Työmme Afrikassa

Eswatini 2.jpg

Kuva Eswatinista.

Opettajajärjestöjen vahvistamista Eswatinissa ja Mosambikissa

Projekti: Promoting Educators’ Rights in Africa.

Projektille on myönnetty ulkoministeriön tukea vuosille 2022–2025 ja se toteutetaan yhdessä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin ja Education Internationalin kanssa.

OAJ tukee Eswatinin ja Mosambikin opettajajärjestöjä yhdessä SASKin ja Education Internationalin kanssa. Työ tehdään liittojen välisenä – ei siis ylhäältä alaspäin suuntautuvana. Nykyinen projekti on toimintamahdollisuuksia vahvistava (capacity building) kokonaisuus, jossa muun muassa lisätään ay-liikkeen toimijoiden osaamista työ- ja ihmisoikeuksista.

Ydintavoitteet

• Vahvistetaan opettajajärjestöjen toimijoiden toimintaedellytyksiä, jotta erityisesti naisten, nuorten opettajien, alkuperäiskansoihin kuuluvien opettajien sekä HLBTQIA+-yhteisöön kuuluvien opettajien aseman parantuu
  • Perustetaan Eteläiseen Afrikkaan nuorten opettajien ja liittoaktiivien verkosto, joka vahvistaa nuorten toimijoiden roolia järjestöissä. Alueellinen verkosto liittyy osaksi laajempaa Afrikan nuorten opettajien verkostoa (Young Educators’ Network), jonka luomiseen samalla osallistutaan

IMG_6694.jpg

Eswatini (ent. Swazimaa) on Etelä-Afrikan valtion rajojen sisäpuolella oleva valtio, jonka hallintomuoto on absoluuttinen monarkia. Eswatinin 1,3 miljoonasta kansalaisesta noin 70 % asuu maaseudulla ja noin 63 % elää köyhyysrajan alapuolella, eli alle 3,20 $ päivässä.

Absoluuttinen monarkia näkyy esimerkiksi siinä, että maan seitsemän poliittista puoluetta on kielletty ja niiden toiminta estetty väkivalloin. Varsinaiset ammattijärjestöt ovat virallisesti kiellettyjä, mutta ammattiyhdistysliike toimii maassa yhdistyspohjaisena. Nämä yhdistykset kuuluvat valtion silmissä oppositioon.  Opettajien ammattiyhdistys SNAT (Swaziland National Association of Teachers) on maan isoin ammattiyhdistys.

SNATin työlle on tarvetta, sillä opettajien asema Eswatinissa on vaikea. Suurin osa maan kouluista on julkisia ja opettajia koulutetaan jopa yli tarpeen. Valtio on kuitenkin hidas luomaan työpaikkoja ja opettaja-oppilas-suhde on 1:50 ja noin 3000 opettajaa on työttömänä.

Jos opettaja pääsee töihin, työolot ovat hyvin haastavat: välimatkat ovat valtavan pitkiä ja tiet ajamiseen kelpaamattomia. Lisäksi puhtaasta vedestä ja kunnollisista opetustiloista on pulaa.

Tämä johtaa tilanteisiin, joissa opettajat eivät halua maaseudulle töihin, vaan kouluihin palkataan epäpäteviä ja valmistautumattomia opettajia. Tämä on osin syynä siihen, että huolimatta tukitoimista (mm. ilmainen peruskoulu) noin 66 % maaseudun peruskouluikäisistä jättää koulun kesken. (Dlamini ym., 2022).

Opettajien huonot työolot ovat suorassa yhteydessä siihen, että monet lapsista eivät ole koulutuksen piirissä. SNATin toiminnan tukeminen tukee myös lasten kouluttautumista.

Mosambikin tilanne Itäisessä Afrikassa on monessa suhteessa hyvin hauras. Pohjois-Mosambikia, Cabo Delgadoa, rasittavat maakaasuvarantoja havittelevien islamistiterroristien hyökkäykset, joiden takia alueen asukkaat ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan tai tulleet tapetuiksi. Tämä on ajanut myös oppilaat ja opettajat kodeistaan sekä kouluistaan.

