• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -kisassa kaksi voittajaa: Talvisalon koulu ja Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK

03.06.2022 - 09.53 Uutinen
Kuvituskuva

Kisaan tuli runsaasti hyviä ehdotuksia. Tuomaristoa lämmitti erityisesti eri opetustahojen laaja kirjo. – Voittajaksi valittujen välille oli mahdoton tehdä eroa, joten voitto jaettiin ensimmäistä kertaa kilpailun historiassa, kertoo tuomariston sihteeri erityisasiantuntija Katja Järvinen. Kunniamaininta myönnettiin Martinlaakson lukiolle ja Itätuulen päiväkodille.

Tasa-arvoa, osallisuutta ja toiminnallisuutta Savonlinnassa

Menestys kisassa yllätti Talvisalon koulun väen.

– Tiedon sulattelu jatkuu ainakin omalla kohdallani edelleen. Olemme joka tapauksessa äärimmäisen ylpeitä ja otettuja saamastamme tunnustuksesta, iloitsee rehtori Tuomo Nurmela tuoreeltaan voiton jälkeen.

Talvisalon koulu koostuu kolmesta erillisestä yksiköstä, joiden yhteistä toimintakulttuuria rakennetaan pitkäjänteistesti. Liikunta, hyvinvointi ja toiminnallisuus ovat isossa roolissa. Kahden viimeisen lukuvuoden aikana Talvisalon koulun pedagogisena kehittämiskohteena on ollut positiivinen ja vahvuuspedagogiikka.

Jokaisen opettajan asiantuntijuutta arvostetaan ja opettajilla on mahdollisuus hyödyntää omia kehittämisen ja kiinnostuksen kohteitaan oppilaiden kanssa. Kaikki kouluyhteisön jäsenet ovat sitoutuneet mm. KaMu- ja oppilashuoltotoimintaan, kasvatuskumppanuuteen sekä vahvuus- ja ratkaisukeskeiseen ajatteluun.

Oppilaita ohjataan arvostamaan omaa ja toisten työtä sekä kannustetaan suunnitteluun, työtapojen valintaan ja yhdessä tekemiseen eri kokoonpanoissa. Oppilaat tulevat kuulluiksi myös oppilaskuntatoiminnan kautta. Lisäksi yhteistyö koulun vanhempainyhdistyksen kanssa on aktiivista ja toimipisteitä yhdistävää.

Talvisalon koulussa merkittävä osa oppilaista kuuluu tehostetun tai erityisen tuen piiriin. Kasvatuskumppanuudessa kiinnitetään huomiota suvaitsevaisuuteen ja tasa-arvoon. Monenlaisten oppijoiden tukena koulussa työskentelee koulunkäynninohjaajia ja kuraattoreita. Toimipisteissä onkin opettajienhuoneen sijaan henkilökunnan huone.

– Koen, että saamamme tunnustus on meidän kaikkien – niin koulun erinomaisen henkilöstön, mainioiden oppilaiden kuin välittävien vanhempien – yhteinen näyttö hyvin tehdystä työstä, kertoo Nurmela ylpeänä tiimistään ja vakuuttaa työn koulun kehittämiseksi ja ennen muuta siellä toimivien ihmisten hyväksi jatkuvan vahvana edelleen.

 

Tamperelaista joukkuepeliä

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK sai tuomaristolta kiitosta laajasta ja saumattomasta yhteistyöstään työelämän edustajien, opiskelijoiden, kouluttajien ja hallinnon kesken. Onnistumisesta kertoo se, että  TAKK:sta valmistunut suorittaa usein oppilaitoksessa myös muita koulutuksia ja työntekijöiden vaihtuvuus on vähäistä. Sekä opiskelijat että työntekijät suosittelevat oppilaitosta eteenpäin.

Työhyvinvointitoimintaa pidettiin esimerkillisen hyvänä, monipuolisena ja avoimena. Toiminnassa on keskitytty vahvistamaan niin fyysistä kuin henkistäkin hyvinvointia. Vakuuttavaa oli myös ajantasainen ja vahva tiedotus

Toukokuun lopulla Tampereella meneillään olivat jääkiekon MM-kilpailut. TAKK:iin kisat vaikuttivat konkreettisesti, sillä oppilaitos vuokrasi niiden ajaksi keskustakampuksensa kisajärjestäjille. Oppilaitoksen toiminta järjestettiin tänä aikana Nirvan kampuksella.

Kun TAKK:n rehtorille Teppo Tapanille esittää urheilukysymyksen, että miltä nyt  tuntuu, myös vastaus tulee joukkueurheilun kielellä.

– Kädet pystyyn, tehtiin maali! Olen tästä työyhteisöstä tosi ylpeä ja tämä tunnustus on mahtava juttu. Ottelu ja turnaus kuitenkin jatkuvat, eli noudatamme jatkuvan kehittämisen periaatteita jatkossakin.

Työhyvinvoinnin eteen on tehty Tapanin mukaan TAKK:ssa strategista ja konkreettista työtä.

– Henkilöstön osaaminen ja hyvinvointi ovat yksi strateginen painopisteemme, mutta se ei ole mitään johdon humppatanssia. Strategian avulla haluamme toteuttaa sen, että työyhteisön arvomaailma lähtee yhdessä tekemisestä.

TAKK:n strategiassa alleviivataan sitäkin, että henkilöstön hyvinvointi on lopulta myös oppilaitoksen kilpailuetu.

Sähköalan kouluttajan ja TAKK:n luottamusmiehen Jyrki Lempisen mukaan palkinnon perustelut pitävät paikkansa, eikä niihin ole lipsahtanut ylisanoja.

– Olen sitä mieltä, että TAKK on tämän palkinnon ansainnut. Työn imu on henkilöstön parissa hyvällä tolalla, mikä näkyi tuoreessa henkilöstökyselyssäkin.

 

Vuoden koulu, oppilaitos, päiväkoti 2022 -kilpailu

Tunnustus on todistus suomalaisen koulu- ja kasvatusjärjestelmän korkeasta tasosta sekä hyvinvoivasta työyhteisöstä. OAJ järjesti kilpailun 32. kerran. Kilpailu on järjestetty ensimmäisen kerran 1991.

  • Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -tunnustuksen saa yksikkö, jonka toiminta on laadukasta ja jossa viihtyvät sekä opettajat että oppilaat, opiskelijat tai päiväkodin lapset.
  • Yksikön toiminnassa näkyy osallisuus, tasa-arvoisuus ja yhteisöllisyys.
  • Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat esittää OAJ:n valtakunnalliset piirit, opettajien ammattiyhdistykset sekä yksittäiset päiväkodit, koulut ja oppilaitokset.
  • Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -ehdotuksia vastaanotettiin 14.1–20.2.2022

Tutustu aiempien vuosien voittajiin tästä

 

Kuvat: Talvisalon koulun albumi ja Marjaana Malkamäki

Jaa