• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Professori: Opettajat tarvitsevat nyt palautumista ja kannustusta

21.04.2020 - 10.28 Uutinen
Kuvituskuva

Suomi on koronatilanteessa hyvissä käsissä, koska meillä on niin osaavat opettajat, sanoo kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aro. Hän on kuitenkin huolissaan opettajien jaksamisesta. Jotta loppuunpalamisilta vältytään, pitäisi jokaisen opettajan olla armollinen itselleen ja hyväksyä se, että nyt vähempikin riittää. Jaksamista tukisi myös se, että koulut pidettäisiin kiinni lukuvuoden loppuun asti.

Suomalaiset opettajat ovat poikkeuksellisen tunnollisia ja sitoutuneita työhönsä. Näin kertoo muutama kuukausi sitten julkaistu artikkeli, jossa Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aro oli yksi kirjoittajista. Sama artikkeli paljasti, että opettajista 70 prosenttia kokee aika voimakasta stressiä.

Nyt professori pelkää, että koronakriisi panee jo ennestään stressaantuneiden opettajien jaksamisen äärimmäisen koville. Valtaosa opettajista on joutunut käytännössä yhden päivän aikana keksimään, miten opetus toteutetaan poikkeusoloissa.

– Kun näin iso muutos yhdistetään voimakkaaseen sitoutumiseen ja tunnollisuuteen, olen todella huolissani opettajien jaksamisesta. Uupumus syntyy vaatimusten ja voimavarojen epäsuhdasta, ja nyt vaatimuksia todellakin piisaa heille, jotka jo ennestään ovat olleet kovilla, Salmela-Arosanoo.

 

Pelkkä tsemppi ei kanna koko kevättä

Poikkeusolot ovat tuoneet opettajille valtavasti lisää työtä ja kiirettä. Moni on painanut töitä kaikki illat ja viikonloput oman jaksamisen kustannuksella. Uusien työtapojen opettelun lisäksi opettajia painaa huoli siitä, miten oppilaat voivat ja miten saataisiin pidettyä mukana myös heidät, jotka tarvitsevat muita enemmän tukea.

– Varmaa on se, että jos opettajat eivät voi hyvin, oppilaatkaan eivät voi hyvin. Siksi nyt on tärkeää, että opettajat pitävät huolta jaksamisestaan. Pelkkä tsemppi ei kanna koko kevättä, vaan tarvitaan päivittäisiä palautumisen hetkiä työn lomaan, jotta ehkäistään totaalinen uupuminen, Salmela-Aro sanoo.

Varmaa on se, että jos opettajat eivät voi hyvin, oppilaatkaan eivät voi hyvin. Siksi nyt on tärkeää, että opettajat pitävät huolta jaksamisestaan.

 

Hyväksy, että vähempikin riittää

Miten tästä voitaisiin selvitä? Olennaisinta on Salmela-Aron mukaan hyväksyä se, että tällaisina aikoina vähempikin riittää.

Opettajien on tarpeen miettiä, mikä on opetuksen kannalta kaikista tärkeintä, ja keskittyä siihen. Helpotusta arkeen saa myös kollegojen tuesta sekä hyvästä ja selkeästä johtamisesta.

– Konkreettinen vinkki opettajille ja oppilaille on se, että jokaisen työpäivän jälkeen kannattaa miettiä, missä asioissa tänään onnistuit. Ei juututa siihen, mikä ehkä tökki, vaan huomataan se, missä mentiin eteenpäin.

 

Tarvitaan päätöksiä, jotka tukevat jaksamista ja auttavat pitämään kaikki oppijat mukana

Koulutusta koskevat rajoitukset ovat tällä tietoa voimassa 13. toukokuuta asti. Lähipäivinä odotetaan maan hallitukselta lisätietoa rajoitusten jatkosta.

– Opettajien jaksamisen kannalta toivon, että päätetään pitää koulut kiinni lukuvuoden loppuun. Poikkeusarki on nyt saatu rullaamaan. Jos viesti opettajille on jälleen se, että kohta arkenne taas mullistuu, se voi monelle opettajalle olla viimeinen niitti jaksamisen kannalta, Salmela-Aro sanoo.

Opettajien jaksamisen kannalta toivon, että päätetään pitää koulut kiinni lukuvuoden loppuun.

Samasta syystä hän toivoo, että opettajat asennoituvat jo tulevaan lukuvuoteen sillä mielellä, että asiat eivät palaa enää ihan ennalleen. Kun muutoksiin varautuu etukäteen, ne on kevyempi kohdata.

– Tarvitaan paljon konkreettista tukea niille oppilaille, jotka kriisin aikana ovat jääneet muista jälkeen. Jo ennestään perhetausta on Suomessa vaikuttanut oppimistuloksiin. Kriisistä selviämisen jälkeen päättäjien on pakko varmistaa, että kukaan ei jää ilman oppimiseen tarvitsemaansa tukea.

 

Kriisissä myös yksi hyvä puoli

Katariina Salmela-Aro löytää kriisistä myös ainakin yhden hyvän puolen. Poikkeusolot lisäävät varmasti vanhempien ja koko yhteiskunnan arvostusta opettajien työlle.

– Koronaepidemia konkretisoi opettajien työn merkitystä. Siksi meidän kaikkien on syytä kannustaa opettajia nyt ja jatkossa. Kriisistä toipuminen vie yhteiskunnalta vielä kauan sen jälkeen, kun viimeiset koronapotilaat ovat parantuneet. Tässä toipumisessa opettajat ovat avainasemassa. Olemme kaikki yhteiskuntana samassa veneessä. Sitä paremmin vene kulkee, mitä paremmin opettajat voivat.

 

Koronavirus: Ohjeita ja tietoa poikkeusoloista

  • OAJ kokoaa verkkosivuilleen vastauksia jäsenten koronavirusta koskeviin kysymyksiin. Tutustu: oaj.fi/koronavirus
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö viestii koronaviruksesta ja siihen varautumisesta täällä.
  • Opetushallitus julkaisee verkossa ohjeita ja tukimateriaalia opettajille sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille. Tutustu täällä!
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa koronavirustilannetta ja vastaa kysymyksiin. Tutustu THL:n tilannekuvaan ja usein kysyttyihin kysymyksiin!
  • Työterveyslaitos ohjeistaa työpaikkoja koronavirusepidemian ehkäisemisestä. Tutustu ohjeisiin!

 

Teksti: Heikki Pölönen

Kuva: Leena Koskela