Opinpolku täytyy laittaa uusiksi, koska nykyinen oppivelvollisuusmalli ei toimi sellaisenaan. Esitämme ratkaisuehdotuksia, joilla oppivelvollisuus voidaan uudistaa entistä ehommaksi.
Näin oppivelvollisuus pitäisi uudistaa
Lue alta OAJ:n ratkaisut uudeksi oppivelvollisuusmalliksi. Tutustu samalla myös Empun ja Nikin tarinoihin, jotka kertovat, miten OAJ:n uusi oppivelvollisuusmalli auttaisi heitä molempia opinpoluillaan.
Muutetaan esiopetus kestoltaan kaksivuotiseksi siten, että siihen osallistuvat jatkossa pääsääntöisesti kaikki 5–6-vuotiaat lapset. Esiopetusta laajentamalla lapsen kehitystä ja oppimista voidaan tukea entistä vahvemmin.
Näin esiopetusuudistus pitäisi toteuttaa
Säädetään perusopetuslaissa 5–6-vuotiaiden esiopetusvelvollisuudesta. Muutetaan maksuton esiopetus kaksivuotiseksi niin, että osallistumisvelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 5 vuotta. Lapsi voi siirtyä 1. koululuokalle 1–3 vuodessa esiopetuksen aloittamisesta.
Kunnalle ja huoltajille on säädetty velvollisuus valvoa oppivelvollisen osallistumista perusopetukseen. Samanlainen velvollisuus tarvitaan 5–6-vuotiaiden esiopetukseen.
Parannetaan edellytyksiä järjestää esi- ja alkuopetusta kokonaisuutena, joka huomioi lasten yksilölliset kehitysvaiheet ja oppimisen valmiudet joustavasti. Ryhmiä muodostetaan joustavasti, jolloin oppilaat tutustuvat toisiinsa ja ryhmäytyvät yli ikäluokkien. Esi- ja alkuopetus toteutetaan yhteistyössä niin, että esiopetuksen ja alkuopetuksen opettajat työskentelevät rinnakkain.
Näin esi- ja alkuopetuksen joustavuus pitäisi toteuttaa
Opetussuunnitelmassa määritellään esiopetuksen ja 2. vuosiluokan loppuun vähimmäisosaamisen taso, jonka perusteella opettaja arvioi oppilaan edellytyksiä siirtyä seuraavalle vuosiluokalle. Oppilas jatkaa esi- ja alkuopetuksessa, kunnes vähimmäisosaamistaso on saavutettu. Koulunaloituksen lykkäyksestä ja aikaistetusta koulunaloituksesta luovutaan. Pidennetyn oppivelvollisuuden rahoitusmalli ja ryhmäkokosäädös säilytetään. Esiopetuksen opettajiin sovelletaan OVTES-määräyksiä.
Erityisopettajien määrästä esi- ja alkuopetuksessa säädetään niin, että erityisopettajaa kohden on enintään 50 lasta. Opettajamitoituksesta säädetään myös muilta osin OAJ:n esitysten mukaisesti.
Perustetaan oppilasarvioinnin tukipankki ja kehitetään opetussuunnitelmien arviointikriteeristöä ohjaavampaan suuntaan niin, että arviointi saadaan yhdenvertaiseksi kaikissa kouluissa. Tukipankki konkretisoisi opetussuunnitelman arviointikriteerejä ja antaisi opettajalle mahdollisuuden yhtenäistää omaa arviointiaan kansallisia kriteereitä vastaavaksi.
Opetussuunnitelmaan tarvitaan useammalle luokka-asteelle sekä vähimmäisosaamisen että hyvän osaamisen kriteerit.
Näin arviointi pitäisi uudistaa
Opetussuunnitelmassa määritellään esiopetuksen ja 2. luokan loppuun kriteerit vähimmäisosaamiselle ja -valmiuksille. Määritellään lisäksi kriteerit arvosanoille 5 ja 8 vuosiluokilla 4, 6 ja 9. Arviointi perustuu näihin kriteereihin.
Perustetaan kansallinen arvioinnin tukipankki, joka sisältää erilaisia pedagogisia tukimateriaaleja sekä arviointitehtäviä tukemaan opettajaa arviointityössä perus- ja toisella asteella.
Lainsäädännöllä varmistetaan, että arviointia tai kansallista arvioinnin tukipankkia ei voi käyttää koulujen tai opettajien rankingiin.
Suomessa on kasvava joukko nuoria, jotka eivät saavuta perusopetuksen aikana sellaista osaamistasoa, jota toisen asteen opinnot edellyttävät. Kun oppilaan koulunkäyntikyvystä pidetään huoli ja hän saa oikeaan aikaan riittävästi opettajan opetusta, tukea ja ohjausta, ei toiselle asteelle siirtymisessä ole ongelmia.
Erilaisia oppimisvaihtoehtoja sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea ja opinto-ohjausta tarjoamalla estetään nuoren koulutuspolun katkeaminen ja mahdollistetaan hänen vahvuuksiensa löytyminen. Vaihtoehtoja ja apua tarjotaan kaikille yhdenvertaisesti perus- ja toisen asteen aikana sekä opintojen nivelvaiheessa.
