Jäsenemme maailmalla

HAKU OAJ:N JA SASKIN YHTEISELLE OPINTOMATKALLE ESWATINIIN LOKAKUUSSA 2024 ON PÄÄTTYNYT! Kiitos hakijoille, ilmoitamme haun tuloksista maaliskuun aikana.

HAE MUKAAN OAJ:N JA SASKIN YHTEISELLE OPINTOMATKALLE ESWATINIIN LOKAKUUSSA 2024!

OAJ ja SASK tekevät yhteistyötä eteläisessä Afrikassa Eswatinin opettajajärjestö SNAT:n kanssa. Yhteisessä projektissa on mukana myös opetusalan kansainvälisen kattojärjestö Education Internationalin Afrikan toimisto EIA. Lisätietoa projektista löydät täältä: https://www.oaj.fi/oaj/globaalivastuu/tyomme-afrikassa/

Haluatko tutustua työhön paikan päällä, tutustua paikallisiin kouluihin ja opettajiin ja vaihtaa tietoja opettajana toimimisesta ja opettajajärjestötoiminnasta Suomessa ja Eswatinissa?

Tarjoamme OAJ:n jäsenille ainutlaatuisen tilaisuuden hakea mukaan opintomatkallemme! Matka Eswatiniin toteutetaan viikolla 42 ja sen kesto on arviolta 9 päivää (lähtö viikon 41 viikonloppuna). Matka tarjoaa mahdollisuuden tutustua projektiimme ja opettajien arkeen Eswatinissa. Mukana matkalla ovat myös OAJ:n ja SASKin edustajat.

OAJ ja SASK järjestävät matkan yhdessä ja vastaavat matkan järjestelyistä yhdessä. Tärkeässä roolissa matkalla on kuitenkin osallistujien aktiivisuus ja esimerkiksi ryhmäkeskustelujen ja esitysten valmistelu ennen matkaa. Osallistujille järjestetään yhteinen perehdytys- ja valmistautumistapaaminen ennen matkaa. Tämän tapaamisen ajankohta selviää myöhemmin. Osallistuminen tähän tapaamiseen on edellytys matkalle osallistumiselle.

Matkassa on 300 € omavastuu, mutta pääosa matkakuluista korvataan (matkat, majoitukset, ruokailut, ohjelma). Päivärahoja matkasta ei makseta. Myöskään ansionmenetyksiä emme matka-ajalta maksa. Opintomatkalla on myös yhteistä vapaa-aikaa, mutta itsenäistä matkustamista alueella matkaan ei kuitenkaan voi sisällyttää.

Haku vuoden 2024 matkalle on 5.2- 29.2.2024 ja valinnat tehdään maaliskuun aikana. Mukaan valitaan 8–10 OAJ:n jäsentä ja osallistujaryhmään kootaan mahdollisimman tasapuolisesti eri jäsenryhmiä, sukupuolia ja ikäryhmiä edustavia ihmisiä ympäri Suomen. Etusijalla matkalle on OAJ:n solidaarisuustyössä mukana olevilla jäsenillä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi yhdistysten solidaarisuusvastaavia sekä OAJ:n ja SASKin yhteisen (tai SASKin oman) lähettiläskoulutuksen käyneitä OAJ:n jäseniä. Lopullinen hakijoiden valinta on OAJ:n vastuulla.

Matka on suunnattu nimenomaan OAJ:n jäsenille ja matka keskittyy opetusalaan Eswatinissa. SASK järjestää myös yleisiä opintomatkoja maihin, joissa SASK toimii. Näiden matkojen osallistujat tulevat useista eri liitoista ja haku esimerkiksi syksyn 2024 Malawin matkalle päättyi tammikuussa.

Huomaathan myös, että tähän matkaan ei voi hakea OAJ:n matka-apurahaa tai kirjoituspalkkiota, sillä nämä taloudellisen tuen muodot on tarkoitettu matkoihin, joista tulee merkittäviä kuluja OAJ:n jäsenille. Eswatinin matkan omavastuu on pidetty alhaisena, ja siksi myöskään erillistä taloudellista avustusta matkaan ei myönnetä. Matkasta kirjoittaminen ja sisällön tuottaminen on osa Eswatinin matkaa ja lähtijät saavat siitä lisää tietoa valintojen jälkeen.

Haku on päättynyt. Kiitos kiinnostuksesta!

