OAJ kritisoi edelleen aikuiskoulutustuen, ammattistipendin ja vuorotteluvapaan lakkauttamista

06.03.2024 - 12.21 Lausunto

Hallituksen esitys aikuiskoulutustuen, vuorotteluvapaan ja ammattistipendin lakkauttamista koskevasta lainsäädännöstä on edennyt sivistysvaliokuntaan. Sivistysvaliokunta kuulee sidosryhmiä hallituksen esityksestä torstaina 7.3.2024. OAJ ottaa lausunnossaan kantaa esityksessä väitettyihin kantoihin julkisten menojen säästöistä ja työllisyysvaikutuksista.

Lausunnossa tuodaan esille, että lakkautuslainsäädäntö on vastoin hallituksen linjausta koulutuksen erityissuojelusta ja jatkuvan oppimisen edistämisestä. Lisäksi aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lakkauttaminen heikentää työelämän tasa-arvoa sekä vaarantaa hallitusohjelmaan kirjatun oppimisen tuen uudistuksen.

Sosiaali- ja terveysministeriön työuran aikaisen jatkuvan oppimisen ryhmä on alustavassa ehdotuksessaan esittänyt uutta mallia lakkautettavan tilalle, mutta malli on vahvasti lainaperusteinen ja toteutuessaan mahdollisesti syventää epätasa-arvoa yhteiskunnassamme edelleen ja heikentää osaamisen kehittämisen tosiasiallisia  mahdollisuuksia.

OAJ esittää lausunnossaan jatkuvan osaamisen mallia, jonka rahoitustoimijana olisi edelleen työllisyysrahasto ja rahoitus kerättäisiin edelleen työttömyysvakuutusmaksuista. Kriteerit tuen saamiseksi määriteltäisiin esimerkiksi hallituskausittain, jolloin tukea voitaisiin kohdentaa mm. niille aloille joilla on työvoimapulaa.

Lataa ja lue koko lausunto (pdf)