• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Perusopetus"

Nivelet notkeiksi - Joustavat polut perusopetuksesta toiselle asteelle

Oppivelvollisuuden laajentaminen on Sanna Marinin (sd.) hallituksen suurimpia rakenteellisia uudistuksia. Tavoitteena on saada suomalaisten koulutustaso ja sen myötä työllisyys nousuun. OAJ kannattaa uudistusta, mutta korostaa sitä, että nyt tiedossa olevat ongelmat perusopetuksessa ja nivelvaiheessa on tässä yhteydessä korjattava.

24.02.2020 Näkemys
Blogi: Jokainen työyhteisö voisi oppia Huuhkajista ja Leijonista

Mikä yhdistää Leijonien maailmanmestaruutta keväältä 2019 ja Huuhkajien saavuttamaa em-kisapaikkaa? Joukkuepeli. Menestys rakentui yhdessä tekemisen varaan. Joukkueiden menestyksestä voitaisiin ottaa oppia myös työelämässä, kirjoittavat OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsenet.

20.02.2020 Blogi
Opinto-ohjausta pitäisi voida antaa aiemmin ja enemmän – ”Säästäisi valtavasti yhteiskunnan resursseja”

Yleisin syy koulutuksen keskeyttämiseen on väärä alavalinta. Yläkoulun ja lukion opona työskentelevä Tiina Uuttu ihmetteleekin, miksi henkilökohtaista ohjausta saa vasta yhdeksännellä luokalla. Opomitoitus mahdollistaisi ongelmiin puuttumisen ennen kuin on liian myöhäistä.

19.02.2020 Uutinen
Opettajamitoituksesta olisi paljon hyötyä – tässä 14 esimerkkiä

Suomessa opettajat ovat maailman huippua ja he haluavat tehdä työnsä hyvin. Monesti opettajalla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta antaa riittävästi aikaa jokaiselle oppilaalle. Siksi OAJ ehdottaa lakiin opettajamitoitusta. Sari Jokinen listasi 14 esimerkkiä opettajamitoituksen hyödyistä.

12.02.2020 Blogi
Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu – tässä 5 pääasiaa

Perusopetuksen oppilasarviointi uudistuu. Uudistus koostuu kahdesta pääosasta: opetussuunnitelman perusteiden arviointiluvun päivityksestä sekä myöhemmin julkaistavista uusista arviointikriteereistä. Mistä uudistuksessa on kyse? Kokosimme yhteen pääpointit sekä vinkit paikalliseen toteutukseen.

11.02.2020 Näkemys
”Unelmoin, että ehtisin keskustella kaikkien kanssa” – 4 syytä opomitoitukselle

Parasta opinto-ohjaajan työssä ovat henkilökohtaiset kohtaamiset. Niille on kuitenkin liian vähän aikaa, kertoo kolme OAJ:n haastattelemaa opoa. Suomen opinto-ohjaajien puheenjohtaja Armi Nurmi kokosi neljä syytä, miksi ohjattavia pitäisi yhtä opo kohti olla korkeintaan 200.

06.02.2020 Uutinen
Taloustutkimus selvitti: Suomalaiset haluavat opettajamitoituksen lakiin

Suomalaisista yli 80 prosenttia on sitä mieltä, että lakiin pitää kirjata opettajamitoitus. Monella muualla alalla henkilöstömitoitus on jo laissa. Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ihmetteleekin, miksi koulutus on poikkeus. Esimerkiksi opinto-ohjaajien osalta mitoitus voitaisiin OAJ:n laskelmien mukaan toteuttaa jo hallitusohjelmassa luvatuilla rahoilla.

06.02.2020 Tiedote
Koulutusselonteosta halutaan rohkea ja konkreettinen – lisää rahaa laadun varmistamiseksi

Kesään mennessä valmistuvasta koulutusselonteosta halutaan välinettä katsoa koulutuksen kehittämistä kokonaisuutena ja pitkäjänteisesti. Educa-paneelissa toivottiin hartaasti, että selonteon linjaukset eivät jää vain paperille, vaan ne todella pääsevät suuntaamaan koulutuksen kehittämistä käytännössä.

25.01.2020 Uutinen
Työmarkkinapomot nokikkain Educassa – seuraa keskustelua suorana!

Mitä voi odottaa julkisen sektorin neuvotteluista? Kuinka käy kikyn, palkkojen ja opetustyön arvostuksen? Tuleeko lakkokevät? Työnantajajohtajat ja OAJ:n edustajat kohtaavat tuhatpäisen messuyleisön edessä Educa-messuilla lauantaina 25.1. klo 11.30–13.00.

25.01.2020 Uutinen
Susan Flocken konkretisoi, mikä tekee opettajien työstä niin vaativaa – ammattijärjestöillä tärkeä rooli työolojen parantamisessa

Opettajan työ ei suinkaan lopu siihen, kun oppitunti päättyy. Tätä korostaa eurooppalaisten opettajien yhteisen järjestön Etucen puheenjohtaja Susan Flocken. Hän on huolissaan opettajien uupumisesta mutta uskoo, että ammattijärjestöt voivat auttaa lisäämään hyvinvointia ja opettajan työn houkuttelevuutta.

24.01.2020 Uutinen