Oppimisen tukipilarit esiopetuksessa 2018

OAJ on selvittänyt, miten oppimisen tuki toteutuu esiopetuksessa. Keskeiset tulokset ja toimenpide-ehdotukset on koottu julkaisuun Kolmiportainen tuki esiopetuksessa.

04.09.2018 Julkaisu
Lasten lakisääteinen tuki ei toteudu esiopetuksessa

Yli 70 prosenttia OAJ:n tekemään kyselyyn vastanneista esiopetuksen opettajista ilmoitti, että esiopetusikäiset lapset eivät saa oppimiseensa ja kasvuunsa tukea viipymättä. Heillä olisi kuitenkin oikeus tukeen heti, kun siihen on tarvetta. Oikeus kasvun ja oppimisen tukeen on kirjattu perusopetuslakiin.

02.08.2018 Uutinen
OAJ vaatii esiopetukseen lisää oppimisen tukea ja esiopetusta jo 5-vuotiaille

Opetusalan Ammattijärjestö esittää esiopetuksen muuttamista kaksivuotiseksi, jolloin lapset tulisivat esiopetukseen jo viisivuotiaina. – Kasvun ja oppimisen tukea pitää kuitenkin samalla lisätä, puheenjohtaja Olli Luukkainen huomauttaa.

02.08.2018 Uutinen
Oppilaan oikeus saada tarvitsemaansa tukea ei toteudu - päättäjät, toimianne tarvitaan!

Miksi oppilaiden tuki ja erityisopetus ovat koko ajan tapetilla valtakunnan mediassa? Siihen on yksiselitteinen vastaus. Kolmiportainen tuki ja inkluusio eivät toimi hyvästä laista huolimatta.

25.05.2018 Blogi
OAJ:n kysely osoittaa: Lukioihin tarvitaan lisää oppimisen tukea

OAJ edellyttää, että erityisopetusta ja opintojen ohjausta on jatkossa tarjolla riittävästi kaikissa lukioissa. Erityisopettajia on saatavilla useimmissa suurissa lukioissa, mutta resurssit ovat riittämättömät ja erityisopettajia on kaikkiaan liian vähän. Useampi kuin joka viides lukio ei tarjoa erityisopetusta lainkaan.

06.04.2018 Tiedote
Koulukielen sanasto

OAJ ja Suomen Vanhempainliitto ovat julkaisseet uudistetun Koulukielen sanaston vanhempien käyttöön. Vuoden 2017 sanasto on jo kuudes uudistettu Koulukielen sanasto. Sanasto on tarkoitettu helpottamaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä, ja sitä voi jakaa vanhemmille linkkinä tai tulostamalla.

18.01.2017 Julkaisu