuntia kaikenlaista jälkityötä, kuten yhteistyötä kodin kanssa.

Opettajan lainsäädännöllinen vastuu on suuri. Jos oppilaalle sattuu tapaturma sinä aikana, kun olen hänestä vastuussa, saatan saada siitä tuomion. Vastuu on jakamaton: se ei siirry esimerkiksi uimaopettajalle liikuntatunnin aikana vaan on aina minulla.

Mikä lisäisi eniten luokanopettajien työhyvinvointia?

Kun työ on luonteeltaan tällaista, niin opettajan työpäivän pitäisi olla lyhyempi. Opettajan työviikko on 40 tuntia, ja se on yksinkertaisesti liikaa.

Työolosuhteidemme pitäisi olla sellaiset, että ne tukisivat jaksamistamme. Hyvinvoiva opettaja luo ympärilleen ilmapiirin, jossa lapsetkin voivat paremmin.

Opettajan työviikko on 40 tuntia, ja se on yksinkertaisesti liikaa.

Opettajan työ on tällä hetkellä kuormittavaa siksi, että meillä ei ole tarpeeksi aikuisia koulussa. Henkilöstöä pitää saada lisää: opettajia, koulunkäyntiavustajia, kuraattoreja ja psykologeja.

Jos kouluissa olisi enemmän aikuisia, me opettajat voisimme olla paremmin läsnä. Työmme ei olisi isojen joukkojen liukuhihnalla hallitsemista, vaan meillä olisi aikaa kohdata oppilaat yksilöinä ja antaa heille sitä palautetta ja arvostusta, jota jokainen tarvitsee.


Miten oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen puutteet näkyvät työssäsi?

Koulun liittyvistä asioista päättäminen tuntuu olevan tempoilevaa. On esimerkiksi päätetty, että inkluusio kouluissa on hyvä asia, mutta silloin ei mietitty, mitä sen toteutuminen käytännössä vaatii. Kouluissa pitäisi olla erilaisia työskentelytiloja ja enemmän aikuisia lapsiryhmässä.

Kouluissa pitäisi olla erilaisia työskentelytiloja ja enemmän aikuisia lapsiryhmässä.

Ajatus siitä, että ollaan erilaisten ihmisten ja oppijoiden kanssa tekemisissä on sinänsä hyvä. Mutta koulujen resurssit oppimisen ja koulunkäynnin tukeen ovat liian vähäiset. Yleisopetuksen kuuluvat lapset eivät saa luokassa sitä opetusta ja läsnäoloa, joka minun pitäisi heille tarjota, jos aikani menee tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa.

Useimmiten tämä ilmenee luokassani siten, että on opetustilanne, jossa olisi tärkeää saada annettua ohjeet koko porukalle yhdellä kertaa. Samaan aikaan yksi lapsista hakee huomiota kaikin mahdollisin keinoin, joita lapsella on, ja muut odottavat.

Empiirinen tuntumani on, että niitä lapsia on koko ajan enemmän, jotka kaipaavat aikuista. Tämä ei välttämättä tarkoita psykologisia tai neuropsykiatrisia pulmia, vaan joskus vain sitä, että lapsella ei ole tarpeeksi aikuisaikaa elämässään.

 

Teksti: Veera Nuutinen
Kuva: Jarkko Mikkonen

 

Tykkää ja jaa opettajien videot ja kuvat leviämään somessa!

Sopimusneuvottelujen aikana nostamme opettajien työn merkitystä, palkankorotusten ja työhyvinvoinnin tärkeyttä OAJ:n somekanavissa esiin Hyvän tekijät -videoiden ja kuvien avulla. Seuraa ja jaa sisältöjä FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä!

 

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

  • Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • Ajankohtaista sopimuksista -sivulle olemme keränneet usein kysyttyjä kysymyksiä sopimusaloittain. 
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.

PSST! Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!