Tyttöjen koulutus

Kun tytöt saavat laadukasta koulutusta, tukea saa yksilöjen lisäksi koko yhteisö. Kun kaikki otetaan koulutuksen avulla yhteiskuntaan mukaan, kasvatetaan bruttokansantuotetta, tuetaan demokratia- ja tasa-arvokehitystä sekä samalla taistellaan lapsiavioliittoja ja lapsityötä vastaan. Tyttöjen oikeuksiin panostaminen on panostamista ihmisoikeuksien toteutumiseen.

OAJ:n kansainvälinen strategia painottaa tyttöjen koulutuksen sekä demokratiakehityksen tukemista. OAJ:n hanketyö keskittyy ennen kaikkea opettajajärjestöjen tukemiseen maailmalla, mutta jokaisessa hankkeessa on huomioitu tavalla tai toisella myös gender-näkökulma.

OAJ tukee tyttöjen koulutusta myös toimimalla vuosittain Planin Tyttösponssina.

Työ tyttöjen oikeuksien parantamiseksi on linjassa ulkoministeriön kehityspolitiikan tavoitteiden kanssa. Erityisesti se toteuttaa tavoitetta “Laadukas ja inklusiivinen koulutus”. Pyrkimyksenä on vahvistaa globaalin etelän yhteiskunnissa heikommassa asemassa olevien oikeutta laadukkaaseen ja inklusiiviseen koulutukseen.