OAJ vaatii monia muutoksia oppivelvollisuuden pidentämisen lakipakettiin

09.06.2020 - 08.00 Lausunto

OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista toisen asteen tutkinnon suorittamiseen saakka. Nyt lausunnolla oleva esitys ei kuitenkaan järjestön mielestä anna riittäviä edellytyksiä saavuttaa tavoitetta toisen asteen tutkinnosta kaikille.

Lakiesitys vaatii vielä merkittäviä periaatteellisia muutoksia ennen kuin OAJ voi siihen sitoutua ja tukea sen hyväksymistä, sanoo OAJ lausunnossaan.

Yli kymmenkohtaisella korjauslistalla on muun muassa vaatimus siitä, että jokaisella perusopetuksen päättävällä pitää olla toisen asteen opiskelun edellyttämät taidot, tiedot ja opiskeluvalmiudet. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää arvioinnin uudistamista ja uusien arviointikriteerien määrittämistä.

Maksuttomuutta on OAJ:n mielestä rajattava, sillä suurin ongelma on henkilökohtaisen opetuksen, ohjauksen ja tuen riittämättömyys, ei se, maksavatko materiaalit ja matkat.

OAJ:n toiveissa on myös, että oppimisen tuen uudistuksista päätetään oppivelvollisuuden laajentamisen yhteydessä.

Lataa ja lue koko lausunto