Lisätietoja:

Järjestöpäällikkö Jenni Arnkil OAJ, jenni.arnkil@oaj.fi

Erityisasiantuntija Katja Järvinen OAJ, katja.jarvinen@oaj.fi

GLOBAALIN VASTUUN VAPAAEHTOISTEHTÄVIIN?

OAJ:n jäsenten on mahdollista lähteä vapaaehtoistyöhön kehitysyhteistyökohteisiin. Lisäksi jäsenet voivat hakeutua Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin solidaarisuustyön lähettiläiksi ja päästä sitä kautta vierailemaan SASKin ohjelmamaissa.

• OAJ tekee vapaaehtoisohjelmissa yhteistyötä Opettajat ilman rajoja -verkoston (OIR) kanssa. Kirkon Ulkomaanavun ohjelmassa on mahdollista hakea erimittaisille vapaaehtoisjaksoille ja vapaaehtoistyötä voi tehdä myös etänä. OAJ on ollut mukana verkoston ohjausryhmässä sen perustamisesta lähtien. Lisätietoja löydät täältä.

• Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK kouluttaa jäsenliittojen jäsenten joukosta lähettiläitä, jotka voivat edistää solidaarisuustyön tavoitteita työpaikoilla. Vuosittain OAJ ja SASK järjestävät myös yhden yhteisen lähettiläskoulutuksen nimenomaan OAJ:n jäsenille.

SASK järjestää myös opintomatkoja, joihin lähettiläskoulutuksen käyneiden on mahdollista hakea. Matkoilla tutustutaan SASKin työhön ja työelämän ihmisoikeuksien tilanteeseen maailmalla. OAJ on SASKin jäsenliitto ja toteuttaa kehitysyhteistyöhankkeita yhteistyössä SASKin kanssa. Lisätietoja löydät täältä.

MATKA-APURAHA/ KIRJOITUSPALKKIO

Jos OAJ:n jäsen lähtee Opettajat ilman rajoja -verkoston kautta vapaaehtoiseksi ulkomaille tai osallistuu SASKin opintomatkalle, hänen on mahdollista hakea OAJ:ltä kirjoituspalkkiota matkasta kertovaa kirjoitusta vastaan tai matka-apurahaa toteutuneisiin matkakuluihin, joista tarvitaan kuitit.

Matka-apuraha ja kirjoituspalkkio on suunnattu matkoihin, joista tulee merkittäviä taloudellisia kuluja niille lähteville OAJ:n jäsenille. Opettajat ilman rajoja -verkoston vapaaehtoisjaksot ulkomailla sekä SASKin opintomatkalle osallistuminen edellyttävät usein mittavaa taloudellista panostusta lähtijälle. Tätä tukemaan on perustettu OAJ:n matka-apuraha (SASKin opintomatkat) ja kirjoituspalkkio (OIR/ vapaaehtoisjaksot)

Sekä kirjoituspalkkiota että matka-apurahaa haettaessa hakija sitoutuu tekemään lyhyen selvityksen matkasta OAJ:lle sekä julkaisun OAJ:n solidaarisuustyön kotimaanverkoston Facebook-ryhmään sekä erikseen sovittavat pienimuotoiset viestinnälliset toimet (esim. Instagram-julkaisu, jossa mainitaan OAJ:n myöntämä palkkio/ korvaus matkaa varten).

Kirjoituspalkkion myöntäminen edellyttää myös, että hakija kirjoittaa matkasta 1-2 A4-liuskan mittaisen matkakertomuksen, jossa kertoo matkan perustietojen lisäksi matkan annista oman ammatillisen kehittymisen näkökulmasta. Tämän kirjoituksen tai sen osien julkaisu OAJ:n viestintäkanavilla on mahdollista. Matkakertomuksia voidaan koota esimerkiksi OAJ:n globaalin vastuun nettisivuille.

OAJ:n korvaus on maksimissaan 500 euroa. Kirjoituspalkkion osalta tästä summasta vähennetään verot. Matkakulujen korvaus on puolestaan tarkoitettu vain matka- ja majoituskulujen kattamiseen kuitteja vastaan ja ne korvataan ainoastaan, jos samoja kuluja ei korvata muualta. Kirjoituspalkkio tai matka-apuraha voidaan myöntää ainoastaan OAJ:n jäsenelle, jonka jäsenmaksut ovat kunnossa.

Matka-apurahan tai kirjoituspalkkion hakeminen aloitetaan täyttämällä hakemuslomake.