”Korkeakoulujen osaava henkilöstö on yhteiskunnalle kohtalonkysymys” – OAJ julkisti tiede- ja innovaatiopoliittiset linjauksensa
OAJ on julkistanut tiede- ja innovaatiopoliittiset linjauksensa, joilla haetaan parannusta korkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstön työoloihin. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen pitää olla houkuttelevia työpaikkoja, ja yhteiskunnan kehittämisen on perustuttava tutkimukseen ja tietoon.
Tiede- ja innovaatiopoliittiset linjaukset ovat OAJ:lle yksi keino lisätä korkeakoulutuksen näkyvyyttä. OAJ on yksi Akavan johtavista korkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstöä edustavista järjestöistä.
– Haluamme hoksauttaa päättäjiä siitä, että yhteiskunnan kehittämistä pitäisi aina ajatella ensisijaisesti koulutuksen ja tutkimuksen kautta ja käyttää ongelmien ratkaisuun tutkimuksella ja tiedolla kehitettyjä keinoja, sanoo erityisasiantuntija Hanna Tanskanen OAJ:stä.
Henkilöstön pitää voida kouluttautua, innovoida ja tehdä ydintyötään
OAJ pyrkii linjauksilla vaikuttamaan korkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstön työoloihin. Tavoitteena on saada linjauksia hallitusohjelmaan kirjauksiksi ja siten edesauttaa jäsenistön hyvinvointia työpaikoilla.
– Henkilöstöllä pitäisi olla mahdollisuus kouluttautua, kehittää, innovoida, päästä tekemään ydintyötään, sanoo erityisasiantuntija Hannele Louhelainen.
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen pitäisi olla houkuttelevia työ- ja opiskelupaikkoja. OAJ:n mielestä uramallin on pohjauduttava toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin, ja työtehtäviin on oltava käytössä riittävästi työaikaa.
– Yhteiskunnalle on kohtalonkysymys, jos meillä korkeakoulusektori ei houkuttele osaavaa opetus- ja tutkimushenkilöstöä. Henkilöstön voimavarat ja korkeakoulutuksen resurssit vaikuttavat suoraan siihen, miten koulutamme eri alojen ammattilaiset, Tanskanen muistuttaa.
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen vahvuudet hyödynnettävä täysimittaisesti
Yhteiskunnassa on sitouduttu tavoitteeseen, jonka mukaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiorahoituksen osuus bruttokansantuotteesta pitäisi kasvattaa neljään prosenttiin. OAJ:n linjauksissa avataan keinovalikoimaa, jolla yliopistot ja ammattikorkeakoulut voivat osallistua tehtävään.
Linjausten isot tavoitteet ovat yliopistoille ja ammattikorkeakouluille yhteisiä, mutta linjauksissa avataan myös näiden kahden koulutusmuodon erillisiä rooleja ja ominaispiirteitä.
– Yliopistojen ja amkien ominaisuuksia pitää hyödyntää täysimittaisesti ja kehittää molempia sen mukaan, että niiden vahvuudet pääsevät oikeuksiinsa, Louhelainen sanoo.
Linjaukset ovat syntyneet OAJ:n korkeakoulutyöryhmän yhteisenä ponnistuksena. Ne laajentavat ja syventävät OAJ:n eduskuntavaalitavoitteita. Tiede- ja innovaatiopoliittisissa linjauksissa syvennytään etenkin tutkimus-, kehitys ja innovaatiotoimintaan ja osaamisen vahvistamiseen.
Linjaukset rakentuvat neljän pääteeman alle, joita ovat:
1. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toiminnan edellytykset on saatava kuntoon ja kehittämisen on oltava pitkäjänteistä.
2. Koulutuksen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ja työelämän välistä yhteyttä on vahvistettava.
3. Osaamisella kilpailukykyä – TKI-toiminnan vahvistaminen edellyttää osaamisen vahvistamista.
4. Hyvinvoivat yhteisöt ovat korkeakoulujen voimavara ja vetovoima.
Tästä pääset linjauksiin
Teksti: Heta Lievonen
Kuva: Leena Koskela