Näin tuki- ja lisäopetus pitäisi toteuttaa
Oppilaan koulunkäyntikyvyn arviointi säädetään opetuksen järjestäjän tehtäväksi.
Kaikille niille nuorille, jotka tarvitsevat vahvempaa tukea perusasteen opintojen suorittamiseen ja oman ammatillisen urapolun sekä omien vahvuuksiensa löytämiseen, säädetään oikeus saada joustavaa perusopetusta ja tukiopinto-ohjausta. Tukiopinto-ohjauksen tavoitteena on varmistaa, että oppilas saa riittävän yksilöllisen tuen opinto-ohjaajan ja erityisopettajan yhteistyöllä. Oikeus ulottuu peruskoulun yläluokilta toisen asteen koulutuksen ensimmäisen vuoden loppuun.
Lue lisää tukiopintohjauksesta (PDF)
Lisäopetusta ja valmistavia koulutuksia voidaan tarjota yhdessä ja entistä joustavammin myös toisen asteen oppilaitoksissa niin, että nuori voi sekä parantaa perusasteen arvosanoja että tutustua toisen asteen opintoihin ja suorittaa niitä mahdollisuuksiensa mukaan.
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten oppilaiden kielen oppimisen tuki aloitetaan varhaiskasvatuksessa, ja sitä jatketaan tarvittaessa aina oppivelvollisuusiän loppuun.
Kenenkään ei pitäisi voida valmistua perusasteen opinnoista ennen kuin perusopetuksen oppimäärä on saavutettu. Muutetaan perusopetuksen enimmäisikäraja 19 ikävuoteen ja lisätään nuoren mahdollisuuksia edetä opinnoissaan tarvittaessa myös tavanomaista nopeammin. Toiselle asteelle siirrytään, kun perusopetuksen tavoitteet on saavutettu.
Näin ikärajat pitäisi uudistaa
Perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 aikana on mahdollisuus suorittaa lukion tai ammatillisen koulutuksen opintoja. Nämä opinnot voidaan hyväksilukea, kun nuori siirtyy opiskelijaksi toiselle asteelle.
Perusopetus päättyy, kun oppilas on saavuttanut sen oppimäärän ja jatko-opintokelpoisuuden. Perusopetus jatkuu enimmillään siihen asti, kun nuori täyttää 19 vuotta.
Liian moni jää nykyisin ilman toisen asteen tutkintoa, vaikka koulutukseen osallistuminen on vahvasti yhteydessä nuorten myöhempään menestykseen, eikä tämä selity vain koulutukseen valikoitumisella.
Muutetaan oppivelvollisuutta niin, että se kattaa myös toisen asteen opinnot siihen asti, kun nuori täyttää 19 vuotta. Toinen aste sisältää kaikki koulutusmuodot sekä valmentavat ja valmistavat koulutukset. Toisen asteen aikana opiskelija voi suorittaa korkea-asteen opintoja, jotka voidaan hyväksilukea korkea-asteelle siirryttäessä. Jokaiselle nuorelle laaditaan ura- ja jatko-opintosuunnitelma.
Näin oppivelvollisuuden ikärajauudistus pitäisi toteuttaa
Säädetään lailla, että oppivelvollisuus jatkuu toisen asteen tutkinnon suorittamisen loppuun, mutta kuitenkin enintään siihen asti, kun opiskelija täyttää 19 vuotta. Toinen aste kattaa kaikki toisen asteen koulutusmuodot sekä valmentavat ja valmistavat koulutukset. Peruskoulun päättäneille on toiselle asteelle erillinen yhteishaku ja kaikille jatkuva hakeutumisoikeus.
Opiskelijalla on toisella asteella oikeus tarvitsemaansa opettajan antamaan opetukseen ja ohjaukseen, erityisopettajan tukeen ja muuhun tukeen sekä opinto-ohjaukseen ryhmässä ja henkilökohtaisesti. Vähennetään koulutuksen keskeyttämistä säätämällä ohjattavien enimmäismääräksi 200 ja lisäämällä lukiolakiin opiskelijan oikeus saada tarpeen mukaan erityisopetusta.
Toisen asteen aikana opiskelija voi suorittaa korkea-asteen opintoja, jotka voidaan hyväksilukea siirryttäessä korkea-asteelle. Jokaiselle nuorelle laaditaan ura- ja jatko-opintosuunnitelma ennen toisen asteen päättymistä.
Kohti maksuttomia materiaaleja siirrytään esimerkiksi niin, että kirjastot ryhtyvät järjestämään oppimateriaalien lainaus- ja leasingpalveluita. Malli on toteutettava niin, että opiskelijan oikeus opetukseen ei vaarannu.
Oppivelvollisuusmalli – tukkona vai tukena?
Emppu oppii nopeasti, Nikillä on haasteita oppimisessaan. Oppivelvollisuuden jäykkä ja joustamaton nykymalli hankaloittaa molempien opinpolkua. Tarina kertoo, miten OAJ:n uusi oppivelvollisuusmalli auttaa sekä Emppua että Nikiä. Kun nuori saa oikeaa tukea oikeassa paikassa, oma paikka löytyy ja elämä alkaa.