• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ vie organisaatiopsykologin kuukaudeksi kouluun – ”Haluamme näyttää työn arvon ja vaativuuden”

05.03.2021 - 10.56 Uutinen
Kuvituskuva

Miltä näyttää opettajien arki maaliskuussa 2021? OAJ on mukana Koeaika-projektissa, joka avaa koko Suomelle kurkistusikkunan lahtelaiskoulun työhön. Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa tutustuu opettajiin ja heidän työhönsä kuukauden ajan. Sahimaan kokeilua voi seurata verkossa reaaliajassa.

”Tulen ehkä hämmästymään oppituntien taustalla tehtävän työn määrästä. Mitä kaikkea pitää tehdä, jotta pystyy hoitamaan luokkahuoneessa tehtävän työn huolella?”

Näin toteaa organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa Opettaja-lehden haastattelussa.
 
Pian Sahimaalle ja sitä kautta koko Suomelle avautuu mahdollisuus tutustua lähemmin opettajan työhön muun muassa näistä näkökulmista. Maanantaina 8. maaliskuuta alkaa Sahimaan kuukauden kestävä ”koeaika” lahtelaisessa Kivimaan koulussa.
 
”Kaikki pinnan alla tapahtuva valmistelutyö, yhteistyö kodin ja koulun välillä, pedagoginen osaaminen ja asiantuntijuus sekä tasapainoilu substanssiosaamisen ja kasvatuksellisen työn välillä… Siinä riittää paljon ajattelun aihetta. Minulla on varmasti opittavaa myös siinä, miten opettaa asioita eri ikäisille lapsille tehokkaalla, mielekkäällä ja oppimaan innostavalla tavalla,” Sahimaa toteaa Duunitorin haastattelussa. 

Uutinen jatkuu videon jälkeen.

Työn arvo ja vaativuus esiin

Sahimaa tutustuu opettajan työhön osana hänen ja Duunitorin yhteistä Koeaika-projektia. Projektissa seurataan, miltä eri ammatit ja toimialat näyttävät psykologin silmin, kun Sahimaa työskentelee 12 erilaisessa työpaikassa erilaista työtä tehden.

Koeaika on ensiaskel hankkeessamme, jonka tavoitteena on vahvistaa opettajuuden arvostusta.

OAJ:n viestintäpäällikkö Heikki Pölönen kertoo, että OAJ:lle Koeaika-yhteistyö on mahdollisuus avata vähän uudesta kulmasta jäsenten työn merkitystä ja vaativuutta, ja sitä kautta lisätä ammatin arvostusta.

– Koeaika on ensiaskel hankkeessamme, jonka tavoitteena on vahvistaa opettajuuden arvostusta. Puolitoista vuotta kestävän hankkeen aikana haluamme erilaisilla sisällöillä avata eri näkökulmista OAJ:n jäsenten tekemän työn arvoa ja vaativuutta, Pölönen sanoo.
 
Viime vuoden lopussa OAJ:n jäseniltä kysyttiin, mitä he haluaisivat suomalaisten ymmärtävän nykyistä paremmin heidän tekemästään työstä. Työn vaativuus ja kuormittavuus nousivat esiin ylivoimaisina ykkösinä.
 
– Monella on virheellinen mielikuva, että opettajien työ olisi vain oppituntien pitämistä. Uskon, että Koeaika-projekti voi avata uudella tavalla sitä, mitä kaikkea työhön kuuluu, millaista osaamista se vaatii ja miten arvokasta työ on, Pölönen sanoo.

Monella on virheellinen mielikuva, että opettajien työ olisi vain oppituntien pitämistä.

Kivimaan koulussa Sahimaa aiotaankin panna oikeasti hommiin.

”Tarkoitus on, että oppituntien lisäksi Jaakko voisi mahdollisuuksien mukaan olla mukana vaikka vanhempainvartissa tai arviointikeskustelussa sekä valmistelemassa oppitunteja,” sanoo Kivimaan koulussa yläkouluikäisille äidinkieltä opettava Anna Huhtamäki Opettaja-lehdessä.
 

Seuraa Koeaikaa verkossa!

  • Vuorovaikutteisessa Koeaika-sarjassa julkaistaan erilaisia sisältöjä Jaakko Sahimaan ja Duunitorin sosiaalisen median kanavissa ja koeaika.fi-sivustolla. Opettajan työhön Sahimaa tutustuu ja viestii kokemuksistaan maaliskuussa.
  • 12 kuukautta kestävän projektin jälkeen Koeajasta tehdään myös dokumenttielokuva ja -sarja sekä kirja.
  • Lue lisää ja ota Koeaika-kanavat seurantaan täältä.
  • Maaliskuun lopussa OAJ:n hanke opettajuuden arvostuksen vahvistamiseksi jatkuu näyttävästi valtakunnallisella kampanjalla. Voit lukea lisää OAJ:n arvostushankkeesta täältä.
Jaa