Tehdään tulevaisuuksia

Opettajat rakentavat työllään parempaa tulevaisuutta meille kaikille.

11 tarinaa sitoutumisesta

Opetustyötä tehdään arvoilla, joiden varaan meidän kaikkien hyvinvointimme rakentuu.

Tulevaisuuden kokoinen tehtävä

Opettaminen ei ole vain tietojen ja taitojen siirtämistä. Kaikilla koulutusasteilla tehdään tulevaisuuksia jokaiselle oppijalle ja koko Suomelle.

11 tarinaa sitoutumisesta

Opettajilla on kuin onkin agenda. Opetustyön taustalla vaikuttavat syvästi inhimilliset arvot, joiden varaan meidän kaikkien hyvinvointimme rakentuu. Nyt on opettajien vuoro päästä ääneen.

Osallistu ja vaikuta

Opettajan työn vaativuus on moninkertainen menneisiin vuosikymmeniin verrattuna. Allekirjoita Suomen suurin mielipidekirjoitus ja vaikuta opettajien työn tulevaisuuteen.

Tulevaisuus ei vain tapahdu, se tehdään.

Tulevaisuudesta puhutaan usein huolten kautta, varsinkin silloin, kun moni asia ympärillä muuttuu. Voimme kuitenkin vaikuttaa tulevaisuuteen jo tänään. Siksi meillä on oltava riittävästi tietoa ja taitoa, ymmärrystä, osaamista ja rohkeutta toimia.

Tieto ja taito opitaan. Rohkeus opitaan. Myötätunto opitaan. Kyky puolustaa hyvää opitaan. Sivistys antaa meille mahdollisuuden toimia oikein. Siksi opettajilla varhaiskasvatuksesta yliopistoon on merkittävä rooli siinä, millainen maailmasta tulee, millaisia ihmisiä meistä kasvaa.

Opettajat näkevät, mihin meistä on. He kannustavat kaikenikäisiä oppijoita uskaltamaan ja yrittämään. He antavat välineitä ymmärtää ja kyseenalaistaa, etsiä totuutta ja ajatella kriittisesti. Oppiminen on erottamaton osa ihmisenä olemista.

Opettajien tehtävä on tulevaisuuden kokoinen. He luovat sen pohjan, jolle huomisen maailma rakennetaan. He tekevät tulevaisuuksia meille kaikille, koko Suomelle ja koko maailmalle. Yksi sukupolvi kerrallaan. Yksi ihminen kerrallaan.

Kysymyksiä ja vastauksia kampanjasta

Opettajilla on kuin onkin agenda

Sitoutunut tekemään tulevaisuuksia

Suomessa on yli 100 000 opettajaa. Myös alan esihenkilöillä päiväkotien johtajista rehtoreihin on yleensä opettajatausta. He kaikki ovat korkeasti koulutettuja ammattilaisia, ja heillä on agenda. He ovat sitoutuneet yleisinhimillisiin arvoihin sivistyksestä oikeudenmukaisuuteen. Näitä arvoja heijastavat niin lait, opetussuunnitelmat, kuin myös opettajien eettisiä periaatteita linjaava Comeniuksen vala.

Mitä opettajat itse ajattelevat työstään? Millaisiin arvoihin he ovat sitoutuneet? Mikä työstä tekee merkityksellistä, entä mikä on kuormittavaa ja vaativaa?

Lue 11 tarinaa sitoutumisesta

23.03.2021

Opettaja kannustaa kollegoitaan armollisuuteen – aito läsnäolo on täydellisyyttä tärkeämpää

Reetta Nisonen opettaa yläkoululaisille ja lukiolaisille kuvataidetta ja ohjaa opettajaksi opiskelevien harjoitteluja. Opettajana hän kokee,...

23.03.2021

Opettajaopiskelija: ”Se hetki, kun lapsi lähtee murheen jälkeen hymyillen leikkimään, palkitsee”

Varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskeleva Samira Ouazizi haluaa opettajana taata jokaiselle lapselle turvallisen mahdollisuuden kehittyä oma...

