• logo
  • logo

Tuloksia haulle "Koulutuksen laatu"

Laki ei määritä, kuinka monta oppilasta voi olla per opettaja – suomalaiset haluavat asiaan muutoksen

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta on OAJ:n kanssa samoilla linjoilla: opettajamitoituksesta pitää säätää lailla. Myös moni puolue kannattaa ajatusta.

04.04.2019 Uutinen
Opettajan elinikäinen oppiminen – onko sitä, ja mitä se tarkoittaa?

Historiassa joskus on saattanut olla niin, että joku henkilö on selviytynyt aikanaan käymänsä peruskoulutuksen turvin koko työuransa. Opettajien ja rehtoreiden tai alamme muiden esimiesten osalta näin ei ole koskaan ollutkaan, mutta siitä huolimatta opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten osaamisen kehittäminen on jatkuvasti ollut pirstaleista, jopa sattumanvaraista.

01.04.2019 Blogi
Ammatilliseen koulutukseen täysiä opiskelupäiviä – kansa ja puolueet kannattavat

Ammatilliseen koulutukseen tulisi määritellä, paljonko opiskelija saa opetusta. Tätä mieltä on kahdeksan kymmenestä suomalaisesta. Eduskuntapuolueet kokoomusta ja rkp:tä lukuun ottamatta ovat suomalaisten kanssa samaa mieltä.

29.03.2019 Uutinen
Reformin tavoitteet eivät toteudu ammatillisen koulutuksen arjessa: Osaamispisteelle määriteltävä opetuksen määrä

Ammatillisen koulutusuudistuksen eli reformin tavoitteet eivät vielä toteudu oppilaitosten arjessa, ilmenee laajan opettajakyselyn tuloksista. Esimerkiksi opetuksen resurssoinnissa on suuria eroja. Viiden toimijan yhteiseen kyselyyn vastasi 1500 ammatillista opettajaa.

29.03.2019 Tiedote
Opettajien kelpoisuusvaatimuksista pidettävä kiinni – kansa ja puolueet kannattavat

Kansa ja eduskuntapuolueet haluavat pitää opettajat korkeasti koulutettuina jatkossakin.

29.03.2019 Uutinen
”Tavoitteena vahvistaa pedagogiikkaa” – OAJ ja Touhula yhteistyöhön

OAJ ja Touhula ovat aloittaneet yhteisen hankkeen. Tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja sen johtamista Touhulan päiväkodeissa.

27.03.2019 Uutinen
Opettajarekisterin perustaminen kirjattava hallitusohjelmaan

Yhdellä ihmisellä on suuri päätösvalta silloin, kun hän on ministeri. Ministerin valtaa rajoittaa oikeastaan vain hallitusohjelma, jonka toteuttamisesta hän oman sektorinsa osalta vastaa. Niin kauan kuin hallitusohjelma toteutuu, eikä ministeri tee sen vastaisia toimia, hänellä on valta päättää, mitä työryhmien tai asiantuntijoiden ehdotuksista hän vie eteenpäin.

26.03.2019 Blogi
Varhaiskasvatuksen matematiikka hukkaa lapsia mystisesti

0.88, 0.75 ja 0.6. Tiedättekö, miten nämä desimaalit liittyvät varhaiskasvatukseen? Ne tarkoittavat laskennallisia lapsia. Lapsia ei lasketa lapsiryhmiä perustettaessa yksilöinä, vaan sen mukaan, miten monta tuntia lapset viettävät päiväkodissa.

28.02.2019 Blogi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki uudistettava pikaisesti

OAJ vaatii pikaisia uudistuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Esimerkiksi erityisopettajien määrästä on säädettävä lailla.

19.02.2019 Uutinen
Tutkimus: Mielikuva amiksesta on myönteinen – opettajille halutaan aikaa kohdata ja tukea

Rentous, käytännönläheisyys ja suora polku työelämäänkorostuvat mielikuvissa, jotka ovat ammatillisesta koulutuksesta pääsääntöisesti myönteisiä, kertoo tutkimus. OAJ:n koulutusasiainpäällikön Nina Lahtisen mukaan tutkimus sisältää käyttökelpoisia tietoja seuraavalle hallituskaudelle amiksen vetovoimasta huolehtimiseksi.

01.02.2019 Uutinen