Enligt den avtalade tidtabellen borde en överenskommelse ha nåtts senast den 14 februari om det här årets löneförhöjningar vid yrkeshögskolorna. Parterna har dock gemensamt beslutat att fortsätta förhandla för att hitta en lösning. Förhandlingarna ska återupptas senast den 17 mars.
OAJ och tjänstemannaorganisationen YTN representerar arbetstagarsidan, medan arbetsgivarparten företräds av Bildningsbranschen.
Det finns 22 yrkeshögskolor i landet med sammanlagt cirka 12 000 anställda.
Förhandlingarna om löneförhöjningarna år 2025 inleddes den 5 februari.
Fortsatta förhandlingar om löneförhöjningar vid yrkeshögskolorna
Förhandlingarna om yrkeshögskolornas löneförhöjningar har fått tilläggstid. Ett förhandlingsresultat borde ha nåtts senast idag den 14 februari, men parterna kom överens om att fortsätta förhandla.
Nyheter
14.02.2025 - 14:22
Senaste nytt
-
Yrkesläroanstalt 23.10.2025Minskade resurser får inte drabba arbetssäkerheten
-
Finansiering 14.10.2025OAJ-enkät: Ohållbar situation inom yrkesutbildningen då närundervisningen har minskat och stödbehovet ökat
-
Stöd för lärande 10.10.2025Varken lagen eller UBS kräver att de elevspecifika gruppvisa stödåtgärderna dokumenteras
-
Läraryrket 07.10.2025OECD:s omfattande studie visar att fler unga lärare vill byta yrke – OAJ vill satsa på mer mentorskap
Senaste nytt
-
Yrkesläroanstalt 23.10.2025Minskade resurser får inte drabba arbetssäkerhetenNedskärningarna inom yrkesutbildningen märks på många sätt. Läraren har ansvar för studerandenas arbetssäkerhet samtidigt som resurserna för detta blir allt mindre.
-
Finansiering 14.10.2025OAJ-enkät: Ohållbar situation inom yrkesutbildningen då närundervisningen har minskat och stödbehovet ökat
-
Stöd för lärande 10.10.2025Varken lagen eller UBS kräver att de elevspecifika gruppvisa stödåtgärderna dokumenteras
-
Läraryrket 07.10.2025OECD:s omfattande studie visar att fler unga lärare vill byta yrke – OAJ vill satsa på mer mentorskap
-
Grundläggande konstundervisning 06.10.2025Bevara kvaliteten inom den grundläggande konstundervisningen