Töissä ammatillisella toisella asteella

OAJ:n jäsenenä olet kuulut ammatillisten opettajien yhteisöön. OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO ja sen yhdistykset kokoavat jäsentensä edunvalvontaan ja järjestöpolitiikkaan liittyviä tavoitteita.

OAJ:n järjestörakenne

OAO:n valtakunnalliset yhdistykset ovat:

Lue lisää OAO:n nettisivuilta

Vaikutamme puolestasi 

Teet arvokasta työtä, ja sen tulee näkyä myös palkassa ja työoloissa.

Tavoitteemme on opettajien edunvalvonnan lisäksi opetuksen ja tutkimuksen lainsäädännön ja rahoituksen kehittäminen.

Vaikutamme alan arvostukseen sopimusneuvotteluissa ja poliittisella vaikuttamistyöllä paikallisesti, kansallisesti sekä kansainvälisesti ja otamme kantaa koulutuksen uudistamista koskeviin linjauksiin.

Oppaasta tukea työelämän pulmiin

Kattava työelämäoppaamme neuvoo, kun sinulla on kysyttävää palkkauksesta, työajoista, lomista ja muista vapaista.

Löydät oppaasta myös tietoa työhyvinvoinnista, opettajan vastuista ja velvollisuuksista sekä siitä, mitä sinun pitää tehdä sairastuessasi tai ennen eläkkeelle jäämistä.

Tavoitteet

Oppivelvollisten osalta perusrahoitusmalli säädetään yhteneväksi lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa. Perusrahoituksen osuuden on oltava vähintään 90 prosenttia. Lisäopetuksen, tuen ja erityisen tuen rahoitus on turvattava. Rahoitusmalli pitää selkeyttää kohtelemaan perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoja samanarvoisesti. Rahoituksen on oltava ennakoitavaa. Suoritusrahoituksen on huomioitava myös tutkinnon osaa pienempiä kokonaisuuksia.

Oppilaitoksessa annettavan opetuksen ja ohjauksen määrän on oltava riittävä, vähintään 18 tuntia (60 min.) osaamispistettä kohden, ja rahoitus on korvamerkittävä. Opiskelijoiden osaaminen ja jatko-opintoedellytysten toteutuminen on varmistettava. Säädetään opinto-ohjauksen mitoituksesta (1:150). Opettajalla on oltava oikeus laadukkaaseen ja kattavaan perehdytykseen, ammatilliseen täydennyskoulutukseen sekä osaavaan esihenkilöön. 

Jokaiselle tukea tarvitsevalle opiskelijalle tulee oikeus oppimisen tukeen 1.8.2026. Säännöllistä ja pitkäaikaista tukea tarvitsevat saavat tulevaisuudessakin erityistä tukea. Opettajat ja erityisopettajat, opinto-ohjaajat ja muu henkilöstö on perehdytettävä oppimisen tuen uudistukseen. Heille on varattava riittävästi aikaa oppimisen tuen toteuttamiseen. Erityisopettajamitoituksesta on säädettävä (1:100) ja ammatillisia erityisopettajia on lisättävä. Vaativan erityisen tuen oppilaitoksiin on lisättävä opiskelupaikkoja. Myös erityisoppilaitosten maantieteellisestä kattavuudesta ja hakeutumisvaihtoehtojen monipuolisuudesta on huolehdittava.

Lukiokokoulutusta ja ammatillista koulutusta on kehitettävä omina koulutusmuotoinaan. Toisen asteen koulutusta ei tule siirtää hyvinvointialueiden järjestettäväksi. Väestörakenteen muuttuessa lukio- ja ammatillisen koulutuksen saatavuus ja saavutettavuus on säilytettävä. Yhteistyötä toisen asteen ja muiden koulutusasteiden ja -muotojen kesken tulee kehittää kannustavalla rahoituksella ja siten, että siitä hyötyvät kaikki osapuolet.

Näin me vaikutamme päättäjiin

Vaikutamme lainsäädännön valmisteluun ja päätöksentekoon siten, että laadukas ammatillinen koulutus olisi totta kaikkialla Suomessa.