Empun tarina – sutjakkuutta opintoihin
Emppu oppii nopeasti. Oppivelvollisuuden jäykkä ja joustamaton nykymalli hankaloittaa hänen opinpolkuaan. Tarina kertoo, miten OAJ:n uusi oppivelvollisuusmalli auttaa Emppua.
Empun mutkainen opintie – nykyinen oppivelvollisuusmalli
Emppu asuu kunnassa, jossa on alle 5 000 asukasta. Tällaisia kuntia on Suomessa 134, ja niissä asuu 6,4 prosenttia suomalaisista.
Olipa kerran Emppu, joka syntyi keväisenä maaliskuun päivänä pieneen suomalaiseen kuntaan. Ensimmäisen vuotensa Emppu vietti kotona äitinsä kanssa, isä työskenteli myyntiedustajana. Kun äiti palasi töihin naapurikaupungin kirjastoon, Emppu aloitti varhaiskasvatuksen.
Päiväkodissa hän sai paljon ystäviä ja oppi nopeasti asioita. 5-vuotiaana Emppu osasi lukea sujuvasti, ja äiti sai kantaa hänelle kirjastosta kassikaupalla kirjoja. Empun vanhemmat pohtivat, pitäisikö Empun aloittaa koulu jo 6-vuotiaana. He päättivät kuitenkin, etteivät ala selvittää, miten koulunalkua voisi varhentaa. He eivät myöskään halunneet tehdä numeroa Empun osaamisesta.
Kun Emppu sitten aloitti ensimmäisellä luokalla, vanhemmat huomasivat heti, etteivät kouluaineet tarjoa Empulle riittävästi haasteita. Emppu laiminlöi läksyjä ja muita koulutehtäviä, koska ne tuntuivat liian helpoilta. Luokalla oli useita tukea tarvitsevia oppilaita, mutta hyviä arvosanoja saaneen Empun opiskelusta ei oltu huolissaan. Koska Emppu muuten kävi koulua kavereidensa kanssa mielellään, vanhemmatkaan eivät asiaan sen enempää puuttuneet.
Yläkouluikäisenä Emppu alkoi pohtia tulevaisuuden haaveitaan tarkemmin. Emppu matkusteli perheensä kanssa paljon. Eräällä kesälomareissulla hänelle valkeni: "Haluan tehdä töitä matkailun ja turismin parissa!"
Alaa ei kuitenkaan voinut opiskella Empun kodin lähellä.
Isän ehdotuksesta Emppu päätyi oman kunnan ammattikouluun opiskelemaan tekniikkaa. Opiskelu alkoi hyvin, mutta sisäistä paloa tekniikkaan Empun oli vaikea löytää. Etenkin itseopiskelupäivät kuluivat usein kavereiden kanssa aivan muissa puuhissa.
Eräänä päivänä Empun isä sai puhelun opettajalta, joka kertoi huolensa Empun opiskelusta.
"Emppu on valtavan lahjakas, mutta tekniikan ala ei tunnu häntä kiinnostavan. Voisitteko puhua asiasta kotona?" hän ehdotti.
Asia otettiin Empun kanssa puheeksi. Vanhemmat huomasivat pian, että matkailu oli yhä Empun mielestä kiinnostavin vaihtoehto. Vanhemmat suostuivat viimein siihen, että pian 18-vuotias Emppu muuttaa pois kotoa ja aloittaa opinnot matkailualalla naapurikunnassa. Emppu valmistui ammattiin 20-vuotiaana.
Valmistujaisjuhlissaan hän pohti: "Olisinkohan voinut löytää oma polkuni helpommin?"
Sutjakkuutta Empun opintoihin – uusi oppivelvollisuusmalli
Päiväkodissa huomataan, että oppiminen on Empulle helppoa.
Emppu oppii pian lukemaan sujuvasti ja suorastaan ahmii kaikki tarjolla olevat tiedot ja taidot. Hän osaa työskennellä ryhmässä ja pärjää hyvin kavereiden kanssa. Emppu aloittaa esiopetuksen 5-vuotiaana ja saa keväällä toisinaan olla osan päivää ekaluokkalaisten ryhmässä. Opettaja arvioi, että Emppu voisi siirtyä syksyllä 6-vuotiaana ekaluokalle. Empun vanhemmat ovat samaa mieltä.
Emppu pärjää hyvin alkuopetuksen 1–2-luokilla. Opettaja ja erityisopettaja ehtivät tiiminä suunnitella opetuksen eriyttämistä tukemaan Empun vahvuuksia. Tuttu erityisopettaja konsultoi opettajia Empun opetuksen eriyttämisestä koko peruskoulun ajan.
Nopeasti oppivaa Emppua kiinnostavat monet ammatit. Hänen on vaikea valita mieluisinta vaihtoehtoa. Kahdeksannella luokalla Emppu saa tukiopinto-ohjausta, jossa oppilaanohjaajalla on aikaa syventyä Empun kanssa koulutuspaikan valintaan.
Empun perhe matkustelee paljon. Matkailuala onkin alkanut kiinnostaa Emppua myös tulevana ammattina. Oppilaanohjaaja kertoo, että joitakin ammatillisen koulutuksen opintoja voisi suorittaa jo perusopetuksen aikana. Näin Empulle selviäisi jo ennen peruskoulun päättymistä, onko matkailuala hänen juttunsa.
Emppu suorittaa muutaman matkailualan kurssin ja innostuu hakemaan alan opiskelupaikkaa. Opinto-ohjaaja saa Empun innostumaan kaksoistutkinnosta, mikä mahdollistaisi laajan kielitaidon sekä monipuoliset korkeakouluopinnot kotimaassa ja ulkomailla. Ammatillisessa oppilaitoksessa peruskoulun aikana suoritetut kulttuuri- ja asiakaspalvelun opinnot luetaan nyt opintoihin hyväksi, eikä taitavalle Empulle tuota vaikeuksia suorittaa kaksoistutkintoa.
Emppu etenee opinnoissa reippaasti. Osan opinnoista hän suorittaa ulkomailla. Hän valmistuu ammatillisesta oppilaitoksesta ja suorittaa ylioppilaskirjoitukset 18-vuotiaana.
Koska Emppu on tehnyt töitä jo opintojen aikana, hän saa työpaikan heti valmistumisen jälkeen. Työ hotellin asiakaspalvelussa sujuu hyvin. Myös jatko-opinnot ja kansainvälinen ura kiinnostavat.
Emppu ottaa tuttuun tukiopinto-ohjauksen opoon yhteyttä ja keskustelee suunnitelmistaan hänen kanssaan. Ammattikorkeakoulun Palvelujen tuottaminen ja johtaminen -koulutusohjelma tuntuu sopivimmalta. Emppu hakee ja pääsee opiskelemaan restonomiksi.
”Ihanaa, että oma ala löytyi varhain ja että opiskeltavaa riittää vaikka koko elämän ajaksi!”