• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Suomalainen amisopettaja kilpailee Euroopan komission palkinnosta

20.09.2019 - 13.25 Uutinen
Kuvituskuva
Markku Vengasaho valmentaa mielellään nuoria ammattiin opiskelevia kondiittoreita alan ammattitaitokilpailuihin. Siinä toimii apuna hänen kehittämänsä Mestari–kisälli-koulutusmalli.

Markku Vengasaho on ehdolla Euroopan komission ammatillisen huippuosaamisen palkinnon saajaksi. Lappeenrantalainen kondiittorimestari on saanut aiemmin tunnustusta kehittämästään Mestari–kisälli-mallista, jossa sekä opiskelijat että opettajat saavat oppia alansa parhailta ammattilaisilta. Yleisö voi äänestää palkinnonsaajia verkossa.

Euroopan ammattitaitoviikon (14. –18.10.) päätapahtuma järjestetään tänä vuonna Helsingissä. Euroopan komissio jakaa tapahtumassa vuosittaiset ammatillisen huippuosaamisen palkinnot. Ne ovat tunnustuksia hyvästä työstä ansioituneille opettajille, koulutuksenjärjestäjille ja työnantajille.

Saimaan ammattiopisto Sampon lehtori ja asiakasvastaava Markku Vengasaho on ehdolla palkinnonsaajaksi opettajien ja valmentajien sarjassa. Palkinnon saa ammatillinen opettaja, joka on kehittänyt ammatillista oppimista tai luonut siihen innovatiivisia lähestymistapoja.

Ammatillisen huippuosaamisen palkinnonsaajien yleisöäänestys on avoinna European Vocational Skills Weekin verkkosivuilla 15. lokakuuta asti.  Voittajat valitaan puoliksi yleisöäänten ja puoliksi tuomariston antamien pisteiden perusteella.

Opettajat opiskelevat opiskelijoiden kanssa

Vengasaho tunnetaan erityisesti Mestari–kisälli-koulutusmallin kehittämisestä. Malli on saanut kunniamaininnan ammatillisen koulutuksen parhaiden käytäntöjen kilpailussa.

Kaksi vuotta kestävä Mestari–kisälli-malli tuo yhteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijat, opettajat ja yritysten edustajat. Samalla kaikki oppivat uutta. Vengasaho on suunnitellut koulutuksen konditoria-alalle, mutta sitä sovelletaan jo muillakin ammatillisilla aloilla.

–Huippuammattilaiset, joilla on jokin hyvin erityinen osaaminen alaltaan, voivat jakaa taitojaan muille. Se on Mestari–kisälli-mallin ajatus, Vengasaho kertoo.

Konditoria-alan erikoisosaajat saattavat opettaa vaikkapa näyttävien entrement-kakkujen, koristeiden tai suklaapraliinien valmistusta.

Vengasahon keskeinen oivallus koulutusmallia suunnitellessa oli, että myös opettajien taidot kaipaavat päivittämistä.

– Tarvitsemme alan huippuosaajat kouluttajiksi meille opettajille, jotta oma ammattitaitomme pysyy yllä, hän sanoo.

Lehtori saa nostetta opiskelijoistaan

Yli 20 vuotta opettajana toimineen Vengasahon ilmoitti kilpailuun hänen työnantajansa. Perusteluissa kehaistaan, että Vengasaho on omasta alastaan innostunut joukkuevalmentaja.

Lehtori myöntää innostuvansa helposti aiheesta kun aiheesta.

– Yksi opiskelija sanoi, että ”Markku on ilmapallo, ja me ollaan heliumia”. Se tarkoittaa, että saan voimaa opiskelijoistani ja kohoan heidän voimallaan, hän kuvailee.

Myös työkaverit ovat tärkeitä.

–  Meillä on töissä hyvä tiimi, jossa kannustamme toisiamme.

Opettajana hän haluaa kannustaa kaikkia opiskelijoitaan – sekä erityistä tukea tarvitsevia että kaikkein kunnianhimoisimpia.

– Haluan tukea kaikkia omassa tavoitteessaan, oli se sitten kouluun selviäminen tai se, että haluaa olla maailmanmestari.

Teksti: Veera Nuutinen

Kuva: Kimmo Metsälä, Valkoinen Valas Oy

Jaa