23.03.2021

Päiväkodin johtaja: Positiivisuuden ja avoimuuden lisääminen maailmaa kohtaan on kasvatuksen ydintehtävä

Kun Annukka Hulkkonen valmistui Oulun yliopistosta 1996, varhaiskasvatus oli hyväksytty yliopistojen oppiaineeksi vasta vuotta aiemmin. Hulk...

23.03.2021

Lukion kieltenopettaja: Työssä tärkeintä on inhimillinen vuorovaikutus

Pirjo Väli-Torala haaveili opettajan ammatista jo pienestä, koska hän viihtyi niin hyvin koulussa. Kaksikymmentä vuotta lukion kieltenopetta...

23.03.2021

Rehtori ohjaa, innostaa ja näyttää työyhteisölle suunnan

Kivimaan koulun rehtori Tuula Herkepeus näki opettajana, miten suuri merkitys opettajalla on lapsen kasvulle. Nyt rehtorina Tuula iloitsee s...

23.03.2021

Pianonsoiton opettaja: Oppiminen edellyttää tunnetta, että ollaan samalla puolella

Muusikkoperheeseen syntynyt Kari Tikkala on noussut urallaan palkituksi konserttipianistiksi. Muusikonura on opettanut paljon sellaista, jos...

Vinkkejä osallistumiseen

#Sitoutunut: Osallistu somessa

Opettajat ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita. Voit osallistua Sitoutunut-kampanjaan omissa somekanavissasi helposti!

Sano painava sana

Jokaisella opetusalan ammattilaisella on kokemusta työn vaativuudesta ja kuormittavuudesta. Tuo näkökulmasi keskusteluun.

Vaikuta kuntavaaleissa

Opettajat tekevät tulevaisuuksia, mutta eivät yksin. Anna kuntavaaleissa tukesi opettajien työlle äänestämällä koulutusmyönteistä ehdokasta. Löydät hänet OAJ:n vaalikoneesta.

#Sitoutunut – Kerro ylpeästi työstäsi!

Sitoutunut-Osallistu-somessa-1170px.jpg

Mikä opetustyössä on sinulle tärkeintä ja mitkä hetket ovat työssä kaikista merkityksellisimpiä? Kannustamme jokaista opettajaa ja alan esihenkilöä päiväkodin johtajista rehtoreihin kertomaan ylpeästi työstään ja sen merkityksestä.  Tutustu Facebook- ja Instagram-vinkkeihimme ja kerro omilla sosiaalisen median kanavillasi, mihin juuri sinä olet #sitoutunut!

1. Ota käyttöön Facebook-kehys!

Fb-sitoutunut-WEB-800px.jpg

Facebook on OAJ:n jäsenten yleisimmin käyttämä sosiaalisen median palvelu.

Näppärä tapa viestiä Facebookissa omasta työstä on lisätä omaan profiilikuvaan Sitoutunut-kehys. Se onnistuu helpoiten täällä hakemalla kehysvalikoimasta Sitoutunut-sanalla. Tarkemmat ohjeet löydät täältä.

Mihin sinä olet työssäsi sitoutunut? Kerro ihmeessä muutamalla sanalla ajatuksiasi ennen kuin julkaiset kehyksen.

2. Jaa jokin OAJ:n kampanjapäivitys

OAJ:n Facebook-sivulla julkaistaan kevään aikana paljon kampanjasisältöä – esimerkiksi videoita ja artikkeleja, joissa eri koulutusasteilla työskentelevät opettajat kertovat työnsä merkityksestä.

Tykkää OAJ:stä Facebookissa ja jaa päivityksiä kevään aikana!

OAJ Facebookissa

3. Materiaaleja yhdistyksille

OAJ:n yhdistystoimijat voivat ladata OAJ-areenasta yhdistysten käyttöön myös muuta kampanjan viestintämateriaalia.

1. Jaa #sitoutunut-kuvasi tai videosi

Instagramia käyttää suomalaisista noin joka toinen. Siellä painottuu kuvallisuus, joten kannustamme jokaista Instagramia käyttävää opettajaa julkaisemaan itsestään kampanjan mainoskuvia mukailevan mustavalkoisen kuvan. Halutessasi voit tietysti myös videolla kertoa ajatuksiasi työsi merkityksestä.

