• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuki saatava toimimaan, kun oppivelvollisuutta laajennetaan – ”Tarttettais muutakin kuin niitä hienoja aikeita”

25.09.2020 - 16.51 Uutinen
Kuvituskuva
Erityisopettaja Mea Nordberg ja opinto-ohjaaja Tapio Lindfors osallistuivat keskusteluun OAJ:n Oppivelvollisuusseminaarissa.

”Saattaen vaihtaminen” oli sanapari, jota toisteltiin taajaan, kun opettajat, opiskelijat, kansanedustajat ja virkamiehet kokoontuivat keskustelemaan oppivelvollisuuden uudistuksesta. Tarvitaan toimivaa oppimisen tukea, riittävästi opinto-ohjausta ja mahdollisuus opetuksen kannalta olennaisten tietojen siirtoon, jotta koulutuksen ketju toimii eikä nuori pääse putoamaan.

Oppimisen tuen ja opinto-ohjauksen teemat puhuttivat laajasti OAJ:n perjantaina järjestämässä Oppivelvollisuusseminaarissa.
– On aivan selvää, että osa meidän nyt aloittaneista opiskelijoista olisi pitänyt jättää luokalleen. Kun tietoa ei saada eikä kolmiportainen tuki ei toimi, se on paha yhtälö. Tarttettais muutakin kuin niitä hienoja aikeita, sanoi opinto-ohjaaja Tapio Lindfors Rovaniemen Redusta.
Myös erityisopettaja Mea Nordberg nosti esiin kolmiportaisen tuen sekavuuden ja toimimattomuuden.
– Nyt odotetaan paljon Oikeus oppia -hankkeelta. Toisaalta taas ihmetellään lakiesitystä, että koulupsykologit ja kuraattorit ollaan siirtämässä maakuntiin.
Kansanedustaja Mikko Kinnunen (kesk.) tunnisti Lindforsin ja Nordbergin esiin nostaman huolen tiedonsiirron esteistä.
– Kyllähän meidän pitää saada tieto kulkemaan, olemme lasten ja nuorten asialla. Se, että uudessa paikassa aina epäonnistutaan uudelleen, pitää saada poikki, ja siihen tarvitaan sujuvaa tiedonsiirtoa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

Armi-Nurmi-1170x536-by-heikki-pölönen.jpg

Opinto-ohjaaja Armi Nurmi.

Tukiopetusta tarvitaan myös toiselle asteelle

OAJ:lle tärkeitä ovat olleet muun muassa kolmiportaisen tuen parantaminen ja arvioinnin uudistaminen. OAJ haluaa myös toiselle asteelle tuen vahvistusta tukiopetusta ja osa-aikaista erityisopetusta, mutta niitä luonnokseen ei ole saatu.

• Miten kolmiportaista tukea pitäisi kehittää? Tutustu OAJ:n malliin! 

Opinto-ohjauksen vahvistaminen on ollut OAJ:n keskeisiä tavoitteita oppivelvollisuuden laajennuksessa. Tehostettua opinto-ohjausta luokille 8–9 OAJ pitää erittäin tärkeänä. Uudistus tuo mukanaan jatko-ohjausvelvoitteen. Perusopetuksen järjestäjällä on velvollisuus ohjata ja valvoa, että nuoret hakeutuvat koulutukseen.
– On hienoa että rahaa on tulossa lisää, ja opinto-ohjausta halutaan vahvistaa kaikilla asteilla. Opinto-ohjaus on kuitenkin pitkäjänteistä työtä. Tarvitaan pysyvää rahoitusta, erityisesti nivelvaiheen kohtiin, että pystytään entistä paremmin auttamaan oppilaita, sanoi opinto-ohjaaja Armi Nurmi.
Seminaarin keskustelijat pitivät tärkeänä, että jokaisella olisi mahdollisuus henkilökohtaiseen keskusteluun opon kanssa, ei vain niillä, joilla on erityisiä vaikeuksia. Tähän tarvitaan resursseja.
– Tosiasiallisesti muutosta ei saada aikaan, jos ei ole koulutuksenjärjestäjää velvoittavaa lainsäädäntöä. Riippuen siitä, kuka on koulutuksen järjestäjä, opinto-ojausta saa vaihtelevassa määrin. Näin ei saisi olla, Armi Nurmi sanoi.

Koulutustason nosto avain työllisyyden parantamiseen

Maan hallitus antaa viimeistään 5. lokakuuta eduskunnalle esityksensä oppivelvollisuuden laajentamista koskevista lakimuutoksista. Kyseessä on yksi hallituksen keskeisimmistä uudistuksista. Nykyisin 16 prosenttia ikäluokasta jää vaille toisen asteen tutkintoa. Sillä on dramaattiset vaikutuksen työllistyyteen, sillä perusasteen varassa olevien työllisyysaste on vain noin 40 prosenttia.
– Uudistuksen keskeistä filosofiaa on nuoren saattaen vaihto. On varmistettu ketju, jossa joku aina huolehtii nuorista eteenpäin, opetusministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen kuvaili.

OAJ:n Oppivelvollisuusseminaari 25.9. on kokonaisuudessaan katsottavissa videotallenteena Youtubessa.

Teksti: Heta Lievonen
Kuvat: Heikki Pölönen