Karvin tuoreesta arvioinnista ilmenee, että opinto-ohjaukselle varatut resurssit eivät ole kaikkialla riittävät. Oppilaan- sekä opinto-ohjaukseen suunnattuja resursseja kohdennetaan eri tavoin eri oppilaitoksissa, eikä työnjako opinto-ohjauksessa ole oppilaitoksissa aina selkeää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että oppilailla tai opiskelijoilla ei ole riittävästi keskusteluaikaa opinnoistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.
– OAJ on vaatinut opinto-ohjaukseen mitoituksia useiden vuosien ajan. Kouluissa ja oppilaitoksissa on merkittävä eroja siinä, kuinka monta ohjattavaa yhdellä opinto-ohjaajalla on. Tämä synnyttää merkittävää koulukohtaista eriarvoisuutta sen suhteen, kuinka yksilöllistä ohjausta oppilas tai opiskelija saa. Opinto-ohjaaja ei pysty tekemään työtään hyvin, jos työkuorma on mahdoton, OAJ:n erityisasiantuntija Pauliina Viitamies korostaa.
OAJ on vaatinut jo viime hallituskaudella lisärahoitusta opinto-ohjaajien palkkaamiseen, jotta oppivelvollisuuden laajentumisen jälkeiset uudet velvoitteet, kuten perusopetuksen tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja toisella asteella syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden ohjaus ja tuki, täyttyvät ja opinto-ohjaajien harteilla oleva taakka hellittää.
– Viimeaikaiset kyselyt tukevat samaa havaintoa, jonka OAJ on itsekin tehnyt: oppilaanohjaajia tai opinto-ohjaajia ei ole riittävästi oppilasmääriin nähden. Yhden opon vastuulla saisi olla enintään 150 ohjattavaa. Tämä sama koskee yhtä lailla peruskouluja, lukioita ja ammatillista koulutusta, sillä ohjauksen tarve ei katoa. Myös ryhmänohjaajat ja vastuuopettajat tekevät merkittävän määrän oppilaiden ja opiskelijoiden ohjaamista ja heille on osoitettava tähän riittävästi aikaa, OAJ:n erityisasiantuntija Mirjami Lehikoinen toteaa.
OAJ:n Ilmapuntari-kyselyissä (1, 2, 3) on käynyt ilmi, että opinto-ohjaajien määrää on lisätty vain vähän tarpeeseen nähden.
Opinto-ohjaus ei toteudu yhdenvertaisesti ilman opinto-ohjaajien mitoitusta
Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin arvioinnin perusteella oppivelvollisuuden laajentamisessa annetut uudet opinto-ohjauksen tehtävät eivät toteudu yhdenvertaisesti. OAJ on vaatinut jo vuosia opinto-ohjaukseen mitoituksia ja uusien opinto-ohjaajien palkkaamista kaikille koulutusasteille.
Uutinen
16.11.2023 - 14.57
Uusimmat uutiset ja tiedotteet
-
Maahanmuuttajat 25.06.2025Kotoutumiskoulutuksen rahoitusmallin on muututtava – lähdettävä kotoutujan tarpeista
-
Opettajan työ 18.06.2025Koulutuskorvauksen poisto kaventaisi osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia kunnissa ja hyvinvointialueilla
-
Maahanmuuttajat 11.06.2025Rahoitusleikkaukset uhkaavat kotoutumiskoulutuksen laatua
-
Ammattikorkeakoulu 09.06.2025OAJ ja Sivista: Hallituksen esitys eriarvoistaa korkeakoulutetut – AMK-tutkinto tulee sisällyttää pysyvän oleskeluluvan perusteisiin
Uusimmat uutiset ja tiedotteet
-
Maahanmuuttajat 25.06.2025Kotoutumiskoulutuksen rahoitusmallin on muututtava – lähdettävä kotoutujan tarpeistaOAJ, Suomen Kansanopistoyhdistys (SKY) ja Bildningsalliansen (BA) ovat huolissaan kotoutumiskoulutuksen rahoitusmalleja tarkastelevan selvityksen linjauksista. Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tilaamassa selvityksessä ei huomioida riittävästi rahoituksen turvaamista, kuten ei myöskään kansanopistojen ja muiden vapaan sivistystyön oppilaitosten roolia laadukkaan kotoutumiskoulutuksen tarjoajana.
-
Opettajan työ 18.06.2025Koulutuskorvauksen poisto kaventaisi osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia kunnissa ja hyvinvointialueilla
-
Maahanmuuttajat 11.06.2025Rahoitusleikkaukset uhkaavat kotoutumiskoulutuksen laatua
-
Ammattikorkeakoulu 09.06.2025OAJ ja Sivista: Hallituksen esitys eriarvoistaa korkeakoulutetut – AMK-tutkinto tulee sisällyttää pysyvän oleskeluluvan perusteisiin
-
Koulutuksen laatu 05.06.2025OAJ:ltä uusi ehdotus ammatillisen koulutuksen laadun turvaamiseksi – "Edistäisi hallitusohjelman tavoitetta"