Ohjeet jatkuvat kuvan jälkeen

INSTAGRAM-sitoutunut-aleksi-800px.jpg

1. Ota selfie tai pyydä kaveria ottamaan itsestäsi kuva rauhallista taustaa vasten. Lataa kuva Instagramiin ja valitse sille mustavalkoinen filtteri.

2. Kerro päivitystekstissä seuraajillesi, mihin olet sitoutunut. Esimerkiksi näin: Työssäni luokanopettajana olen sitoutunut jokaisen kunnioittamiseen. Sitä maailma tarvitsee, sitä jokaisen on tärkeää oppia pienestä pitäen. #sitoutunut

3. Muista lisätä päivitykseen tunnisteena #sitoutunut. Julkisilla Instagram-tileillä julkaistuja #sitoutunut-kuvia nostamme myös kampanjan verkkosivuille.

4. Jaamme kuvasi mielellämme myös OAJ:n Instagram-tilin tarinoissa. Jos tämä käy sinulle, mainitse päivityksessäsi @oajry!

2. Kerro storyssa sitoutumisestasi!

Lataa alla oleva kuva omalle laitteellesi tai ota siitä ruutukaappaus.

Jaa kuva omassa storyssasi. Merkitse siihen omassa työssäsi tärkeimmät arvot. Haasta ihmeessä myös kollegasi mukaan mainitsemalla heidät!

Lisää storyyn myös tyhjä kuva, josta kollegasi voi ottaa ruutukaappauksen ja jatkaa siten Sitoutunut-pohdintaa omalla Instagram-tilillään.

OAJ_Sitoutunut_IGstory-2000px.jpg

Kampanjamateriaaleja yhdistyksille

Sano painava sana

Opettajat ja alan esihenkilöt ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita. He tuntevat niin työn merkityksen kuin sen epäkohdat. Painava sana -blogi antaa puheenvuoron heille.

Haluatko nostaa oman näkemyksesi ajankohtaiseen opetustyötä koskevaan keskusteluun? Onko sinulla kokemus, jonka haluat kertoa ja joka voisi auttaa opetusalan ulkopuolisiakin ymmärtämään, mikä tekee työstä niin tärkeää mutta samalla vaativaa ja kuormittavaa? Lähetä vinkkisi OAJ:n Heikki Pölöselle osoitteeseen heikki.polonen@oaj.fi.

Aiemmin sanottua

Tee tulevaisuuksia kuntavaaleissa

Opettajat tekevät työllään tulevaisuuksia. Vastuuta tulevaisuudesta ei voida kuitenkaan sälyttää pelkästään heidän harteilleen. Kutsumme jokaisen mukaan, sillä jokainen vaikuttaa tulevaisuuteen myös omilla päätöksillään ja teoillaan.

Tee konkreettinen tulevaisuusteko kuntavaaleissa. Äänestä koulutusmyönteistä ehdokasta. Sellaista, joka näkee opetustyön arvon ja on valmis päättäjänä edistämään sitä, että opettajilla on mahdollisuus tehdä työnsä hyvin. Tutustu oman kuntasi ehdokkaisiin 18. toukokuuta avautuvasta OAJ:n kuntavaalikoneesta.

OAJ:n kuntavaalisivut

Ajankohtaista arvostuksesta

#SITOUTUNUT-TARINOITA INSTAGRAMISSA

Mistä OAJ:n kampanjassa on kyse?

OAJ nostaa tehdään tulevaisuuksia -kampanjassa esiin opettajan ammatin merkitystä. Tavoitteenamme on järjestön strategian mukaisesti vahvistaa opettajuuden arvostusta. Vuoteen 2022 ulottuvan kampanjan aikana nostamme esiin eri jäsenryhmien tekemää työtä useasta näkökulmasta. Epäkohtiakaan emme peittele, vaan haastamme jokaisen päättäjän ja kansalaisen antamaan tukensa opettajien tärkeälle työlle.

Mistä arvostuskampanjan viestit ovat peräisin?

