Nikin tarina – opintopolun tasoitus
Nikillä on haasteita oppimisessaan. Oppivelvollisuuden jäykkä ja joustamaton nykymalli hankaloittaa hänen opinpolkuaan. Tarina kertoo, miten OAJ:n uusi oppivelvollisuusmalli auttaa Nikiä.
Nikin koulutie kangertelee – nykyinen oppivelvollisuusmalli
Niki asuu kaupungissa, jossa on yli 50 000 asukasta. Näitä suuria kaupunkeja on Suomessa 21, ja niissä asuu yli puolet suomalaisista.
Olipa kerran Niki, joka rakasti tanssia ja liikuntaa yli kaiken.
Niki syntyi eräänä marraskuisena aamuna kasvavan teollisuuskaupungin sykkeeseen. Silloin kun vanhemmille tarjoutui pätkätöitä, Niki kävi päiväkodissa. Erossaolo vanhemmista tuntui Nikistä kuitenkin ahdistavalta, eivätkä leikit ikätovereiden kanssa tahtoneet sujua.
Esiopetukseen Niki meni 6-vuotiaana ja kouluun 7-vuotiaana. Peruskoulun ensimmäiset vuodet Niki vielä sinnitteli nipin napin muiden tahdissa. Yläluokille tultaessa oppimisen haasteet alkoivat kasautua, koska perusasioiden oppiminen oli jäänyt liian heikolle pohjalle. Eräänä päivänä Niki kertoi itkien äidilleen: "En ymmärtänyt taaskaan matikan tunnilla mitään! Kokeesta tuli vitonen."
Äiti koetti rohkaista Nikiä, mutta ei osannut auttaa lastaan. Niki purki ahdistustaan liikunta- ja tanssiharrastuksensa parissa.
Yhdeksännellä luokalla Niki sai kutsun käydä opinto-ohjaajalla, jolta sai valtavasti tietoa eri aloista. Opinto-ohjaaja kertoi myös, että Nikin pitäisi korottaa rutkasti arvosanojaan päästäkseen opiskelemaan liikunta-alaa. Valitettavasti kunnassa ei ollut tarjolla kymppiluokkia, joissa arvosanojen korotusta olisi voinut yrittää.
Niinpä Niki päätti jatkaa opintojaan lukiossa. Niki valvoi iltaisin tuntikausia selviytyäkseen kotitehtävistään. Eräänä päivänä Nikin nukahdettua matematiikan tunnille opettaja otti ongelmat puheeksi ja ehdotti: "Opo lupasi selvittää kanssasi, olisiko liikunnan alan ammatillisia opintoja mahdollista suorittaa oppisopimuksella."
Puoli vuotta vierähti, kunnes kaupungin urheiluseurojen ja ammatillisten oppilaitosten joukosta viimein löytyi Nikille sopiva liikunnanohjaajan ammattiin valmistava oppisopimuskoulutus.
”Harmittaa koko lukioaika,” Niki mietti jälkeenpäin. ”Siitä jäi sellainen olo, että en tajua monista asioista yhtään mitään.”
Nikin opinpolkua tasoitetaan – uusi oppivelvollisuusmalli
Niki menee päiväkotiin 4-vuotiaana, ja 5-vuotiaana hän aloittaa kaksivuotisen esiopetuksen.
Varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja tukevat Nikin ryhmäytymistä sekä sosiaalisten taitojen kehittymistä. He huomaavat, että muut lapset ihailevat Nikin liikunnallisia kykyjä. Hänen kielelliset ja matemaattiset valmiutensa ovat puolestaan heikompia kuin monilla ikätovereilla. Vaikka hän ei ole vielä saavuttanut riittävää osaamista aloittaakseen koulun, hän saa siirtyä tuttujen kavereiden kanssa ensimmäiselle luokalle vuosiluokkiin sitomattomaan opetukseen.
Vahva erityisopettajien tuki koko esi- ja alkuopetuksen ajan tuottaa tuloksia hitaasti mutta varmasti, ja ennen toisen luokan loppumista Niki on saavuttanut osaamistason, jota edellytetään kolmannelle luokalle siirtymisessä.
Peruskoulussa Nikin opettajat työskentelevät tiiviissä yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Kahdeksannella luokalla Niki käy opinto-ohjaajalla, joka tukiopinto-ohjauksen avulla ehtii perehtyä Nikin vahvuuksiin. Monipuolista liikuntaa harrastavalle ja seuransa apuvalmentajana toimivalle Nikille löytyykin yhteistyössä sopiva liikunnan alan perustutkinto. Siihen pääseminen edellyttää hyvää perusopetuksen päättötodistusta, ja lisäksi on suoritettava valintakoe.
Opo tukee Nikiä tukiopinto-ohjauksella yhdessä erityisopettajan kanssa niin, että motivoitunut Niki saa nostettua keskiarvonsa vaaditulle tasolle. He kannustavat Nikiä myös valintakokeeseen lukemisessa ja kehittävät Nikin oppimistaitoja. Opo on Nikin tukena vielä ammatillisen oppilaitoksen ensimmäisen vuoden loppuun. Hän varmistaa, että Nikillä on riittävästi lähiopetusta ja tarpeeksi erityistä tukea opintojen suorittamiseen. Myös Nikin urheiluseura mahdollistaa opintojen suorittamisen osaksi oppisopimuksella. Niki valmistuu ammatillisesta koulutuksesta 19-vuotiaana.
”Opo ja erityisopettaja ovat kyllä tosi hyviä tyyppejä. He auttoivat minua uskomaan itseeni,” Niki kertoi valmistujaisissa parhaalle kaverilleen.