OAJ:n työmarkkinaedunvalvonnan erityisasiantuntijat ova laatineet tämän oppaan käyttöösi. Tämä tiivistetty sopimusopas on tarkoitettu sinulle peruskoulussa ja lukiossa/aikuislukiossa vakituisesti tai määräaikaisesti työskentelevä opettaja, opo tai esihenkilö. Tämä opas on pienimuotoinen Joku roti! -käsikirja, josta löydät tietoa keskeisimmistä virka- tai työsuhteesi ehdoista, palkkauksesta, työajoista sekä virka- ja työvapaista. Tämän sopimusoppaan tulkinnat perustuvat vuonna 2023 voimassa oleviin sopimuksiin (OVTES, Sivistan yksityinen opetusala, Sivistan harjoittelukoulut ja valtion kouluja koskeva sopimus).

Oppaan alussa on tärkeä muistilista asioista, jotka on syytä tarkistaa jokaisen uuden lukuvuoden alussa. Listan tsekkaukset suorittamalla varmistat, että palkkasi maksetaan oikein! On tärkeää kuitenkin huomata, että poikkeuksia ja yksityiskohtia on eri sopimuksissa paljon. Tarkemmat tiedot löydät Työelämäoppaasta, suoraan virka- ja työehtosopimuksista tai olemalla yhteydessä omaan luottamusmieheesi.

OAJ olemme me kaikki yhdessä – jäsenet, järjestötyön aktiivit ja järjestön työntekijät. Palvelussuhteen ehtoja pähkäillessä sinulla onkin apuna aina oma luottamusmiehesi, joka toimii paikallisesti ja tuntee parhaiten paikallisesti sovitut asiat.

Varmista, että saat kirjallisesti viranhoitomääräyksen tai työsopimuksen, jossa on määritelty tehtävänimike, työaika ja palkka

• Jos olet määräaikainen, tarkista että määräaikaisuu delle on määritelty lainmukainen peruste
    (esim. sijaisuus, avoimen viran hoito)
  • Tarkista, että palkanmaksusi perusteena olevassa dokumentissa (esim. opettajatietolomake) on
    kirjattu oikein:
    • hinnoittelutunnus tai palkkaluokka
    • kelpoisuutesi
    • työaika
    • tehtävät ja lisätehtävät
  • Tee työaikasuunnitelma ja sovi esihenkilösi kanssa lukuvuoden töistä ja tehtävistä:
    Työajan ja tehtävien suunnittelussa tulee huomioida riittävä resursointi ja työssäjaksaminen.
  • Varmista, että ymmärrät oman palkkalaskelmasi, jotta voit kuukausittain tarkistaa maksetun palkan oikeellisuuden.
  • Selvitä peruspalkkasi sekä mahdolliset paikallisesti maksettavat lisät.
  • Toimita uudessa virassa tai toimessa kelpoisuustodistukset palkanlaskentaan viivytyksettä.
  • Selvitä oman luottamusmiehesi yhteystiedot.

Opettajan tehtävät

Opettajan on hoidettava virka- tai työsuhteeseensa kuuluvat tehtävät asianmukaisesti. Hänen pitää noudattaa säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohtoja valvontamääräyksiä. Opettajan ja rehtorin työn sisältöä ja tehtäviä ei nykyisin luetella koulutusta koskevassa lainsäädännössä. Tehtävät määräytyvät työsopimuksen tai viranhoitomääräyksen sekä vakiintuneen käytännön mukaisesti. Yleisesti voi edellyttää, että tehtävä on sellainen, että sen voidaan katsoa kuuluvan opettajan tai esihenkilön professioon.

Opetusalla määritellään eri opettajille ja esihenkilöille paikallisesti tehtävänkuvaukset. Varmista, että työnantaja on laatinut tehtävänkuvaukset yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa.

Työnkuvaan kuuluvia tehtäviä ovat esimerkiksi:

• Opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ja ohjauksen antaminen
  • Oman opetuksen tai ohjauksen suunnitteluja jälkityö (ml. arviointi)
  • Turvallisesta oppimisympäristöstä huolehtiminen
  • Yhteistyö kotien kanssa
  • Tukiopetuksen antaminen (perusopetuksessa)
  • Oppilashuoltoon osallistuminen tarvittaessa
  • Toiminnan arviointiin ja kehittämistyöhön osallistuminen

Esimerkiksi seuraavat tehtävät eivät kuulu opettajan virkatehtäviin, eikä niitä voida opettajalle määrätä ilman opettajan suostumusta.

• Oppilaan terveydenhoito ja lääkintä
  • Muuttotyö
  • Siivous (omat sotkut tulee siivota)

Lukuvuoden töitä suunniteltaessa opettajan kannattaa käydä läpi oma tehtäväkuva ja keskittyä perustehtävään ylimääräisen karsimiseksi ja työn hallinnan parantamiseksi. Tämä näkökulma on tärkeä myös koulun vuosisuunnitelmaan laadittaessa.

Palkka ja palkkauksen eri elementit ovat keskeisiä palvelussuhteen ehtoja. Hyvä palkkausjärjestelmä tukee koulun toimintaa, vaikuttaa myönteisesti organisaation tavoitteiden saavuttamiseen ja on toimiva johtamisen väline. Palkkaus määräytyy sen mukaan, oletko opettajana kunnan koulussa, yksityisessä koulussa, harjoittelukoulussa tai valtion koulussa.

Opettajana kunnan koulussa

Peruspalkat ilmoitetaan hinnoittelutunnusten (hitu) mukaan palkkataulukoissa. Eri hinnoittelutunnukset määräytyvät tutkinnon, kelpoisuuden ja tehtävänimikkeen mukaan.
Palkkataulukot löytyvät muun muassa OAJ:n Työelämäoppaan kohdasta Palkat ja palkkiot. Peruspalkka yhdessä paikallisen tehtävän vaativuuden arviointijärjestelmän mukaan
määräytyvän tehtäväkohtaisen osuuden kanssa muodostavat tehtäväkohtaisen palkan. Tehtäväkohtaista palkkaa voi alentaa vain, jos tehtävien vaativuus laskee olennaisesti.
Muita palkkatekijöitä ovat vuosidonnainen lisä, erityistehtäväpalkkiot ja ylitunnit.

Opettajana yksityisessä koulussa

Yksityisellä opetusalalla toimessa olevien opettajien ja päätoimisten tuntiopettajien palkka koostuu peruspalkasta ja kokemukseen perustuvista lisistä sekä muista lisistä ja erityistehtävistä. Opettajien peruspalkat on jaettu tilastokoodeihin nimikkeen, oppilaitosmuodon ja suoritetun tutkintotason mukaan. Kelpoisen opettajan palkka on vähintään peruspalkan tai palkka-asteikon alarajan suuruinen. Palkkataulukot löytyvät muun muassa OAJ:n Työelämäoppaan kohdasta Palkat ja palkkiot.

Opettajana harjoittelukoulussa tai valtiolla

Harjoittelukoulujen ja valtion koulujen opetushenkilöstön varsinainen palkka muodostuu tehtävien vaativuuteen perustuvasta tehtäväkohtaisesta palkanosasta, henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvasta suorituskategoriasta ja -prosentista sekä 31.12.2009 voimassa olleesta, aikaisemmin voimassa olleeseen sopimukseen perustuvasta takuupalkasta tai vastaavasta palkkatekijästä. Palkkataulukot löytyvät muun muassa OAJ:n Työelämäoppaan kohdasta Palkat ja palkkiot.

Muut palkkatekijät

Henkilökohtainen lisä

Useimmissa opetusalan virka- ja työehtosopimuksissa on sovittu, että työntekijälle voidaan maksaa varsinaiseen palkkaan tai peruspalkkaan kuuluvaa henkilökohtaista lisää. Lisä maksetaan työsuorituksen arvioinnin perusteella. Lisän perusteena ovat henkilön ammatinhallinta, henkilökohtainen työsuoritus sekä muut paikallisesti määritellyt henkilökohtaiset taidot.

Työnantajan ja henkilöstön edustajat määrittelevät paikallisesti yhdessä henkilökohtaisen lisän yleiset maksamisperusteet. Henkilökohtaisia lisiä maksettaessa on eri työntekijäryhmiä kohdeltava tasapuolisesti. Lisän myöntämisen ja muuttamisen pitää perustua henkilön työsuorituksen arviointiin, joka voidaan tehdä esimerkiksi vuosittain kehityskeskustelun yhteydessä.

Henkilökohtaisen lisän maksamisen perustelut on annettava pyydettäessä. Toistaiseksi myönnetty henkilökohtainen lisä on mahdollista alentaa tai poistaa vain, jos työsuoritus oleellisesti laskee.

Vuosisidonnainen lisä ja kokemuslisä

Vuosisidonnainen lisä (kunnan opettajat) ja kokemuslisä (yksityisen opetusalan opettajat) perustuvat työkokemukseen. Lisään oikeuttavaan palvelusaikaan luetaan kaikki päätoimiseksi katsottava palvelu seuraavin ehdoin:

• vähintään 30 kalenteripäivän tai täyden kuukauden työ
  • vähintään 18 vuoden ikä
  • päätoiminen opettajan tai rehtorin työ
  • yrittäjän työ, josta olennaista hyötyä nykyisissä tehtävissä yhteensä enintään viisi vuotta
  • muu työ, josta on olennaista hyötyä nykyisissä tehtävissä (työnantajan harkinnan mukaan)

Lisää haettaessa sinun tulee toimittaa työnantajalle
aiemmat työtodistukset. Lisätietoja löydät Työelämäoppaasta.

Ylituntipalkkio

Opettajalle maksetaan viran/toimen opetusvelvollisuuden ylittävistä tunneista ylituntipalkkio.
Opettajan ylituntipalkkion suuruus kuukaudessa eli vuosiviikkoylituntipalkkio lasketaan eri virka- ja työehtosopimuksissa hieman eri kertoimella.

Ylitunti voidaan maksaa myös kertatuntipalkkiona. Kertatunteina maksetaan mm. tukiopetustunnit ja ylitunnit alle vuoden mittaisissa sijaisuuksissa. Tällöin maksettava ylituntisumma vaihtelee kuukausittain työviikkojen ja keskeytysaikojen mukaan.

Koulu- ja kuntakohtainen lisätehtävä (kunnan opettajat)

Koulu- tai oppilaitoskohtaisen opetuksen kehittämiseen, suunnitteluun tai hallintoon liittyvästä erikseen määrätystä tehtävästä (esim. koulun johtoryhmän jäsenyys tai muu vastuutehtävä) maksetaan opettajalle korvaus, jonka työnantaja vahvistaa palkkaliitteestä.

Tehtävästä maksettavan korvauksen pitää perustua tehtävän työmäärään ja vaativuuteen. Selvitä lukuvuoden alussa, kuinka paljon tehtävään on suunniteltu käytettävän työaikaa. Peruskoulussa koulukohtainen rahamäärä määräytyy palkkaperusteryhmien lukumäärän mukaan.

Kesäaika, lomat ja korvaukset

Suuri osa opettajista on opetusvelvollisuustyöajassa tai vuosityöajassa, jolloin he eivät kuulu vuosilomamääräysten tai vuosilomalain piiriin. Sen sijaan opettajilla on kesäkeskeytysaika, johon työnantaja ei saa sijoittaa työtehtäviä, joita ei ole erikseen virka- ja työehtosopimuksessa sovittu. Tällaisia ovat esim. vesot/tesot ja vuosityöajassa olevan opon jälkiohjaukseen kuuluvat työtehtävät.
Opettajilla on määritelty 16.6. alkava laskennallinen vuosiloma, jota käytetään sairausvakuutuslain mukaisten päivärahojen laskemiseen.

Lisätietoa opettajien lomista löydät Työelämäoppaasta.

Lomaraha

Lomaraha maksetaan elokuun tai heinäkuun palkanmaksun yhteydessä, ellei paikallisesti toisin sovita. Lomaraha maksetaan myös palvelussuhteen päättyessä. Sivutoimisille tuntiopettajille ei makseta lomarahaa. Lomarahan suuruus lasketaan heinäkuun tai elokuun varsinaisesta palkasta. Opetusvelvollisuustyöajassa työskentelevät opettajat eivät voi vaihtaa lomarahaa vapaaksi.
Tarkemmat tiedot lomarahan määrästä löydät Työelämäoppaasta oman sopimusalan palkkaussivulta.

Määräaikaisen opettajan lomapäiväkorvaus

OAJ on neuvotellut lomapäiväkorvauksen koko lukuvuoden työajan palveluksessa olleelle määräaikaiselle päätoimiselle opettajalle, jolla ei ole oikeutta vuosilomaan. Palvelussuhteen päättyessä maksetaan lomapäiväkorvaus, joka on riippuvainen virka- ja työehtosopimuksissa sovitusta kertoimesta sekä palvelussuhteeseen sisältyvien lomanmääräytymiskuukausien lukumäärästä. Löydät määräaikaisen opettajan lomapäiväkorvauksien tarkemmat tiedot sopimuksittain Työelämäoppaasta.

Virka- ja työvapaat

Palkalliset virka- ja työvapaat

• Sairauspoissaolo, pituus vaihtelee virka- tai työehtosopimuksen mukaan
  • Raskausvapaa, 40 arkipäivää (tietyt ehdot palkallisuudelle)
  • Vanhempainvapaavapaa, 32 arkipäivää (tietyt ehdot palkallisuudelle)
  • Tilapäinen hoitovapaa
  • Reservin kertausharjoitus ja väestönsuojelukoulutus
  • Oma 50- ja 60-vuotispäivä
  • Oma vihkiäispäivä tai parisuhteen rekisteröinti
  • Lähiomaisen hautajaispäivä (virka- ja työehtosopimuksissa määritellään, ketkä ovat lähiomaisia)
  • Kutsuntapäivä
  • Työnantajan määräämä terveydenhoidollinen tutkimus
  • Välttämätön lääkärissä tai lääkärin määräämässä tutkimuksessa käynti

Palkattomat virka- ja työvapaat

• Vanhempainvapaa (palkallisten päivien jälkeen)
  • Erityisraskausvapaa
  • Hoitovapaa ja osittainen hoitovapaa
  • Poissaolo pakottavista perhesyistä
  • Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
  • Omaishoitovapaa
  • Opintovapaa
  • Useimmat harkinnanvaraiset virka- ja työvapaat (mm. vuorotteluvapaa)

Muista:

• Ota yhteyttä luottamusmieheen aina ennen kuin haet virka-/ työvapaata, jotta vältät turhat palkanmenetykset!

• Hae virkavapaata aina kirjallisesti.

• Sovi työvapaasta aina kirjallisesti.

Työkyvyttömyys ja sairaspoissaolo

Työnantajalla tulee olla ohjeet siitä, miten toimitaan, kun työntekijä sairastuu. Työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa sairastumisestaan työnantajalle. Työnantajalla on oikeus pyytää todistus työkyvyttömyydestä jo ensimmäisestä poissaolopäivästä. Työnantajalla on myös oikeus edellyttää, että työkyvyttömyystodistus on työterveyshuollon lääkäriltä.

• Sairauspoissaolon aikana ei pidä tehdä töitä.
  • Opettajalla, joka on opetusvelvollisuustyöajassa, on oikeus sairauspäivärahaan, määräaikaiseen kuntoutustukeen ja kuntoutusrahaan laskennallisen vuosiloman ajalta riippumatta siitä, onko virka- tai työvapaata haettu vai ei. HUOM! päivärahan omavastuuaika.

Sairausajan palkka

Opetusalan virka- ja työehtosopimuksissa on sovittu, että sairausajalta on oikeus saada palkka tietyin edellytyksin. Löydät eri sopimusten tarkat edellytykset Työelämäoppaasta.

Kesälomalla sairastuminen

• Peruskoulun ja lukion opettajat ovat opetusvelvollisuus- tai vuosityöajassa eli heillä ei ole
    vuosilomaoikeutta
  • Koulujen lyhytaikaisia lomia ja kesäkeskeytystä eli kesälomaa ei voi siirtää toiseen ajankohtaan
  • Opettajien ei tarvitse hakea työkyvyttömyyden takia sairauspoissaoloa kesäkeskeytyksen ajalle
  • Opettajalla on oikeus hakea itselleen Kelan sairauspäivärahaa 16.6. alkavan laskennallisen vuosiloman ajalta, mikäli työkyvyttömyys osuu sen päälle ja työkyvyttömyydestä on lääkärin todistus. Sairauspäivärahassa on omavastuuaika, joka alkaa kulua sairastumisesta.
  • Lisätietoa saat Työelämäoppaasta
  • Rehtori tai apulaisrehtori, joka sairastuu vuosilomansa aikana, saa siirrettyä työkyvyttömyysajalle sijoittuvat vuosilomapäivät myöhäisempään ajankohtaan pyytämällä siirtoa ilman aiheetonta viivytystä ja mikäli mahdollista ennen loman alkua.

Lääkärissä ja tutkimuksissa käynti työajalla

Lääkärissä tai tutkimuksissa käynti on palkallista:

• Työnantajan määräämät tai työn edellyttämät lakisääteiset terveydenhoidolliset tutkimukset ja
    tarkastukset.
  • Jos viranhaltija tai työntekijä on joutunut todellisen tarpeen niin vaatiessa lääkärin lähetteellä määräämään tutkimukseen sairauden toteamiseksi.
  • Synnytystä edeltävät lääketieteelliset tutkimukset tai lääkärintarkastukset, jotka ovat välttämättömiä sairausvakuutuslain mukaisen raskausrahan saamiseksi (mm. neuvolakäynnit).
  • Äkillinen sairastuminen keskellä työpäivää ja sen vuoksi hakeutuminen lääkäriin voidaan tehdä
    työajalla.
  • Äkillinen hammassairaus tai muu äkillinen sairastuminen, jos sairaus vaatii saman päivän aikana annettavaa hoitoa, eikä sitä voida antaa työajan ulkopuolella.

Tutkimukseen on todellinen tarve, jos sitä ei voida tehdä työajan ulkopuolella tai jos on kyse äkillisestä tutkimustarpeesta.

Lääkärissä tai tutkimuksissa käynti on palkatonta:

• Oma-aloitteiset työterveyslääkärissä, hammaslääkärissä tai -hoidossa käymiset sekä useamman
    päivän kerrallaan kestävät tutkimukset.
  • Lääkärin määräämä lääkärintarkastus, jossa seurataan terveydentilaa
  • Kansanterveystyöhön liittyvät vapaaehtoiset joukkotai ikäryhmätarkastukset tai ajokorttia varten suoritettu lääkärintarkastus.