Aktuellt

OAJ eftersträvar ett löneprogram, byte av avtalsområde och att kiky-timmarna slopas

Undervisningssektorns Fackorganisation har spikat sina förhandlingsmål. OAJ eftersträvar ett löneprogram för de utbildade kvinnodominerade branscherna, att få lärarna inom småbarnspedagogik över till lärarnas avtal i kommunsektorn och att arbetstidsförlängningen slopas.

11.12.2019 Pressmeddelande
OAJ kräver att kiky-timmarna slopas i utbildningssektorns avtal

Ett av OAJ:s mål i vårens avtalsförhandlingar är att den oavlönade arbetstidsförlängningen som konkurrenskraftsavtalet medförde slopas i utbildningssektorns tjänste- och arbetskollektivavtal.

09.10.2019 Nyheter
OECD: Utbildning är nyckeln till sysselsättning – OAJ väntar på utbildningssatsningar i budgetmanglingen

En färsk OECD-rapport visar att utbildning lönar sig och särskilt att avlägga en högskoleexamen. OAJ betonar att budgetmanglingen måste ge mera pengar för utbildningen för att regeringens sysselsättningsmål ska nås. I avtalsförhandlingarna siktar OAJ att få ett löneprogram för att öka läraryrkets attraktionskraft.

10.09.2019 Nyheter
 Privata yrkesläroanstalter övergår till årsarbetstid

OAJ och Bildningsarbetsgivarna har nått ett förhandlingsresultat om ett nytt arbetstidssystem för privata yrkesläroanstalter. Förhandlingsresultatet gäller fler än 1 200 yrkeslärare i cirka 30 läroanstalter.

23.11.2018 Nyheter
Förhandlingsresultat om universitetslönerna

I natt nåddes ett förhandlingsresultat som gäller utvecklandet av universitetens lönesystem. OAJ är nöjd med resultatet som styrelserna för OAJ och FOSU behandlar på fredagen. Förhandlingarna fortsätter ännu för övningsskolornas del.

27.09.2018 Nyheter