Globaalin työmme lähtökohdat

OAJ on tehnyt kehitysyhteistyötä 1980-luvulta lähtien. Nykyään OAJ:n kansainvälisessä työssä kehitysyhteistyö ja globaali vastuu painottuvat aiempaa enemmän. OAJ:n valtuusto on asettanut järjestön tavoitteeksi, että 0,7 prosenttia OAJ:n jäsenmaksutuotoista ohjataan kehitysyhteistyöhön ja muuhun solidaarisuustyöhön. Myös OAJ:n jäsenten solidaarisuusverkosto on aloittanut työnsä.

0,7 prosentin tavoite on linjassa sen YK:n jäsenvaltioille asettaman tavoitteen kanssa, että jäsenvaltiot kohdentaisivat BKT:stä 0,7 prosenttia kehitysyhteistyöhön. Esimerkiksi Suomi on kuitenkin päässyt tähän tavoitteeseen vain 1990-luvun talouslaman aikaan. Vuonna 2022 Suomi käytti 0,42 prosenttia bruttokansantuotteestaan kehitysyhteistyöhön (Ulkoministeriö, 2023).

OAJ:n kehitysyhteistyö ja muu solidaarisuustyö nojaa vahvasti järjestön strategisiin linjauksiin. Kansainvälisessä strategiassamme määrittelemme työmme lähtökohdat. Lisäksi taustalla vaikuttavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet,  Education Internationalin strategiset linjaukset, SASKin strategia sekä Suomen kehityspolitiikan painopisteet.

OAJ:n ydinviesti on selkeä. Globaalit ongelmat eivät pysähdy kansallisvaltioiden rajoille, vaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseen tarvitaan rajoja ylittävää yhteistyötä. OAJ haluaa tehdä oman osuutensa tässä työssä. OAJ edistää koulutuksen asiaa myös maailmalla.

Laadukasta koulutusta ei voi olla ilman, että opettajien työelämän ihmisoikeudet ovat kunnossa. Muun muassa järjestäytymis- ja lakko-oikeus, riittävä palkka, turvalliset työolosuhteet sekä ammatin arvostus ovat asioita, joita edistämme kotimaassa ja maailmalla. Keskitymme erityisesti yhteistyöhön muiden opetusalan ammattiliittojen kanssa.

Kannamme globaalia vastuuta myös muilla tavoin. Olemme esimerkiksi määrittäneet omalle työllemme ilmastotavoitteet OAJ:n ilmastoteoissa.

Kehitysyhteistyön aikajana

ZIMBABWE

1981–1991 Opettajajärjestö ZIMTA (johtajuuskoulutukset)

1992–1994 Opettajajärjestö ZIMTA (johtajuuskoulutukset)