Sosiaaliturvan heikennykset

Maan hallitus on muuttanut tai muuttamassa useita sosiaaliturvaa heikentäviä lakeja. Tälle sivulle on koottu kaikki tämänhetkiset tiedot heikennysten sisällöistä.

Sosiaaliturvaan on tullut ja on tulossa isoja heikennyksiä. Osa hallitusohjelmassa ehdotetuista sosiaaliturvan heikennyksistä on jo hyväksytty eduskunnassa laeiksi, osa on vasta esityksiä. Sosiaaliturvan heikennykset vaikuttavat erityisesti lomautettuihin tai työttömiin OAJ:n jäseniin. Opetus ja tiede -työttömyyskassa on myös kerännyt sivuilleen esimerkkejä siitä, miten leikkaukset vaikuttavat.

Varmista, että olet työttömyyskassan jäsen ja yhteystietosi ovat ajan tasalla. Jos olet opettajaksi opiskeleva, liity heti kassan jäseneksi. Näin työssäoloehtosi kertyy mahdollisimman nopeasti.

Tarkempaa tietoa heikennysten vaikutuksista saat omasta työttömyyskassastasi.

1.1.2024 voimaantulleet heikennykset

Lomakorvauksen jaksotus tarkoittaa, että työsuhteen päättyessä maksettavat, pitämättömät kesälomapäivät ja muut korvaukset siirtävät työttömyyskorvauksen alkua eteenpäin laskennallisen päiväpalkan verran. Jos sinulle esimerkiksi maksetaan pitämättömiä lomia kuukauden verran työ- tai virkasuhteen päättyessä, siirtyy työttömyyskorvauksen maksaminen kuukauden eteenpäin.

Omavastuuaika pidenee viidestä päivästä seitsemään päivään. Työttömyyspäivärahan maksaminen aloitetaan seitsemän päivän kuluttua ilmoittautumisestasi työttömäksi. Myös osa-aikaisen henkliön  omavastuuaikojen määräytymisperusteet muuttuvat. Lue lisää työttömyyskassan sivuilta

Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan indeksikorotus poistuu. Tämä tarkoittaa että päiväraha ei enää muutu inflaation mukaan. Aiemmin päiväraha oli sidottu rahan arvoon, jolloin päivärahan määrä seurasi mekaanisesti inflaatiota. Jos inflaatio nousi, päivärahan arvo nousi. Nyt korjausta ei tehdä, jolloin inflaation noustessa päivärahan ostovoima heikentyy.

1.4.2024 voimaantulleet heikennykset

Aiemmin ansiosidonnaiseen päivärahaan on kuulunut erillinen osuus alaikäisten lasten työttömäksi jääville vanhemmille. Korotusta sai 7,01 euroa yhdestä lapsesta, 10,29 euroa kahdesta lapsesta ja 13,26 euroa kolmesta tai useammasta lapsesta.

Nyt lapsikorotukset ovat poistuneet.

Sovitellussa ansiopäivärahassa on suojaosa. Tämä tarkoittaa, että henkilön palkkatuloilla tai sivutoimisen yritystoiminnan tuloilla on vaikutusta päivärahan määrään vasta suojaosan ylittyessä. Suojaosa on kuukauden hakujaksolla 300 euroa ja 4 viikon hakujaksolla 279 euroa.

Suojaosa poistuu 01.04.24 alkaen. Suojaosan poiston jälkeen puolet soviteltavasta tulosta vähennetään ansiopäivärahasta.

1.8.2024 voimaantulevat heikennykset

Vuorotteluvapaajärjestelmä lopetetaan niin, että viimeinen päivä jäädä vuorotteluvapaalle on 31.7.2024.

Petteri Orpon hallitus esittää, että aikuiskoulutustuki lopetetaan 31.7. alkaen. Lakiuudistus on tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä, joten aikatauluihin saattaa tulla muutoksia. Ajantasaisen tiedon löydät Aikuiskoulutustuki.fi -sivustolta.

1.9.2024 voimaantulevat heikennykset

Petteri Orpon hallituksen esityksessä leikataan ansiosidonnaista päivärahaa seuraavasti:

• 80 % tasolle 40 etuuspäivän jälkeen (n.2kk jälkeen)
  • 75 % tasolle 170 etuuspäivän jälkeen (n. 8kk jälkeen)

Lakimuutoksen eduskuntakäsittely on kesken, joten muutoksia saattaa vielä tulla.

Tällä hetkellä 6 kuukauden työskentely jäsenyysaikana oikeuttaa ansiopäivärahaan. Jatkossa ansiopäivärahaa voi saada, kun on kassan jäsenyyden aikana työskennellyt vuoden, eli työssäoloehdon pituus kaksinkertaistuu.

Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi vastavalmistunut opettaja ei saa ensimmäisen kesätyöttömyyden aikana ansiosidonnaista päivärahaa vaan työmarkkinatukea, jos hänellä ei ole aiempaa työssäoloehtoa kerryttävää työkokemusta.

Euroistaminen tarkoittaa, että riittävää työskentelyä ennen työttömyyttä arvioitaisiin jatkossa palkan perusteella. Nyt päivärahaoikeus edellyttää tiettyä tuntimäärää 6 kuukauden ajalta.

Euroistamisen myötä edellytetään, että päivärahan hakija on ansainnut kuukaudessa tietyn minimipalkan verran. Tulevan lain mukaan kyseinen minimipalkka on 930,00 euroa kuukaudessa.

Euroistettua työssäoloehtoa sovelletaan niihin palkkoihin, jotka on ansaittu ja maksettu 2.9.2024 tai sen jälkeen.

Eduskunta on hyväksynyt lakimuutoksen.

Palkkatuettu työ ei enää jatkossa kerrytä työssäoloehtoa ansiopäivärahaa varten. Nykyään palkkatuetusta työstä on huomioitu 75 % työssäoloehtoon ansiopäivärahaoikeutta varten.

Muutoksen eduskuntakäsittely on vielä kesken. Huomioithan, että lakimuutoksen sisältö tai voimaantuloa koskevat tiedot voivat muuttua eduskuntakäsittelyn aikana.

Ikä vaikuttaa useaan työttömyysturvan eri osa-alueeseen. Hallitus on esittänyt, että seuraavat työttömyysturvan ikäsidonnaisista poikkeuksista poistettaisiin laista:

• 57 vuotta täyttäneet voivat päästä työllistämisvelvoitteen piiriin, joka takaa heille työpaikan
  • 58 vuotta täyttäneen päivärahan taso on suojattu. Tämä takrkoittaa, että jos olet täyttänyt 58 vuotta silloin, kun työssäoloehtosi täyttyy uudelleen, ansiopäivärahan perusteena olevaa palkkaa ei lasketa uudelleen, ellei palkkasi ole noussut.
  • 60 vuotta täyttäneet voivat täyttää ansiopäivärahan työssäoloehtoa TE-palvelussa.

58 vuotta täyttäneen päivärahan tason suojausta ei esityksen mukaan enää sovellettaisi, jos ansiopäivärahan maksamisen edellytyksenä olevaan työssäoloehtoon voidaan lukea työtä uuden euroistetun mallin mukaisesti syyskuun 2024 ajalta tai sen jälkeen.

Työllistämisvelvoite sen sijaan lakkaa, jos velvoite alkaisi 2.9.2024 tai sen jälkeen. Velvoitteeseen liittyviä päivärahan tason suojia sovellettaisiin, jos työ tai palvelu on järjestetty viimeistään 1.9.2024 alkaneen velvoitteen perusteella.