• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ:n kampanja tavoitti yli puolet suomalaisista ja vahvisti opettajien arvostusta

24.11.2021 - 19.43 Uutinen
Kuvituskuva
Syksyn kampanja onnistui välittämään viestiä myös opettajien tekemän työn vaativuudesta, kertoo tuore kampanjatutkimus.

Ilman opettajia emme yksilöinä emmekä yhteiskuntana olisi tässä. Tätä viestiä OAJ nosti syksyllä esiin isolla kampanjalla. Uunituoreen kampanjatutkimuksen tulokset kertovat, että viesti meni perille. Kampanja sai suomalaisilta positiivisen vastaanoton ja onnistui vahvistamaan ammatin arvostusta.

”Hienosti tuodaan esille, että kaikilla on ollut opettaja joskus. Opettaja on vaikuttanut jokaiseen meistä, ja nuo esimerkkihenkilöt puhuttelevat monia erilaisia ihmisryhmiä.” 

Tämä avovastaus kiteyttää hyvin uunituoreen kampanjamittauksen tulokset. Muun muassa televisiossa, somessa ja sanomalehdissä näkynyt Kiitos, opettaja -kampanja sai suomalaisilta lämpimän vastaanoton. 

Uutinen jatkuu videon jälkeen.

Tänä syksynä Ina Mikkola, Jani Toivola, Peter Nyman ja Seela Sella kertoivat heille tärkeistä opettajista ja sanoivat kiitos. Kampanja sai liki puolet suomalaisista muistelemaan omia opettajiaan.

Yli puolet suomalaisista (57 %) sanoo huomanneensa kampanjan, kun keskiarvo vastaavan kokoluokan kampanjoissa on 49 %. Kampanja myös vaikutti toivottuun tapaan. Sisällöistä sanoi pitävänsä 75 prosenttia kyselyyn vastanneista, ja 44 prosenttia kertoi mainosten vaikutuksesta muistelleensa omia opettajia. 

– On hienoa nähdä, että kampanja vetosi suomalaisiin ja sai monet todella pysähtymään sen äärelle, miten suuri vaikutus ja arvo opettajien työllä on. Tiesimme, että jo ennen yhtäkään kampanjatekoa opettajien arvostus oli tosi korkealla, ja siksi ilahduttaa, että kolmasosa vastaajista kertoi sisältöjen vahvistaneen heidän opettajia kohtaan tuntemaansa arvostusta, OAJ:n viestintäpäällikkö Heikki Pölönen sanoo.

  • Tammikuussa 2021 tehdyn arvostustutkimuksen tuloksiin voit tutustua tästä.

 

Viestit menivät perille

Kiitos, opettaja -sisällöt ovat osa Tehdään tulevaisuuksia -kampanjaa. Kampanja on yksi keino, jolla OAJ pyrkii strategiansa mukaisesti vahvistamaan ammatin arvostusta ja vetovoimaa.

Kampanjan suunnittelu käynnistyi vuosi sitten. Heti aluksi mukaan kutsuttiin OAJ:n jäsenet. Pari tuhatta jäsentä kertoi kyselyssä ajatuksiaan omasta ammatistaan ja siitä, mitä he toivoisivat alan ulkopuolisten paremmin oivaltavan. 

  • Jäsenkyselyn tuloksiin voit tutustua tästä.

– Kaikki kampanjaviestit kumpuavat tästä jäsenkyselystä. Moni OAJ:n jäsen tuntee, että alan ulkopuoliset eivät ymmärrä, miten vaativaa työ on. Kuvitelmat lyhyistä työpäivistä pitäisi todellakin heittää romukoppaan. 

Vaikka tänä syksynä kampanja keskittyi nostamaan esiin kiitollisuutta opettajia kohtaan, 79 prosenttia kampanjatutkimukseen vastanneista sanoi sisältöjen välittäneen hyvin myös viestiä siitä, että opettajien työ on vaativaa.

Uutinen jatkuu kuvan jälkeen.

Sitoutunut-ulkomainoksia-annukka-by-Heikki-Pölönen-1170x536.jpg

Keväällä 11 eri koulutusasteilla työskentelevää kertoi kampanjassa niistä tärkeistä arvoista ja asioista, joita he työllään opettajana, rehtorina tai päiväkodin johtajana edistävät.

Kiitoksen lisäksi tarvitaan arvostustekoja

Tehdään tulevaisuuksia -kampanja avattiin keväällä nostamalla esiin 11 eri koulutusasteilla ja eri tehtävissä työskentelevää.

He kertoivat koko yhteiskunnalle tärkeistä arvoista ja asioista, joita he työllään edistävät. Haastatteluissa he avasivat myös epäkohtia, joiden korjaaminen auttaisi onnistumaan työssä paremmin.

– Haastatteluissa nousivat esiin samat asiat, joita laajemmatkin tutkimukset ja kyselyt tuovat esiin. Työtä ja kuormitusta on liikaa, resursseja liian vähän. Päättäjienkin pitää herätä siihen, että jos halutaan Suomen olevan jatkossakin tasa-arvon ja hyvinvoinnin mallimaa, pitää opettajille antaa mahdollisuus keskittyä opettamiseen, Pölönen sanoo.

  • Tutustu 11 kampanjakasvon haastatteluihin täällä.

Uutinen jatkuu kuvan jälkeen.

Pidetaan-huolta-1920x1080.jpg

Kuntavaalien alla äänestäjiä kutsuttiin mukaan tekemään tulevaisuuksia eli äänestämään koulutusmyönteisiä ehdokkaita.

Myös tänä syksynä kampanjan verkkosivuilla on muistutettu OAJ:n ratkaisuehdotuksista, eli konkreettisista teoista, joilla päättäjien ja työnantajien pitäisi osoittaa arvostustaan.

Näin kampanjan vastaanottoa mitattiin
  • Kampanjan vastaanottoa tutkittiin loka-marraskuussa kvantitatiivisella online-paneelitutkimuksella. 
  • Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 25–65-vuotiaat valtakunnallisesti edustavasti. Vastaajia oli 500.
  • Tutkimuksessa vastaajille näytettiin kampanjan mainossisältöjä ja kysyttiin niistä tarkentavia kysymyksiä.
  • Kampanjatutkimuksen tulokset ovat valmistuneet. Ne lisätään myös yksityiskohtaisena diapakettina tämän uutisen yhteyteen joulukuun alussa eli heti, kun diat ovat valmiit.

Sanotaan yhdessä #KiitosOpettaja!

Tuleeko mieleen opettaja, jonka merkitys onkin elämäsi varrella kasvanut suuremmaksi kuin osasit ehkä kuvitellakaan? Tutustu Peter Nymanin, Seela Sellan, Jani Toivolan ja Ina Mikkolan tarinoihin ja jaa omasi. Nostetaan yhdessä esiin, miten suuri vaikutus opettajien työllä on ollut siihen, millaisiksi olemme kasvaneet!

TEHDÄÄN TULEVAISUUKSIA
Jaa