Tärkeintä on pitää huolta opettajien ja alan esihenkilöiden jaksamisesta

26.02.2021 - 14.46 Blogi

Takana on pian vuosi korona-arkea, joka on lisännyt valtavasti opettajien, rehtorien, päiväkodinjohtajien ja muiden alan esihenkilöiden työkuormaa. Koko Suomen kannalta on tärkeää, että he eivät uuvu. Päättäjiltä, työnantajilta ja koko kansalta tarvitaan nyt selkeää tukea heidän työlleen. On syytä viestiä myös siitä, että on oikein koronan aikana madaltaa rimaa tekemisessä ja keskittyä oleellisimpaan, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

”Kun näin iso muutos yhdistetään voimakkaaseen sitoutumiseen ja tunnollisuuteen, olen todella huolissani opettajien jaksamisesta. Uupumus syntyy vaatimusten ja voimavarojen epäsuhdasta, ja nyt vaatimuksia todellakin piisaa heille, jotka jo ennestään ovat olleet kovilla,” totesi kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aro viime keväänä, kun Suomessa käytiin keskustelua lähiopetukseen palaamisesta.

Nyt, liki vuosi myöhemmin, maan hallitus on jälleen kerran ilmoittanut uusista koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseen tähtäävistä toimista. Mikä toimissa on uutta ja miten ne vaikuttavat OAJ:n jäsenten työhön eri puolilla Suomea, on valitettavasti jälleen vielä osin hämärän peitossa ja täsmentynee lähipäivinä.

Maan hallitus on jälleen kerran ilmoittanut uusista koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseen tähtäävistä toimista.

Selvää on kuitenkin se, että viimeisen vuoden aikana OAJ:n jäsenistä jokainen on joutunut todella kovaan paikkaan. Aiemmin koetut ja edessä olevat muutokset vaikuttavat tapaan tehdä työtä ja ovat jo lisänneet työn kuormittavuutta entisestään.

Kuormitusta ja ahdistusta lisää monelle myös huoli omasta ja läheisten terveydestä ja turvallisuudesta sekä oppijoiden tilanteesta. Huolta ja työmäärää on kasvattanut se, että altistumisia ja karanteeneja on ollut paljon.

Osa joutuu tahtomattaan tekemään työtään etänä, osa taas lähikontaktissa. Tunteet myllertävät, kun työ ja arki kuluvat epävarmuuden keskellä, eikä varmuutta ole siitä, milloin tilanne helpottaa. Eniten huolettaa oma työturvallisuus, eikä tätä huolta pyyhi viranomaisten uutisissa antamat lausunnot siitä, että tartuntoja alalla ei ole ollut paljon.

Työturvallisuudesta huolehtiminen on tinkimättömästi aina työnantajan vastuulla. Me OAJ:ssä olemme jatkuvasti vaatineet tekoja, joilla tuetaan jaksamista ja henkistä hyvinvointia.

Lue myös blogi: Uupumista vastaan

Jaksamisesta ja terveydestä pitää huolehtia

Ennen pitkää koronapandemia väistyy. Ja kuten Salmela-Arokin totesi jo vuosi sitten, opettajat ovat avainasemassa, kun yhteiskuntana lähdemme toipumaan koronan aiheuttamista kolhuista.

Me OAJ:ssä olemme tästä vahvasti samaa mieltä. Siksi nyt, kun tilanne on epävarma ja moni asia on muutoksessa, tärkeintä on, että opettajat ja alan esihenkilöt pysyvät terveinä eivätkä uuvu.

Ja jotta korona ei kokonaan lamauta yhteiskuntaa, on tärkeää, että opettajat ja alan esihenkilöt varhaiskasvatuksesta lähtien ovat rokotusjärjestyksessä heti riskiryhmäläisten jälkeen. Tätä viestiä olemme vieneet jo pitkään maan hallitukselle ja julkisuuteen. Samaa vaatimusta on pitänyt esillä myös esimerkiksi Unicef.

Kun tilanne on epävarma ja moni asia on muutoksessa, tärkeintä on, että opettajat ja alan esihenkilöt pysyvät terveinä eivätkä uuvu.

Kaikkien on tärkeää pitää esillä armollisuutta

Opettajat ja alan esihenkilöt ovat ammattitaitoisia opetuksen ammattilaisia, jotka ovat jo osoittaneet tekevänsä näissä vaikeissa oloissa kaikkensa – liian usein valitettavasti jopa oman jaksamisen kustannuksella.

Myös päättäjien pitäisi nyt sanoa ääneen, että näissä oloissa on täysin oikeutettua madaltaa rimaa. On valitettavaa, mutta luonnollista, että etäopetuksessa ei voida saavuttaa aivan kaikkia opetussuunnitelmien tavoitteita. Siksi on tärkeää nyt tehdä se, mikä on mahdollista, eikä yhtään enempää. Ja varmistaa, että aikaa jää myös palautumiselle.

On tärkeää nyt tehdä se, mikä on mahdollista, eikä yhtään enempää. Ja varmistaa, että aikaa jää myös palautumiselle.

Suomi tarvitsee opettajia nyt, mutta etenkin kriisistä toipumiseen. Siksi on tärkeää, että he eivät pala loppuun. Uupumisen ehkäisemisen pitää olla myös työnantajien ja maan hallituksen prioriteettilistalla tärkeimpien asioiden joukossa.

Tsemppiä, voimia yhteiskunnan avaintehtäviin ja rohkeutta myös työn rajaamiseen!

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja