Työmme Aasiassa

Filippiinit 4.jpg

Kuva Filippiineiltä.

Projekti: Promoting Educators’ Rights in Asia.

Projektille on myönnetty ulkoministeriön tukea vuosille 2022–2025 ja se toteutetaan yhdessä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin ja Education Internationalin kanssa.

OAJ tukee Filippiinien ja Nepalin opettajajärjestöjä yhdessä SASKin ja Education Internationalin kanssa. Työ tehdään liittojen välisenä – ei siis ylhäältä alaspäin suuntautuvana. Nykyinen projekti on toimintamahdollisuuksia vahvistava (capacity building) kokonaisuus, jossa muun muassa lisätään ay-liikkeen toimijoiden osaamista työ- ja ihmisoikeuksista.

Ydintavoitteet

• Kehitetään opettajajärjestöjen aktiivien ja jäsenten osaamista, työ- ja ihmisoikeuksien tuntemusta sekä vahvistetaan toimintaedellytyksiä.
  • Kehitetään alueelle oma opettajien työelämän ihmisoikeuksien tilannetta mittaava Teachers Rights Index.
  • Kerätään todisteita työ- ja ihmisoikeusrikkomuksista ja julkaistaan ne Teachers Rights Indexissä.
  • Ajetaan aktiivisesti yhdenvertaisia, kunnollisia työolosuhteita sekä julkisella että yksityisellä koulutuskentällä (muun muassa minimipalkka, äitiysturva, sosiaaliturva).
  • Edistetään kunnollisia työolosuhteita, sosiaalista dialogia ja työelämän ihmisoikeuksia sekä tuetaan kasvatus- ja koulutusalan ay-liikkeitä omien oikeuksiensa puolustamisessa tutkimusperusteisesti ja kansainvälisesti tunnustetuin välinein.

Filippiinit nousi maailman kymmenen työntekijöille vaarallisimman maan joukkoon vuonna 2020. Filippiinien hallinto on vastuussa lukuisista työntekijöihin kohdistuvista ihmisoikeusrikkomuksista, painostuksesta ja hyökkäyksistä.

Maassa on hyväksytty terrorismin vastainen laki, jonka nimissä siviili- ja työoikeuksia on kavennettu. Monenlaista häirintää, pidätyksiä, syrjintää ja jopa tappoja on kohdistettu myös ay-aktiiveihin. Ammattiyhdistysliikkeiden toiminnasta on tehty vaikeaa ja vaarallista.

Opettajien keskipalkka on Filippiineillä noin 450 euroa kuukaudessa ja aloittavalla opettajalla kuukausipalkka lähtee 280 eurosta. Luokissa on normaalisti 50–60 oppilasta. Työpäivät ovat usein pitkiä, koska koulua käydään usein kahdessa vuorossa. Opettajien pitää monesti hankkia opetuksessa käyttämänsä laitteet kuten tietokoneet, televisiot ja tuulettimet itse.

OAJ:n yhteistyökumppanijärjestöjen opettajat ovat kokeneet monenlaista häirintää ammattiyhdistystoiminnan vuoksi. Moni opettaja-aktiivi on kokenut väkivallan uhkaa, heitä on seurattu, heistä on levitetty julisteita, heidän liikkumistaan on rajoitettu ja opettajantyötä häiritty. Moni on joutunut lopettamaan opettajan työn.

Nepalin opettajien työ- ja ihmisoikeuksien toteutumisessa on paljon haasteita, valtio kontrolloi vapauden ja demokratian toteutumista myös vaikeuttamalla ammattiyhdistysliikkeiden toimintaa. Ay-liikkeen mahdollisuudet sosiaalidialogiin hallinnon kanssa ovat heikot, eikä työehtoneuvotteluita tueta. Valtion kontrolli kasvoi entisestään koronapandemian aikana. Lisäksi opettajien olot ovat kurjistuneet sen jälkeen, kun valtio on hajauttanut koulutuksen hallinnon kunnille.

Opettajilla ei ole palkkaohjelmaa ja he ansaitsevat 30 000–90 000 NPR (noin 200–600 e/kk). Opetuksen rahoitusta vähennetään ja koulutusta yksityistetään. Tämä kaikki uhkaa opettajien oikeuksien toteutumista sekä oppilaiden mahdollisuuksia päästä laadukkaan opetuksen piiriin. Erityisesti tyttöjen kouluun pääsy on hankalaa, asema koulussa huono ja luku- ja kirjoitustaito heikkoa (Joshi ym. 2022, s.512).

Joshi, P. R., Digari, S., & James, M. C. (2022). The Difference a Female Teacher Makes: Analysis of Girls' School Achievement in Nepal. Educational studies (Ames), 58 (4), 511-529. https://doi.org/10.1080/00131946.2022.2051032

Suomen YK-liitto. (2023). Kestävä kehitys – Agenda 2030.

Ulkoministeriö. (2023). Kehitysyhteistyön määrärahat ja tilastot.