Myös luonnonkatastrofit ovat kurittaneet Mosambikia, johon iskee toistuvasti tulvia, rankkasateita ja kovia tuulia aiheuttavia sykloneita. Infrastruktuuri on heikkoa ja vahingoittunutta.

Luonnonkatastrofit yhdessä koronapandemian kanssa ovat kurittaneet Mosambikin taloutta, ja raaka-aineiden, elintarvikkeiden ja elinkustannusten hinnat ovat kohonneet merkittävästi. Lisäksi Mosambikissa on paljon sukupuolittunutta väkivaltaa, ja useat tytöt ja naiset ovat jättäytyneet pois koulusta ja opetustyöstä.

1600 opettajaa on vailla työtä ja kunnollista asuinsijaa. Sekä oppilaiden että opettajien terveys on pandemian jäljiltä hauras. Koulusulut, matkustusrajoitukset ja taloudellinen ahdinko ovat vaikeuttaneet opettajien ammattiyhdistystoimintaa merkittävästi.

ONP (Organicao Nacional dos Professores) opettajien ammattiyhdistys pyrkii ajamaan opettajien työ- ja ihmisoikeuksia, mutta sillä ei ole virallisen ammattijärjestön asemaa. Yhdistyksellä ei ole vielä valtuuksia työehtoneuvotteluihin tai täysimittaiseen lakko-oikeuteen.

Lisäksi ONP kärsii heikosta taloudesta, sillä jäsenmaksujen maksaminen on vähäistä. Myös yhdistyksen perustoiminnot vaativat vahvistamista, sillä ONP:llä ei ole vahvaa yhdistystaustaa. Toimintaedellytysten vahvistaminen onkin Mosambikissa erityisen keskeistä.

Dlamini, J., Plessis, A. R. D., & Markham, L. (2022). Staffing and Retention Challenges of Teachers in Rural Schools of Eswatini: The Case of the Lubombo Region. International journal of rural management, https://doi.org/10.1177/09730052221084767

AY-aktiivien osaamisen vahvistamista yliopistokurssilla Etelä-Afrikassa

Projekti: Global Labour University (GLU) for Trade Union Rights, Policy and Practice, South Africa.

Projektille on myönnetty ulkoministeriön tukea vuosille 2022–2025 ja se toteutetaan yhdessä Tieteentekijöiden liiton ja Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin kanssa.

Projektissa tuetaan Global Labour Universityn (GLU) intensiivikurssia, joka on suunnattu etenkin afrikkalaisille ay-aktiiveille. Etelä-Afrikassa Witwaterstandin (Wits) yliopistossa toteutettava ainutlaatuinen kansainvälinen ay-koulutuskokonaisuus, joka tarjoaa mahdollisuuksia uuden sukupolven ay-toimijoille maailmanlaajuiseen verkostoitumiseen ja solidaarisuuden rakentamiseen. Koulutuksesta vastaavat Witsin professorit ja vierailevat luennoitsijat ympäri maailmaa. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. maailmantalouden kysymykset, valtion rooli, ihmiskuntaa uhkaavat ympäristökysymykset, tulonjako- ja palkkapolitiikka, demokraattisten järjestelmien nykytila ja tulevaisuus, sukupuolten tasa-arvo ja työn tulevaisuus.

Ydintavoitteet

• Vahvistaa kurssilaisten osaamista ja siirtää osaaminen käytännön ay-toimintaan kurssilaisten kotimaissa, esimerkiksi vahvistaa kurssilaisten valmiuksia julkiseen keskusteluun sekä poliittisiin prosesseihin.
  • Mahdollistaa se, että osallistujat kehittävät yhdessä strategioita ay-oikeuksien ja ihmisarvoisten työolojen puolustamiseksi ja noudattamiseksi kansainvälisissä tuotantoketjuissa.