Jo arvostushankkeen suunnitteluvaiheessa osallistettiin jäseniä. Loppuvuodesta 2020 toteutetulla kyselyllä selvitettiin, mistä he ovat työssään ylpeitä – ja toisaalta sitä, mitä he haluaisivat suomalaisten ymmärtävän työstään nykyistä paremmin. Kaikki kampanjateot ponnistavat tämän kyselyn tuloksista. Valmisteluun osallistettiin erikseen myös OAJ:n aktiiveja tammikuussa 2021.

Mistä Sitoutunut-ideassa on kyse?

Sitoutunut-viesti on osa suurempaa kokonaisuutta, jossa viestimme eri näkökulmista sitä, että opettajat tekevät työllään tulevaisuuksia.

Maaliskuussa 2021 Tehdään tulevaisuuksia -kampanja käynnistyy Sitoutunut-viestillä, jossa eri koulutusasteilla työskentelevät kertovat työnsä merkityksestä ja niistä arvoista ja asioista, joiden edistämiseen he ovat opettajina sitoutuneita. Nämä arvot kumpuavat esimerkiksi eri koulutusasteita koskevista laeista ja opetussuunnitelmista sekä Comeniuksen valasta.

Vastaus jatkuu Comeniuksen vala -videon jälkeen.

Pyrimme Sitoutunut-viesteillämme avaamaan suomalaisille sitä, miten opettajat ovat sitoutuneita juuri niihin asioihin, jotka ovat opettajuuden ytimessä, kuten sivistykseen, kasvurauhaan ja täyteen ihmisyyteen kasvattamiseen.

Toisinaan julkisuudessa on noussut esiin myös keskusteluja siitä, että onko opettajilla jokin poliittinen agenda. Sitoutunut-viestillä vastaamme myös tähän. Agenda opettajilla kyllä on, mutta ei se, mistä opettajia joskus syytetään.

Miksi jäsenten rahoja käytetään tällaiseen?

Strategia edellyttää OAJ:ltä tekoja, joilla vahvistetaan jäsenten tekemän työn arvostusta. Tämä puolestaan edellyttää sitä, että viestimme tavoittavat muutkin kuin alalla työskentelevät. Siksi mainostaminen niissä kanavissa, joita suomalaiset seuraavat, ovat kampanjassa suuressa roolissa.

Vastaus jatkuu strategiakuvan jälkeen. Tutustu strategiaan tarkemmin täällä.

WEB1170x536-Strategia-OAJ-2020.jpg

Valtuusto on osoittanut kampanjalle 1,5 miljoonaa euroa vuodelle 2021. Yhtä jäsentä kohti kampanjaan käytetään rahaa vuoden 2021 aikana siis reilu kymppi. Tällä rahasummalla voimme tavoittaa suomalaiset kattavasti ja siten avata heille eri näkökulmista jäsenten tekemän työn merkitystä.

Eikö tärkeintä olisi nostaa esiin alan epäkohtia?

OAJ:n ydintehtävä on valvoa jäsentensä etua ja tuoda heille turvaa muuttuvassa työelämässä. Tätä ydintehtävää OAJ toteuttaa joka päivä – niin valtakunnan tasolla kuin alueellisesti ja paikallisesti. Kampanja ei siis ole pois edunvalvonnasta, vaan voi tukea sitä, kun yhä useampi kansalainen ja päättäjä ymmärtää paremmin, mikä opettajan työstä tekee niin tärkeää.

Vaikka kampanjasisällöissä nostamme ennen kaikkea esiin työn merkitystä ja arvoa, emme peittele myöskään alan epäkohtia. Nostamme työn vaativuutta ja kuormittavuutta esiin esimerkiksi Sitoutunut-artikkeleissa.

Lisäksi julkaisemme Painava sana –blogissa opettajien ja alan esihenkilöiden omia puheenvuoroja, joissa vaikeat asiat nostetaan rohkeasti pöydälle.

Anna palautetta ja jaa ideasi!

Opettajuuden arvostushanketta vetää OAJ:n toimistolta viestintäpäällikkö Heikki Pölönen. Anna palautetta tai jaa ideasi sähköpostilla! Osoite on heikki.polonen@oaj.fi.