Kirjautumista vaativissa digipalveluissamme saattaa esiintyä ajoittaisia häiriöitä keskiviikkona 4.12. klo 15 alkaen. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.
Töissä opetusalan johtotehtävissä
OAJ on rehtorien, päiväkodin johtajien ja opetusalan johtotehtävissä toimivien oma järjestö
Johtaminen asiantuntija-alalla on yksi haastavimmista johtotehtävistä. Tavoitteemme on, että johtotehtävissä toimivat jäsenemme onnistuvat työssään, voivat hyvin sekä tietävät oikeutensa ja velvollisuutensa.
Etuja ja palveluita jäsenelle
Parempaa työelämää opetusalan esihenkilöille ja johtajille
Meille on tärkeää, että alan esihenkilötehtävät ovat houkuttelevia ja ala on vetovoimainen. Tämä toteutuu, kun voidaan turvata riittävän hyvät palvelussuhteen ehdot ja työskentelyolosuhteet.
Mitä laadukkaammin työ ja opetushenkilöstö on johdettu, sitä paremmat edellytykset opettajalla on tehdä oma työnsä hyvin. Tällöin myös oppijalla on parhaat mahdolliset oppimisedellytykset.
OAJ:llä on oma esihenkilöiden palvelutiimi, joka tukee ja auttaa esihenkilötehtävissä toimivia jäseniä.
OAJ:n esihenkilöiden palvelutiimin yhteystiedot
Autamme kaikkia opetusalan ammattiryhmiä:
- Esihenkilöt ja johtajat
- Päiväkodinjohtajat
- Perusopetuksen ja lukion rehtorit
- Ammatillisen toisen asteen rehtorit ja päälliköt
- Korkea-asteen rehtorit ja johtajat
- Sivistystoimen johtajat
- Esihenkilönä työuran aloittavat
OAJ:n jäsenyhdistykset esihenkilöille
Jäsenemme järjestäytyvät valtakunnallisiin yhdistyksiin edustamansa kouluasteen, opetusalan tai oppilaitoksen mukaan. Jos siirryt esihenkilö- tai asiantuntijatehtäviin, voit jatkaa jäsenyyttäsi OAJ:ssä nykyisessä yhdistyksessäsi.
OAJ:ssä toimii lisäksi kaksi erityisesti koulutuksen esihenkilöille ja itsenäisessä asiantuntijatehtävässä toimiville tarkoitettua jäsenyhdistystä, KEA ja OPSIA.
Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat KEA
Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia
Vaikutamme puolestasi
Rehtorit, päiväkodin johtajat ja esihenkilöt tekevät arvokasta työtä ja tavoitteemme on, että he haluavat kuulua OAJ:hin. Teet arvokasta työtä, ja sen tulee näkyä myös palkassa ja työoloissa. OAJ vaikuttaa alan arvostukseen sopimusneuvotteluissa sekä poliittisella vaikuttamistyöllä.
Työmme tavoite on laadukas johtaminen päiväkodeista korkeakouluihin.
Tavoitteet
OAJ tukee johtajien työhyvinvointia, työn hallintaa ja työssä onnistumista. Esihenkilöille tarjotaan sopimus- ja johtamiskoulutusta. Johto- ja esihenkilötehtävissä toimivat tuntevat ja tunnistavat työ- ja virkasuhteen keskeisimmän lainsäädännön ja sopimusten sisällön. Työhyvinvointia tuottava (esim. osallistava ja keskusteleva) johtamistapa on lisääntynyt, kehittynyt ja mallinnettu.
Esihenkilöille on tehty sopimuksien mukaiset työaikasuunnitelmat, joita noudatetaan ja seurataan.
Näin me vaikutamme päättäjiin
Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että hyvän johtamisen edellytykset ovat kunnossa kaikissa päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa.
Tuoreimmat uutiset
-
Vapaa sivistystyö 04.12.2024Kysely: Neljänneksessä kansalaisopistoista yt- tai muutosneuvottelutOpetusalan Ammattijärjestö OAJ:n ja Kansalaisopistojen liitto KoL:n teettämän kyselyn mukaan neljänneksessä kansalaisopistoja on vuonna 2024 ollut tai on tulossa yt- tai muutosneuvottelut. Samaan aikaan opetustuntien ja henkilöstön määrä vähenee ja kurssimaksut kasvavat.
-
Turvallisuus 04.12.2024OAJ: Opettajiin kohdistuva väkivalta on huolestuttavalla tasolla
-
Yliopisto 28.11.2024Korkeakouluyhteisöjen on oltava mukana päättämässä tulevaisuudestaan
-
Kansainvälisyys 27.11.2024OAJ ETUCEssa: Tekoälyn vaikutusta koulutukseen on pohdittava Euroopan tasolla
-
Oppimisen tuki 26.11.2024Vesittääkö hallitus peruskoulujen oppimisen tuen uudistuksen?