• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Koulutuksen laatu"

Varhaiskasvatuksen tuki vihdoin kuntoon – OAJ vaatii vaikuttavia keinoja lakiin

Varhaiskasvatuksessa annettava kehityksen ja oppimisen tuki on riittämätöntä ja toteutuu epätasa-arvoisesti, osoittaa tuore selvitys. OAJ vaatii, että lainsäädännöllä vahvistetaan varhaiskasvatuksessa annettavan tuen malli sekä lapsen oikeus varhaiskasvatuksen erityisopettajan antamaan erityisopetukseen.

12.03.2021 Uutinen
48 euroa on pieni hinta syrjäytymisen ehkäisystä – ammatillisen opetuksen vähimmäismäärästä on säädettävä

Ammatillisessa koulutuksessa annettavan opetuksen määrä vaihtelee rajusti. Saman osaamispisteen opiskeluun voi yhdessä oppilaitoksessa saada 20 tuntia opetusta, toisessa ainoastaan 10 tuntia. OAJ esittää, että opetuksen määrästä tulee säätää niin, että se on vähintään 18 tuntia per osaamispiste.

25.11.2020 Blogi
Opettajajärjestöt vetoavat koulutuksen laadun ja tasa-arvon puolesta: ”Oppijan on saatava todellista tukea riittävän varhain”

Koulutukselle on kohdennettava riittävä rahoitus, jotta koulutuksellinen tasa-arvo ja koulutuksen laatu voidaan turvata. Osattomuutta ja syrjäytymistä on torjuttava kaikin keinoin, vaativat Pegagogisten opettajajärjestöjen edustajisto POE ja OAJ:n yleissivistävien opettajien valtuustoryhmä yhteisessä kannanotossaan.

30.10.2020 Uutinen
Valinnaiset ammatillisten tutkintojen osat vaativat vielä kehittämistä ja täydentämistä

OAJ:n mielestä ammatillisten perustutkintojen uusia, kaikille yhteisiä valinnaisia tutkinnon osia pitää vielä kehittää ja täydentää ennen niiden käyttöönottoa.

22.09.2020 Lausunto
Koulutyö ja oppimisvajeen paikkaaminen käynnistyvät lomautusten uhatessa – katso tallenne OAJ:n lukuvuoden avajaisista

OAJ:n lukuvuoden avajaisissa julkistetaan OAJ:n opetuksen poikkeusoloja koskevan kyselyn tulokset, luodaan katsaus alkavaan lukuvuoteen ja tarkastellaan lomautustilannetta.

04.08.2020 Uutinen
Virheistä pitää oppia ja saada syksyllä fokus oppimiseen 

Suomen peruskouluissa opetellaan nyt, mitä on lähiopetus epidemia-aikana. Selvää on, että toukokuussa huomataan monta käytäntöä,  joista osa on erinomaisia ja osa  ei yksinkertaisesti toimi. Huonoista käytännöistä pitää päästä eroon ja hyvät saada leviämään, jotta syksyllä fokus saadaan jälleen käsienpesusta oppimiseen, kirjoittaa Olli Luukkainen.  

19.05.2020 Blogi
Kuntien surkastuminen ei saa johtaa koulutuksen näivettämiseen

Hätä koulutuksen eriytymisestä ei saa johtaa koulutusjärjestelmämme näivettämiseen tai harkitsemattomiin pikaratkaisuihin. Perusopetuksen on pysyttävä lähipalveluna ja toisen asteen koulutus tulee voida suorittaa maan kaikilla alueilla.

27.02.2020 Blogi
Kokonaiset koulupäivät amikseen: näin se käy

Hallitusohjelmaan on kirjattu selkeät ammatillisen koulutuksen kehittämistavoitteet. Ohjelman mukaan oppilaitoksiin laaditaan kokonaisen koulupäivän malli ja opettajamäärää lisätään. OAJ:llä on tähän selkeä resepti: rahoitusta on oltava riittävästi, opiskelijoiden tulee oikeasti voida edetä suunnitelmansa (HOKS) mukaan, opiskelijoiden opetustuntimäärät on määriteltävä ja opettajamitoituksesta on säädettävä. Laadukas kokonainen koulupäivä turvataan näillä eväillä.

19.02.2020 Näkemys
Pikkukunnat kuihtuvat – OAJ: ratkaisuja tehtävä lasten ehdoilla

Joka kolmannessa Suomen kunnista syntyy vuodessa alle 25 lasta. Kuinka turvataan kaikille laadukas koulutus? OAJ:n Olli Luukkainen toteaa, että helppoja ratkaisuja ei ole. Ratkaisuja kuitenkin tarvitaan, ja ne pitää tehdä lasten ehdoilla.

11.02.2020 Uutinen
Uusi soveltuvuuskoe yhdenmukaistaa opettajankoulutukseen hakemista

Haku opettajankoulutukseen selkeytyy ja tasa-arvoistuu koko maassa, kun kaikkiin opettajankoulutuksiin haetaan samalla soveltuvuuskokeella. Näin opettajiksi saadaan alalle parhaiten soveltuvat ehdokkaat, OAJ:n erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen iloitsee.

29.01.2020 Uutinen