• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo
Laaja käyttökatko OAJ:n verkkopalveluissa 21.–22.5. Lue lisää 

Helsingin päiväkotien tilanne on vielä pelastettavissa rahalla

14.10.2021 - 16.41 Uutinen
Kuvituskuva

Helsingin Sanomat julkaisi tänään (14.10.2021) uutisen koskien Helsingin päiväkotien varhaiskasvatuksen työntekijäpulaa ja aliresursointitilannetta. OAJ:n Helsingin Varhaiskasvatuksen Opettajat ry:n puheenjohtaja Anna Laakkonen vaatii lisää resursseja asian korjaamiseksi.

Helsingin Kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Nasima Razmyar toi Helsingin Sanomien jutussa (14.10.) esiin, että varhaiskasvatuksen työntekijäpula ja aliresursointi on hänen mielestään tämän valtuustokauden pahin ongelma.

Helsingin Varhaiskasvatuksen Opettaja ry:n puheenjohtaja Anna Laakkoselle ongelma ei ole uusi.

— Olemme kaikin eri tavoin nostaneet ongelmaa esiin kaupungin päättäjille jo pidemmän aikaa. On hienoa, että asia on nostettu pöydälle ja varhaiskasvatuksen kehittämistarpeet näkyvät myös kaupungin strategiassa. Mutta jos asian korjaamiseksi ei panosteta taloudellisesti, mikään ei muutu, hän toteaa.

— Työnantajan kanssa on käyty kesän aikana paikallisneuvotteluja varhaiskasvatuksen opettajien palkkaepäkohtien korjaamisesta, mutta Helsingin kaupunki ei ollut halukasta OAJ:n esittämiin korjaustoimiin, OAJ:n erityisasiantuntija Timo Mäki sanoo.

— Nyt tarvitaan nopeasti paikallisesti kohdennettuja toimenpiteitä. Lisäksi opettajia on tuettava työtehtävissä suoriutumisessa.

Ongelma on levinnyt jo koko Suomeen


Pula varhaiskasvatuksen opettajista ei ole ainoastaan Helsingin ongelma, sillä tilanne on laajentunut pääkaupunkiseudulta eri puolille Suomea.

OAJ ehdottaa, että palkkausta korjataan myös korottamalla varhaiskasvatuksen opettajien tehtäväkohtaisia palkkoja paikallisesti. Lisäksi opettajien työoloihin on tehtävä selkeitä parannuksia.

— Päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajan on kyettävä keskittymään hänen vastuullaan olevaan opetustehtävään lapsiryhmässä. Tällä hetkellä opettajilla ei ole mahdollisuutta tehdä pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti työtehtäviään, Mäki sanoo.

— Ei ole mikään ihme, että opettajat eivät pysy alalle, jos he eivät saa tehdä tehtäviä, joihin heidät on koulutettu.

 

Teksti: Milla Eronen
Kuva: Leena Koskela