Kotitaloustyöntekijöiden elin- ja työolojen parantamista Mosambikissa

Projekti: Melhoria das Condições de Vida e de Trabalho dos Empregados Domésticos em Moçambique I Project 2026: Strengthening Rights of Domestic Workers.

Projektille on myönnetty ulkoministeriön tukea vuosille 2022–2025 ja se toteutetaan yhdessä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin kanssa.

Projektissa tuetaan Mosmabikin kotitaloustyöntekijöiden elin- ja työoloja, tukemalla paikallista kotitaloustyöntekijöiden kansallista liittoa (SINED). Mosambikin kotitaloustyöntekijät työskentelevät epävirallisella sektorilla, jossa palkkaus on pientä, ihmis- ja työoikeudet huonolla tolalla ja suoranaisen väkivallan uhka on suuri. Erityisesti nuoret naiset tai tytöt joutuvat tekemään raskaita töitä pienellä palkalla vailla arvostusta, ylityökorvauksia, sosiaaliturvaa, äitiysvapaita tai kirjallisia sopimuksia. Kotitaloustyöntekijöiden ja heidän perheidensä lisäksi myös SINEDin aktiivit ja toimihenkilöt ovat hankkeen kohderyhmää.

Ydintavoitteet

• Vahvistaa kotitaloustyöntekijöiden järjestäytymistä, kehittämällä liiton taloushallinto- ja jäsenrekisterijärjestelmiä, edistämällä työntekijöidenrekisteröitymistä sosiaaliturvan piiriin, tarjoamalla jäsenistölle oikeusapua sekä kampanjoimalla työntekijöidenoikeuksista laajalle yleisölle ja päätöksentekijöille.
  • Hankkeessa kampanjoidaan aktiivisesti ILO:n yleissopimuksen C189 ratifioimisen puolesta sekä sosiaaliturvalainsäädännön kehittämiseksi.
  • Hankkeen tuloksena Mosambikin noin 500 000 kotitaloustyöntekijän oikeustietoisuus ja työolot paranevat. SINED vahvistuu sekä maantieteellisesti että taloudellisesti.

Afrikan Unionin vapaakauppasopimus (AfCFTA)

Projekti: Trade Unions in Africa and Trade and The Africa Continental Free Trade Agreement.

Projektille on myönnetty ulkoministeriön tukea vuosille 2022–2025 ja se toteutetaan yhdessä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin ja sen lukuisten jäsenjärjestöjen kanssa.

Hankkeessa pyritään parantamaan Afrikan mantereen ay-liikkeiden osaamista ja mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa vapaakauppasopimusneuvotteluihin. Afrikan Unionin (AU) vapaakauppasopimus on osa AU:n Agenda 2063 tavoitteita, jossa pyritään luomaan Afrikan 55 valtion väliset, yhteiset ja vapaat markkinat. Tällä AU pyrkii luomaan Afrikkaan investointeja, taloudellista kasvua ja materiaalista hyvinvointia. Vapaakauppasopimuksen vaarana kuitenkin on, että se heikentää työntekijöiden asemaa sekä työn ja työntekijöiden suojelua ja sääntelyä koskevaa lainsäädäntöä, häiritsee kansallisia työmarkkinoita ja heikentää ay-liikkeen toimintaa ja vaikuttamismahdollisuuksia. Tästä syystä on tärkeää tukea Afrikan ay-liikkeitä vaikuttamisprosessissa, jotta sopimus huomioisi myös työntekijäosapuolen työ- ja perusoikeudet.

Ydintavoitteet

• Parantaa Afrikan mantereen ay-liikkeiden osaamista ja mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa vapaakauppasopimukseen
  • Tuetaan Afrikan ammatillisten keskusjärjestöjen vaikuttamisen, kehittämisen ja alueellisten näkemysten esilletuomisen tietotaitoja vapaakauppasopimusneuvotteluissa
  • Hankkeessa tehdään tutkimusta, jonka toivotaan vaikuttavan edunvalvontaan ja seurantamekanismin kehittämiseen suhteessa vapaakauppasopimukseen